Het horloge met Peseux 7001 uurwerk met opbouw voor een volkalender dat Freddy zo vakkundig onder handen heeft genomen (zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,122175,122175#msg-122175), en ik op weg naar Basel bij hem ben gaan halen, heeft op Baselworld een definitief vervolgverhaal gekregen.
Danzij de oplettendheid van Bernard en Freddy waren we er achter dat Chronoswiss dit horloge ook onder eigen naam heeft verkocht. Dus ik had een aanknopingspunt in de heer Gerd R. Lang. Omdat ik hem een beetje eng vond ben ik in eerste instantie naar Sarcar gegaan omdat hun naam op het uurwerk staat. Die waren niet zo behulpzaam, blijkbaar geen horloge waar ze zich mee wilde identificeren, het uurwerk zou waarschijnlijk bij hun zijn opgekocht. Of zo…
Toen toch maar naar Gerd gegaan. Na wat moed te hebben verzameld sprak ik hem aan. Hij was vriendelijk en behulpzaam, een mens kan zich vergissen! Sorry Gerd, you tha man! Hij verwees me naar Svend Andersen, bekend om o.a. zijn horloges met 18+ achterkanten waarop een hoop mechanische “action” te vinden is, en lid van de AHCI (de groep waar ook Christiaan van der Klaauw in zit), die deze horloges voor Gerd had gemaakt.
Svend Andersen was ook zeer behulpzaam en maakte het verhaal af. Het F.A in de ster op de wijzerplaat staat voor Franck en Andersen. Franck is Franck Muller, de zelfuitgroepen “Master of Complications” die inmiddels overigens al weer een tijdje niet meer voor zijn eigen merk werkt door allerlei ruzies enz enz. Hij werkte toen nog voor Svend Andersen. Deze laatste kreeg van Rolf Schnyder (van Ulysse Nardin) de vraag voor hem een horloge te maken met een opbouw voor een volkalender horloge. Svend heeft Franck die opbouw toen laten ontwerpen op een Peseux 7001 uurwerk en zo kwam het horloge tot stand. Het werd in eerste instantie uitgeleverd aan Ulysse Nardin, met hun naam er op, later ook aan Chronoswiss en Sven Andersen heeft er ook nog een paar zonder verdere naam zelf verkocht. Daar komt de mijne dus vandaan!
Het verbaasde me door dit verhaal dan ook niet dat de veiling waar Bernard naar verwees voor € 929,- is afgelopen (zie http://cgi.ebay.nl/CHRONOSWISS-MONDPHASE-KALENDER-SELTEN-SK-1560-EURO_W0QQitemZ270357824716QQcmdZViewItemQQptZDE_Kleidung_Schmuck_Accessoires_Uhren_Armbanduhren?hash=item270357824716&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A4). De veiling waar Freddy naar verwees ging voor € 1.570,- euro (zie http://cgi.ebay.de/Ausserst-seltene-Herrenarmbanduhr-CHRONOSWISS-LUNA_W0QQitemZ120393930317QQcmdZViewItemQQptZDE_Kleidung_Schmuck_Accessoires_Uhren_Armbanduhren?hash=item120393930317&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A10|39%3A1|240%3A1318). Een flink verschil, het is hetzelfde horloge. Beide veilingen vertelde trouwens niet dit verhaal. Stel dat je dat er bij zou zetten, wat zou de prijs dan worden? Ik weet het niet en zal er ook niet snel achterkomen, want dit horloge vond ik al bijzonder fraai, met dit verhaal erachter is het gelijk mijn lievelingshorloges geworden. Een samenwerking van enkele grote namen op horlogebied… wow!
Ik wil voor de totstandkoming van dit verhaal Freddy, Bernard, Gerd en Svend hartelijk danken, zonder jullie was ik er nooit achter gekomen!