Het is weer raak

"Het is amper drie dagen na de overval op Goldies Juwelen in het plaatsje Deurne, maar allerlei ‘deskundigen’ en andere rare types roepen nu al het hardst om Willy en Marina Sanders toch vooral strafrechtelijk te vervolgen voor op zijn minst doodslag. Want wat als iedereen terugschiet die overvallen wordt? We kunnen toch niet toleren dat het hier het Wilde Westen wordt?

Voorbehoud

Ook het Openbaar Ministerie kreeg er direct flink van langs. Op een rustige en doordachte wijze gaf hoofdofficier van justitie Bart Nieuwenhuizen zaterdagavond jl. aan dat ‘er sprake lijkt van een gerechtvaardigde en juiste zelfverdediging’. Om deze reden zit het echtpaar dan ook niet opgesloten in een politiecel. De hoofdofficier sprak voorzichtig en met veel voorbehoud. Het onderzoek gaat de komende dagen verder, aldus Nieuwenhuizen, en pas op basis van dat onderzoek zal justitie beslissen of zij het echtpaar wel of niet gaat vervolgen.

Moordenaar?

Maar de nuance van zijn woorden haalde het niet bij de mediageilheid van de inmiddels glimmende deskundigen. Een zaak waarin doden vallen, moet altijd door de rechter worden bekeken, zei een rechtspsycholoog die in deze zaak geen enkel proces-verbaal had gelezen. Hierover mag het OM niet in haar eentje beslissen! En er zijn toch twee jonge mensen dood, zei een advocaat die deze jonge mensen nooit had gekend en de beelden van de overval nooit had gezien. Sommige slimmeriken vonden het zelfs echt een goed idee om voor de zaak van de juwelier te gaan demonstreren en heel hard te roepen: moordenaar!

Sig Sauer

Maar bij een juwelier is het niet de vraag of je wordt overvallen, maar wanneer of beter gezegd, wanneer weer. Er is werkelijk geen enkele juwelier die voor zijn plezier een overval meemaakt en het leuk vindt om terug te knallen. Beste deskundigen, wees dan eens eerlijk. Wie van jullie heeft ooit in de loop van een doorgeladen Sig Sauer handvuurwapen gekeken, een klap tegen zijn slaap gehad en gezien dat je geliefde in elkaar werd geramd? Dat dacht ik al. Geen van deze stoere deskundigen.

Bullebak

Hoe zouden zij eigenlijk reageren bij zo’n overval? Zouden zij wat doen als zij zien dat hun man of vrouw in elkaar wordt gerost? Ik denk dus van niet. Al die deskundigen die nu in de media zo hard roepen om dit echtpaar voor de rechter te slepen, zijn precies degenen die op het schoolplein vroeger niets deden wanneer een grote bullebak een kleintje te pakken nam.

Zelf beslissen

Het Openbaar Ministerie geeft tot nu toe de indruk dat zij zorgvuldig handelt. Als uit het onderzoek aantoonbaar blijkt dat sprake is van noodweer, dan hoeft deze zaak helemaal niet voor de rechter te worden gebracht. Volgens de wet mag het Openbaar Ministerie dat zelf beslissen, het inroepen van het strafrecht is dan volstrekt overbodig. Dit kan alleen anders zijn, wanneer het gerechtshof na een klacht van een nabestaande alsnog opdracht geeft om de zaak voor een rechter te brengen.

Terughoudend

Alles overziend getuigt het voorzichtige optreden van de hoofdofficier van justitie Nieuwenhuizen vooralsnog van gezond en juridisch verstand. Iedere deskundige die werkelijk geen enkel proces-verbaal van deze zaak heeft gelezen en dus helemaal niet weet wat zich precies in Deurne heeft afgespeeld, zou daarom ontzettend terughoudend moeten zijn om nu in de media van alles te moeten roepen. Dan maar een keertje niet in de krant of op televisie. De ‘deskundigen’ vergaten overigens een belangrijke vraag aan zichzelf te stellen: hoe moet het weekend zijn geweest voor Willy en Marina Sanders?"

door mr. Jillis Roelse (strafrechtadvocaat bij Roelse & Takens Advocaten)

Pcies…

RTag Schreef:

M035 Schreef:

Badr ArieX(

Rare vergelijking om iemand te vernoemen naar
iemand die ook bewust mensen aanvalt ipv zich zelf
verdedigd.

, ik had tenminste een reden,
namelijk mezelf verdedigen!

Ik zie het maar als een grapje… ik neem aan dat het als grapje bedoeld is… toch?..

maar… ehh… iemand die OOK bewust mensen aanvalt?.. Ook?.. sorry… not me…

Ook ik had een reden… zelfverdediging…

Ja, Arie geen zorgen.

Arie Kabaalstra Schreef:

RTag Schreef:

M035 Schreef:

Badr ArieX(

Rare vergelijking om iemand te vernoemen naar
iemand die ook bewust mensen aanvalt ipv zich
zelf
verdedigd.

, ik had tenminste een reden,
namelijk mezelf verdedigen!

Ik zie het maar als een grapje… ik neem aan dat
het als grapje bedoeld is… toch?..

maar… ehh… iemand die OOK bewust mensen
aanvalt?.. Ook?.. sorry… not me…

Ook ik had een reden… zelfverdediging…

ecodrive Schreef:

Zelf beslissen

Het Openbaar Ministerie geeft tot nu toe de indruk
dat zij zorgvuldig handelt. Als uit het onderzoek
aantoonbaar blijkt dat sprake is van noodweer, dan
hoeft deze zaak helemaal niet voor de rechter te
worden gebracht. Volgens de wet mag het Openbaar
Ministerie dat zelf beslissen, het inroepen van
het strafrecht is dan volstrekt overbodig. Dit kan
alleen anders zijn, wanneer het gerechtshof na een
klacht van een nabestaande alsnog opdracht geeft
om de zaak voor een rechter te brengen.

goeie wederinzichten. ook betreft noodweer. maar hoe kijk je tegen t feit (zo ver ik de berichtgeving mag gelove ) dat de vrouw/het echtpaar in het bezit was v n illegaal vuurwapen en deze heeft gebruikt?

Volgens mij staat dit los van proportioneel geweld gebruik. Ik kan me voorstellen dat mevr. wel nog vervolgt kan worden voor het overtreden van de wapenwet.

goeie wederinzichten. ook betreft noodweer. maar
hoe kijk je tegen t feit (zo ver ik de
berichtgeving mag gelove ) dat de vrouw/het
echtpaar in het bezit was v n illegaal vuurwapen
en deze heeft gebruikt?

Beste m.m

onderstaande de betekenis van het woord feit

“(«Frans«Latijn) het -woord feiten daad; gebeurtenis; iets wat vaststaat; in feite in werkelijkheid, naar de werkelijke toestand; het is een feit dat… het is een zeker iets wat…; zie ook bij voldongen […]”

Volgens mij, ik kan me vergissen, zijn er maar een paar mensen op de hoogte van de feiten !! en zijn het voor de rest verhalen, roddels enzv. Laten we dus niet vooruit lopen op de feiten en rustig afwachten wat er straks naar buiten komt als dat er al komt

marnix.moed Schreef:

ecodrive Schreef:

Zelf beslissen

Het Openbaar Ministerie geeft tot nu toe de
indruk
dat zij zorgvuldig handelt. Als uit het
onderzoek
aantoonbaar blijkt dat sprake is van noodweer,
dan
hoeft deze zaak helemaal niet voor de rechter
te
worden gebracht. Volgens de wet mag het
Openbaar
Ministerie dat zelf beslissen, het inroepen van
het strafrecht is dan volstrekt overbodig. Dit
kan
alleen anders zijn, wanneer het gerechtshof na
een
klacht van een nabestaande alsnog opdracht
geeft
om de zaak voor een rechter te brengen.

goeie wederinzichten. ook betreft noodweer. maar
hoe kijk je tegen t feit (zo ver ik de
berichtgeving mag gelove ) dat de vrouw/het
echtpaar in het bezit was v n illegaal vuurwapen
en deze heeft gebruikt?

Wedervraag… hadden de overvallers een wapenvergunning?..

M035 Schreef:

Om eerlijk te zijn, is het ook niet echt een
veilig gevoel als mijn plaatselijke juwelier een
vuurwapen heeft liggen. Dan zoek ik wel een andere
plek voor plaatsen van batterijen.

Als blijkt dat die vrouw geen straf krijgt, dan
zullen vast meer juweliers zich bewapenen. Waarom?
Omdat het OM je toch zal vrijpleiten. Dat moeten
we ook niet hebben.

Ik verwacht niet dat een juwelier zijn betalende klanten zal afknallen. En mocht dat toch zo zijn, dan zal die daar ongetwijfeld voor bestraft worden.

ecodrive Schreef:
---------------------------------------------------Laten we

dus niet vooruit lopen op de feiten en rustig
afwachten wat er straks naar buiten komt als dat
er al komt

ook prima. was meer bedoeld als gesprekstof vandaar dat ik ook wat tussen haakjes had gezet.

Arie Kabaalstra Schreef:

Wedervraag… hadden de overvallers een
wapenvergunning?..

geen idee. zeer waarschijnlijk niet. maar vind je dat n reden om er ook 1 te hebben?

even heel eerlijk : Ja en nee…

als je de kans loopt overvallen te worden door sujetten die zich van vuurwapens bedienen, waarom zou ik dan geen vuurwapen ter verdediging mogen hebben?..

even heel “koud” gesteld dan…

maar waar het mij om gaat is dat de Overvallers nu als slachtoffers worden neergezet door de diverse media, omdat ze aandacht besteden aan demonstraties TEGEN het echtpaar dat overvallen werd, en dat schiet mij in alle verkeerde keelgaten…

Kijk… een elementaire gedachte omtrent dit fenomeen vraagt voor een praktische uitvoering natuurlijk wel wat nuancering…, maar wat ik duidelijk wil stellen is dat in mijn mening een overvaller nooit slachtoffer is… hij is uiteindelijk initieel voornemens slachtoffers te maken…

Al dat gezeur over een wapenvergunning … de daders hadden vast ook geen vergunning , ik geef een juwelier ( en andere overvalgevoelige ) groot gelijk dat ie zich een kans op noodverweer geeft. Eindelijk iemand die iets terug doet , en toekomstige overvallers ( misschien ) aan het twijfelen brengt of een gewapende overval wel zo verstandig is.
De BWO was aan het demonstreren : de Bond van Wet Overtreders…moet toch niet gekker worden in Nederland ???

Arie Kabaalstra Schreef:

even heel eerlijk : Ja en nee…

als je de kans loopt overvallen te worden door
sujetten die zich van vuurwapens bedienen, waarom
zou ik dan geen vuurwapen ter verdediging mogen
hebben?..

even heel “koud” gesteld dan…

OK. Moest overigens denken aan de film Captain America die ik afgelopen zaterdag zag. Daarin vertelde een man dat zijn vader in wijk werkte die aftakelde met gespuis en al. Vroeger liep ie vrolijk met z’n loon in z’n lunchzak vrolijk naar huis en begroette iedereen elkaar op straat. Nu wordt er gevraagd wat er in z’n lunchzak zit. Dan liet ie de inhoud zien. Het geld en z’n pistool…

maar wat ik
duidelijk wil stellen is dat in mijn mening een
overvaller nooit slachtoffer is… hij is
uiteindelijk initieel voornemens slachtoffers te
maken…

Dat ik het daar niet eens over heb gehad/belicht, is omdat dat voor mij zo logisch is, dat het me niet eens nodig leek om 't er over te hebben. Natuurlijk kan het zijn dat hun kindertjes van de honger omkomen en dat een dergelijke situatie ook zielig is. En ergens vind ik het ook zielig als die gasten zo zijn opgevoed dat ze geld stelen/roven om aan merkkleding, sieraden, geurtje, etc. te komen.
Maar als ze zelf op rovers pad gaan, dan ben ik het met je eens dat ze niet slachtoffertje kunnen gaan spelen als het een keer misgaat. Een keer zeg ik, want weten wij veel hoeveel keer het wel ‘goed’ gegaan is en ze een ouwe opa en oma in elkaar hebben gemept voor pinpassen enzo >X)

sanderCertina Schreef:

Al dat gezeur over een wapenvergunning … de
daders hadden vast ook geen vergunning , ik geef
een juwelier ( en andere overvalgevoelige ) groot
gelijk dat ie zich een kans op noodverweer geeft.
Eindelijk iemand die iets terug doet , en
toekomstige overvallers ( misschien ) aan het
twijfelen brengt of een gewapende overval wel zo
verstandig is.
De BWO was aan het demonstreren : de Bond van Wet
Overtreders…moet toch niet gekker worden in
Nederland !!??

Bond van wetsovertreders,tja die bestaat al toen we nog met tollen speelde op straat.
Ooit nog eens onder leiding van Rita Verdonk,die toen voor wetsovertreders was en jaren later met haar eigen rechtse partij kwam en hard riep dat alle illegalen er uit moesten en criminelen zwaarder gestraft.Hoe grote plaat kan iemand voor ze kop hebben.
Dat de 2 overvallers het hun leven heeft gekost is mooi,laat het een waarschuwing zijn dat de mensen het niet meer pikken. Alles wat je opbouwt in jaren en jaren word je binnen 5 minuten afgenomen.
Medelijden met de nabestaanden kan ik niet hebben.
In Belgie is het heel normaal dat een juwelier een vergunning aanvraagt voor een verweerwapen,de meeste juweliers in Belgie dragen ook een vuurwapen en in Frankrijk en Zwitserland,Cyprus,Griekenland Italie ook.
Hopelijk gaan de rollen hier nu eindelijk eens omdraaien

Ja het tuig ligt altijd op de loer om spulletjes van anderen te pikken inclusief verzamelingen horloges .
Als je leeft met het zwaard zal je sterven door het zwaard , geen meelij met doodgeschoten gajes, prima zelfs, ik zou mij en mijn spullen ook met hand en tand verdedigen.

Forehand Schreef:

In Belgie is het heel normaal dat een juwelier een
vergunning aanvraagt voor een verweerwapen,de
meeste juweliers in Belgie dragen ook een
vuurwapen en in Frankrijk en
Zwitserland,Cyprus,Griekenland Italie ook.
Hopelijk gaan de rollen hier nu eindelijk eens
omdraaien

Ik weet niet beter of het is een juwelier in belgie niet toegestaan een vuurwapen te bezitten ter verweer bij een overval.
De nieuwe wapenwet in Belgie in erg streng, zo streng zelfs dat festiviteiten inzake de herdenking van WO 1 erdoor belemmerd worden.

Andere landen weet ik zo gauw niet.

Ik word een beetje moe van iedereen die maar wat roept vanachter zijn computer. Beleid maken is heel wat gecompliceerder dan het bedienen van een toetsenbord.

Excuseer? Beleid maken is écht niet zo moeilijk hoor.
Maar je mag er dan niet vanuit gaan dat je alles in de hand moet houden en de burger eens flink gaan “aansturen”. Want daar zit het probleem natuurlijk bij die regelneven.
Waarom krijgt een juwelier geen wapenvergunning? Tsja, hij zou eens een overvaller kunnen doodschieten. Dat lijkt me net een goede reden om een juwelier wel een wapenvergunning te geven.

Maar dan is men bang voor “escalatie”. Voor je het weet sjouwt een beetje crimineel met een Kalashnikov over straat. Tsja, als je als overheid dàt niet kan verhinderen, doe dan gewoon het licht uit en stop ermee he. We mogen toch wel iets terug vragen voor ons belastinggeld zeker?

Dat gezegd zijnde, het is natuurlijk koren op de molen van de heer Wilders en dat is toch ook niet mijn vriendje. Ik vroeg me al of hoe hij dat “even ging regelen”. Maar had er niet mee gerekend dat hij wel eens hulp kon krijgen vanuit onverwachte hoek.

Wreckless Schreef:

Excuseer? Beleid maken is écht niet zo moeilijk
hoor.

Bwa, ik ben benieuwd wat voor beleid u gemaakt heeft in de landelijke en europese politiek. En welke verdragende gevolgen u tot in het diepste heeft overwogen van b.v. het wijzigen van het beleid van het verstrekken van wapenvergunningen, en de glijdende schaal waarop je je dan begeeft. Graag aantoonbaar. Ik ben bang dat u uw naam eer aan zal doen…

Ik ben het wel met wreckless eens. Beleid maken is niet zo moeilijk. . . .

Effectief beleid maken dat kunnen er maar weinig.

Edit2: wel leuk dat mijn appel Wreckless vliegensvlug omzet in Weckflessen. Waar kan ik die spellingscontrole uitzetten?