Lekker wanneer een horloge fijn om je pols zit toch!
Wat jammer als je polsmaat diameter te smal is voor die ene holy grail of andersom!
Kies je dan voor een compromis tussen horlogekast diameter en lug tot lug afstand in combinatie horlogeband om het draagcomfort fijner te maken?
Te vaak zie ik mooie horloges, waarbij de lugs van de kast te ver uitsteken? Mooi horloge zeg ik dan maar zit die ook fijn om dagelijks te dragen? Of ligt het aan het merk horloge dat ze net die ene horloge zo groot maken wat mode betreft etc?
Hierbij een voorbeeld van een kast diameter 42 mm en lug naar lug van bijna 50 mm van mijn 2 Orients.
Ok vind het heerlijk om grote horloges te dragen. Zitten stevig aan de pols. Het gewicht wat je bij je draagt. Vaak zitten ze ook ruim waardoor de lugs als ware vastklampen aan je arm.
Vintage dressers van een 34mm diameter zonder kroon, met 40mm lug to lug, lekker dun profiel, glijdt overal onder, zacht lederen band, geen groter draagcomfort mogelijk
Heerlijk understated ook. Voor als je niets te bewijzen hebt aan je collega wereld-wandelaars.
Als het gaat om die frogman? Die draagt opvallend goed, ondanks de maat en het gewicht. Dat komt volgens mij vooral vanwege de behoorlijk grote afstand van bandaanzet tot bandaanzet en de stijfheid van de band zelf (de breedte helpt ook mee).
Bij veel te lange lugs moet ik altijd denken aan de Club modellen van Nomos, volgens mij heeft @anon50762135 daar eens uitgebreid over geschreven. Niets met comfort te maken, maar gewoon āmehā omdat er opeens een gat tussen je band en je kast zit!
38mm dresser is mijn comfortabelste, ik vergeet soms dat ik hem draag.
39mm Seiko 5 military is mijn beater, zit bijna even lekker maar heeft iets meer massa. Op een katoenen band heerlijk in de zomer.
Speedy pro is lekker aanwezig, maar zit toch heerlijk op leer of NATO. Originele lederen band met omega gesp was niet geweldig, de gesp schuurde tegen een stukje bot, nooit op staal geprobeerd.
SKX op rubber is onaangenaam na een dag dragen, weer dat stukje bot (ligt dus aan mij). Op staal is hij erg massief, maar dat hoort een beetje bij een duiker vind ik.
Ooit een Orient van 46mm gehad, sindsdien koop ik niet meer onlineā¦
Het is al vaker gezegd, maar lug to lug bepaalt meer of een horloge past en staat dan de diameter. Ik heb 20,5 cm. polsomtrek en draag van 36 mm t/m 46 mm. Maar 43 mm. vind ik groot genoeg. Meeste impact op draagcomfort heeft voor mij de band, en dan met name de traploze verstelling. Denk aan Erikaās of de rubber Oris band. Metaal met ratchet is ook prima. Meest comfortabel vind ik Erikaās.