Dat vind ik zo’n dooddoener, eerst laten zien wat je hebt voor ik je serieus neem…
Wellicht dat dat niet helemaal duidelijk is aan de post, maar ik zit @alphons maar een beetje te stangen. Doen we wederzijds wel vaker.
Het heeft een geschiedenis inderdaad.
In je betoog heb je het over company heritage, historische relevantie en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Soms komen deze twee begrippen mooi samen. Denk aan een Speedmaster Moonwatch. De historie maakt dat horloge bijna. Maar vaker heeft een bedrijf gewoon mooi design in het verleden gehad wat het de moeite waard maakt om dit na enkele decennia in het heden te herhalen. Neem een Oris Diver 65. De looks zijn grotendeels hetzelfde, maar de materialen en afwerking profiteren van de techniek van nu. Deze diver heeft geen historische relevantie, behalve dat hij er toen én nu gewoon cool uitziet (imho). En dat is voor mij meestal genoeg.
Eén kanttekening:
hoewel:
is níet
maar uit the Devine Comedy.
Om het
had je ook: “Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt" kunnen schrijven. Kwestie van
Ik wilde onder geen enkel beding de kans op een doemscenario aangaande de frietjes in de frietenketel riskeren. Maar je hebt wel gelijk dat ik inconsequent ben geweest door het mixen van talen.
Overigens wilde ik eerst het Latijn posten maar daar zag ik toch maar vanaf, bijna niemand kan dat lezen en het is mij te elitair ik ben een simpele dorpsjongen geen academicus.
Gelijk heb je: frieten gaan vóór heritage! Of is het: frieten zijn heritage?
Ik denk dat menig horlogeliefhebber, aspirant-horoloog of “kenner” erkent dat heritage verder gaat dan waar een merk ooit is begonnen. Dat zou m.i. ook wel moeten als je jezelf één van die titels toedicht.
In de stap van 90 naar 100 is gelukkig ook nog genoeg “echte” heritage te vinden. Denk aan eerste horloge dat waterdicht was, het eerste horloge met automatische datumverstelling, spring-drive technologie, coaxiale escapements, noem maar op. Stuk voor stuk vooruitgang in de horologische wereld en onderdeel van de menselijke historie. Deze “company heritage” zie ik dan ook zeker niet als een klap in het gezicht, maar meer als een volgend hoofdstuk. Dat dit vervolgens marketingtechnisch helemaal wordt uitgemolken is een ander verhaal.
Frieten zijn de essentie van het leven. In andere delen van Nederland staan ze bekend als patat, daar lopen ze nog achter qua heritage.
Mooi gezegd bedankt daarvoor. Je hebt denk ik wel gelijk dat dat ook wel moet. Bij mij ontstond het idee dat ondanks dit moet het vaak wordt overgeslagen en men direct van 90 - 100 gaat en niet nog eens daarachter kijkt.
Maar je hebt zeker wel gelijk dat daar ook erfgoed te vinden is. Maar inderdaad misschien is het uitmelken ervan datgeen dat het zo droevig maakt allemaal. Om 10% uit te melken en 90% weg te moffelen.
Het is patat.
Het wordt me nu helemaal duidelijk waarom je moet compenseren.
Heritage, mijn jongen, heritage. Het is patat.
Dat is ook het mooie aan de hobby, je kan het zo breed maken als je zelf wil. Voor mij hoort de hele geschiedenis daarbij. Ik vind het heel leuk om daar meer over te weten te komen. Maar voor een ander hoeft dat zeker niet zo te zijn.
Heb je natuurlijk gelijk in en leuk om te zien dat ik niet de enige ben met een passie voor de geschiedenis erachter. Voor mij maakt dat het wel zo’n beetje. Maar inderdaad ik ken zat mensen die vroeger al een hekel hadden aan het vak geschiedenis haha.
Ik heb je relaas gelezen. Hoe zou je het liever zien?
Kan iemand het starttopic samenvatten?
Dit
Dan zou ik nu naar de rechter stappen. Onmiddelijk!
Edit: Of naar de politie!