"Voor & na " Peseux 7001 met volkalender

Het betreft hier een horloge van Henrik dat al eens in een vroeger topic heeft geweest.

Het is het fijn caliber Peseux 7001, een handopwinder, maar met een opbouwmodule van een compleet calender met maanfase, komt men zelden tegen en vandaar de moeite om het hier eens te tonen.

Voor ;

Wat mij het eerst al opviel was dat de wijzerplaat gedecentreed was, met als probleem dat als de wijzers op hun as zitten deze tegen de rand van het gat wrijven wat belastend is voor het uurwerk.
Op de wijzerplaat staat F.A. in een ster en op het uurwerk staat SARCAR Génève.

Men heeft dus twee delen, het uurwerk en de opbouwmodule.

Na foto’s.

Na reiniging de montage van een klassieke handopwinder.
Let op de vele en zeer fijne tandjes van de raderen, is typisch voor dit caliber.
Het probleem van deze vele tandjes is wanneer er een fijne stofje tussen de tanden komt dit dan ook direct zal stoppen .
Hier het middenrad, tussenrad, secondenrad en ankerwiel.

Plaatsing veertrommel

Plaatsen van anker

en met balans of onrust of regelorgaan,

Wijzerplaatzijde en let op de minuutpijp en uurwiel die extra lang zijn om de aandrijving te kunnen geven aan het calendermechanisme.
Hier was ook een fout aan, de wijzerspanning was te los, dus wijzers draaiden te soepel en dit kan men merken door het verdraaien van de wijzers, gaat te los, ook kan het uurwerk daardoor achter blijven en kan ook het calendermechanisme niet voort duwen.

De opbouwmodule van de datum, let op de wieltjes, daar staan merktekens op, puntjes om het juist positioneren van de wielen. De stiftjes dienen om de raderen van datum , dag en maanfase te doen draaien.
Ook zie je in één van de raderen een langere tand en in een ander wiel een inkeping. Die moeten juist in mekaar passen. Dit is om de maanden te verdraaien. Na 31dagen moet de maand verspringen. Correctie gebeurt door twee verzonken drukkers aan zijkant kast.
Foto’s aub …

Eindresultaat na natuurlijk kast ven glas te polijsten, is wel een plaquékast, dus niet teveel polijsten.
Ook de sluiting van de kast ging niet. Was met tape geplakt.

Dat heb je weer heel mooi gedaan mijn complimenten(tu)

gr Pieter

De Peseux 7001 is een prachtig uurwerk, door al zijn eenvoud. Ik geloof een van de dunste nog in serie gebouwde uurwerken.

Nooit geweten dat dit uurwerk de kracht heeft om nog een module erbovenop mee aan te drijven. Bijzonder horloge, en na de opknapbeurt helemaal een juweeltje…

Prachtig, ziet er top uit!

Mooi werk Freddy, en ik ben het helemaal met Nivelacuso eens wat betreft dit kaliber en de derivaten.

Heel mooi om te zien hoe zo’n uurwerkje is opgebouwd.
Leuke reportage en mooie foto’s Freddy. (tu)
Groet. Chris.

Ik heb een Baume & Mercier (met verguld uurwerk) en een Omega (rhodium plated) met peseux uurwerk.

Een fijn, precies uurwerk.

Leuk te zien dat zo’n uurwerkje ook een volkalender aan kan drijven. Zonde dat we niet meer van dit soort horloges zien :frowning:

ZO! Wat mooi! En ik wist nog niet eens dat ie klaar was, dit is een hele leuke en mooie verassing Freddy, dank je wel! :~

Indrukwekkend (tu)

Erg leuk uurwerk, volledig atypisch.

Fijn dat je deze weer deelt met ons :slight_smile:

Hartelijk bedankt Freddy voor deze mooie reportage incl. de schitterende foto’s, echt top (tu)
En Henrik, gefeliciteerd hoor met dit pracht horloge ik wens je er heel veel plezier mee!

mvg, Frans

Mijn beste,

Zéér geslaagd. Een stijlvol horloge met een schitterende uitstraling.

Met volle bewondering heb ik deze metamorfose weer mogen aanschouwen.
Schitterend hoe jij al wat tot sterven gedoemd was wederom tot leven kan wekken.
Mijn complimenten, zeker ook voor de heldere fotoreportage.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

netjes!!!

Nondeju!!!
Wat een plaatje is het weer geworden! loop hier te kwijlen niet normaal zeg… ::o

Complimenten voor het opknappen, zou dit horloge in serie gemaakt zijn Freddy?
Het ziet er een beetje uit als een (zeer geslaagd) knutselprojectje van een horlogemaker.

Ik weet iig dat Henrik hier heel blij mee gaat zijn (en zoniet moet ie me maar snel pb-en om hem aan mij te verkopen :wink: B)-

Ja, dat was ook mijn vraag. Heb je enig idee van de maker, of het merk. Ik heb nog nooit een 7001 met volkalendermoduul gezien. Het lijkt daarom inderdaad een beetje op een unicaat.

Mario Bredewold Schreef:

Nondeju!!!
Wat een plaatje is het weer geworden! loop hier te
kwijlen niet normaal zeg… ::o

Complimenten voor het opknappen, zou dit horloge
in serie gemaakt zijn Freddy?
Het ziet er een beetje uit als een (zeer geslaagd)
knutselprojectje van een horlogemaker.

Ik weet iig dat Henrik hier heel blij mee gaat
zijn (en zoniet moet ie me maar snel pb-en om hem
aan mij te verkopen :wink: B)-

Ik denk wel dat Sarcar deze ontwikkeld heeft en in serie heeft gefabriceerd, misschien ook voor anderen.
Sarcar is/was gevestigt in Génève en dat betekent toch ook iets.
Wat die ster met FA op de wijzerplaat betekent weet ik ook niet. Nog niet naar gezocht.

Sarcar bestaat nog, heet nu Sarcar Tramex, misschien weet daar iemand meer
http://www.sarcar.ch/pages/histoire.php
Of de familie Sarzano nog aandelen heeft weet ik niet

Schitterende reportage van een heel mooi horloge, toppie(tu)

Hier ben ik nou weer even helemaal stil van…

Net deze site gevonden, voor als Henrik (en anderen) nog iets meer wil weten over de 7001 en afgeleide kalibers. (8 dagen werk!!) met mooie afbeeldingen.
Voor verdere informatie aldaar, gewoon de 5 in de URL door 1 t/m 4 vervangen:

http://www.stetefeld-design.de/eta/eta5.htm