Het idee van een Perpetual Date only horloge

Vanochtend zat ik op het Seamaster only topic en het viel me op dat er een heleboel mensen waren die na gisteren vandaag nog hun datum op 29 hadden staan. Dan ga je daar als liefhebber natuurlijk een beetje over fantaseren over de mogelijkheden.

Toen bedacht ik, bestaat er eigenlijk een horloge die time/date only is maar wel een perpetual datum heeft? De perpetuals zijn vrijwel altijd compleet voorzien van maand, jaar, dag etc. Dat vind ik zelf best een hoop informatie waar ik persoonlijk niet zoveel meerwaarde aan hecht. Bij die gedachte leek het mij gaaf om bijvoorbeeld zo’n Seamaster Professional dan te hebben met een perpetual date functie. Voor de horlogemakers onder ons, is dat een mogelijkheid? Zo ja, bestaat het misschien al in een bepaald type horloge. Of wordt het uurwerk dan gelijk heel veel dikker?

6 likes

Moser heeft volgens mij zo iets.

3 likes

11,9 millimeter dik, de Endeavour PC

1 like

Bij Quartzes van Seiko heb ik dit gezien (youngtimers)

3 likes

Chronomaster bv.

1 like

Als je niet om (Super)Quartz geeft.

Dan is de Longines VHP er.

Seiko Premier Kinetic Perpetual

Of de meeste The Citizen Chronomasters.

3 likes

Quartz scheelt al een hoop

1 like

Leuke vraag dit!

Ben benieuwd naar mechanische voorbeelden.

2 likes

De crux bij een automatische perpetual is natuurlijk dat het een veel en veel uitgebreider uurwerk is.

Met het bijbehorende prijskaartje.

Daarom is het voor horlogemerken die een perpetual calender inbouwen natuurlijk veel interessanter om dan een complete set, dag/datum/maand erbij in te bouwen. Technisch hoogstandje dus.

4 likes

Ik ben al even aan het struinen, maar Moser lijkt de enige, zo niet één van de weinige te zijn. :sweat_smile:

3 likes

En de variant die niet voor niets de " Endeavour Perpetual Calendar Tutorial" heet. :joy:

6 likes

Niet gek. Waar is dat kleine pieleke voor?

Edit: ik zie het aan je tweede plaatje. Maandaanduiding. Slim!

1 like

Ik kijk even op de “Tutorial” en dat is een PR-metertje.

Deze is Zo gaaf:)

1 like

Toch maf, want het pieleke op de centrale is dus iets om in te stellen zo lijkt het.

2 likes

Maandaanduiding.

1 like

Alle drie. In 2100 is het uit met de pret.

5 likes

Nou. Topic kan dicht. Voor $ 65.000,-- ben je klaar. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Ik zie het. Ingenieus, doen ze weer goed bij Moser. :ok_hand:

1 like

Niet wat TS zocht. :frowning: