Als je leuke dameshorloges zoekt is een Pontiac (Zwitsers uurwerk) zeker leuk, maar is altijd op leeftijd. Hou er rekening mee dat je vaak aan een servicebeurtje zit en dat maakt een leuke aanschaf toch misschien weer een dure.
Als je een gouden of zilveren horloge zoekt dan zijn de vintagemodellen wellicht de beste keus gezien de aanschafprijs. Dameshorloges zijn veel minder gewild dan een herenmodel en daardoor ligt de prijs ook veel lager. Zo kan je toch een leuk dealtje make . Dan nog even op het forum een horlogemaker zoeken die je nieuwe aanschaf wil servicen. Succes
Ik heb hier in de buurt een top horlogemaker zitten. Als die man een horloge niet kan maken, dan kan niemand het. En ik ben bereid om in een goed horloge echt wel te investeren om het te laten maken of na te kijken.
Ik ben nog niet thuis op het forum, vandaar dat ik me nog niet voorgesteld heb.
Van de Swatch groep. Maar er zijn erg veel goede merken. Ik vind alleen dat er erg veel bijzonder lelijke horloges worden gemaakt voor dames. Hamilton Jazzmasters zijn wel weer leuk:
De oude merken hebben zich bewezen en zijn daarom geliefd. Een leukere vraag is misschien welke merken van de laatste jaren zijn de moeite waard? Je komt dan in de wereld van de microbrands in veel gevallen. Maar er zitten wel mooie dingen tuasen.
Een van de grotere is bijvoorbeeld Fromanteel. Ze claimen echter een grote historie, terwijl alleen de naam historisch is. Maar op zich best leuk. Maar bijvoorbeeld Stuckx is erg leuk, Nite vind ik wel leuk en redelijk originele modellen hebben. En er zijn er nog een stuk meer, waar ik veel te weinig verstand van heb.
Bij spiegelgrachtjuwelier in Amsterdam hebben ze een hoop vrouwen horloges van zeer goede kwaliteit, 18 maanden garantie op het uurwerk en echt vintageđ wel een maandsalaris voor de meeste maar ik vind het scherp geprijsd.
Jazeker.
Dat was een Belgisch-Nederlands merk met Zwitserse uurwerken er in.
Het originele concept was een kwaliteitshorloge tegen een betaalbare prijs. Om zo horloges van goede kwaliteit binnen het bereik van de gewone man (of vrouw) te brengen.
Ze gebruikten een âsterrensysteemâ.
Horloges met 1 ster zouden een âeenvoudigâ uurwerk hebben, horloges met 3 sterren een uurwerk van âhogere kwaliteitâ.
Pontiac heeft uurwerken gebruikt van diverse Zwitserse leveranciers, dus wat er nou precies binnen in zit is niet altijd even duidelijk. Mijn moeder heeft sinds de jaren '60 een gouden 3-sterren-Pontiac (op een fix-o-flex bandje) en die draagt ze nu nog steeds elke dag. Inmiddels is het 2018 en haar Pontic tikt vrolijk verder, dus van enige kwaliteit was toch wel te spreken.
Pontiac maakte ook reclame met de kwaliteit van hun horloges, of beter gezegd de robuustheid. In 1935 werd er bij wijze van reclamestunt (pers er bij) van de Boerentoren te Antwerpen een Pontiac horloge naar beneden gegooid. De notaris beneden constateerde dat het horloge na de val nog steeds liep.
Pontiac heeft zich ook geassocieerd met het wielrennen en de Tour de France. En toen wielrenner Wim van Est in 1951 tijdens de TdF bij de afdaling van de Col dâAubisque het ravijn in fietste kwam Pontiac met de reclameslogan: âZeventig meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep.â
Overigens is het merk in 2014 opnieuw gelanceerd door Chrono Euro Diffusion, met miss BelgiĂ« Annelies Törös als âhet gezicht vanâ. Dus er zijn nu ook moderne Pontiac horloges, maar ze lijken het nu over de mode-boeg te gooien.
Het zijn allemaal Zwitserse Quartz uurwerkjes (Ronda), met uitzondering van 2 chronoâs met een Valjoux 7750. Maar die zijn dan ook gelijk heel stevig geprijsd.
Het lijkt er op dat overal saffierglas in zit en dat is niet verkeerd. Maar geen edele metalen o.i.d., alle kasten zijn van staal.
Voor quartz lijkt het nieuwe Pontiac niet verkeerd (maar misschien ook niet heel uitzonderlijk). Echter, als je wat mechanisch zoekt kijk dan even verder naar bijvoorbeeld Seiko, Hamilton, Tissot, Citizen, enz.
Tissot ben ik van gechameerd, en van Seiko weet ik dat het goed is en Citizen ook.
De pontiacs waar ik mee bezig ben zijn ouderwetse opdraaibare. En ik vind ze gewoon mooi.
Bedankt voor je uitleg trouwens! Daar heb ik wat aan.