NA: Soms blijft er iets in je achterhoofd hangen......

Je hebt weleens van die verhalen die je op het forum leest en die onbewust sluimerend in je achterhoofd aanwezig blijven, wachtend op een moment dat ze ge-triggerd worden. Enige tijd geleden kwam ik het horloge dan opeens tegen op een veilingsite, onder de naam Berney, waarbij het berichtje opeens weer in mijn hoofd op speelde.

Destijds was er een hoop onzekerheid over wat voor uurwerk erin steekt en daarbij zijn de volgende posts op het forum verschenen.

Jaren geleden had ik met veel aandacht het volgende verhaal van @Henrik (onze forum eigenaar) gelezen:

Het kwam op het volgend neer (stukje tekst geleend uit de post):
Chronoswiss heeft dit horloge ook onder eigen naam heeft verkocht. Dus ik had een aanknopingspunt in de heer Gerd R. Lang. Na wat moed te hebben verzameld sprak ik hem aan. Hij was vriendelijk en behulpzaam. Hij verwees me naar Svend Andersen, bekend om o.a. zijn horloges met 18+ achterkanten waarop een hoop mechanische “action” te vinden is, en lid van de AHCI (de groep waar ook Christiaan van der Klaauw in zit), die deze horloges voor Gerd had gemaakt.

Svend Andersen was ook zeer behulpzaam en maakte het verhaal af. Het F.A in de ster op de wijzerplaat staat voor Franck en Andersen. Franck is Franck Muller, de zelf uitgroepen “Master of Complications” die inmiddels overigens al weer een tijdje niet meer voor zijn eigen merk werkt door allerlei ruzies enz. enz… Hij werkte toen nog voor Svend Andersen. Deze laatste kreeg van Rolf Schnyder (van Ulysse Nardin) de vraag voor hem een horloge te maken met een opbouw voor een volkalender horloge. Svend heeft Franck die opbouw toen laten ontwerpen op een Peseux 7001 uurwerk en zo kwam het horloge tot stand.

Het werd in eerste instantie uitgeleverd aan Ulysse Nardin, met hun naam er op, later ook aan Chronoswiss en Sven Andersen heeft er ook nog een paar zonder verdere naam zelf verkocht. Waarschijnlijk heeft de leverancier ‘Berney’ hier een paar gescoord. Berney kom ik wel vaker tegen op wijzerplaten van horloges die ook onder andere ‘bekende’ merken zijn uitgebracht.

@Freddy heeft later een service uitgevoerd op het horloge, waarbij nog meer info boven tafel kwam:

Mijn exemplaar is met een mooi verguld uurwerk, of de kast ook goud is durf ik niet te zeggen, maar dat vind ik van minder belang. Hij lijkt prima te lopen en is echt in top staat, zelden gedragen denk ik. Later zal ik nog eens mooiere foto’s maken, tot die tijd zijn het helaas alleen lage kwaliteit telefoon kiekjes.

Een mooi horloge met een nog mooier verhaal. Bovendien zijn dit soort modellen weer aan populariteit aan het winnen, waarmee hij ook opeens een stuk draagbaarder wordt.

66 likes

Prachtig @Jurgen
Lijkt me op zijn minst filled. Vind de complicaties op de wijzerplaat prachtig in verhouding staan met de cijfers en wijzers. Kunnen ze tegenwoordig nog wat van leren…

Ik ga mijn ogen eens openhouden voor iets soortgelijks. Dit trekt me wel aan voor de wat degelijkere momenten in het leven.

3 likes

Mooi horloge. Ik vind het uurwerk ook apart. Ik heb weer een aangepaste peseux 7001 in een Eberhard. Helaas geen horlogemaker te vinden die onderhoud kan plegen.

11 likes

:star_struck: Mooi horloge @Jurgen :+1: gefeliciteerd :partying_face: :beers:
Groeten Iwan :motorcycle:

Heel mooi !

Gaaf!
Wat is het formaat?

Wat een prachtig horloge Jurgen, als je naar de wijzerplaat kijkt zie je horloge geschiedenis. Gefeliciteerd en bedankt voor het delen van het verhaal etc. en de mooie foto’s!

Mooi horloge :+1:

Volgens mij 38x26mm, best goed draagbaar.

1 like

Ik vind het zelf een mooi horloge maar een “evergreen” zou ik het niet willen noemen

Wat een mooie vondst! :heart_eyes:

Heel erg fraai! Gefeliciteerd!

Overigens met betrekking tot onderstaande:

Michiel Holthinrichs heeft de uurwerken van zijn eerste series Ornament 1 ook gebaseerd op de Peseux 7001.
Dus wellicht kan hij nog in de juiste richting wijzen mocht het nodig zijn

1 like

Hij is fraai Jurgen.

Erg mooi!