Edit, zó off topic…
Haha ok touché!
Idd erg off topic maar dat sort opmerkingen moet ik toch even op reageren
Je hebt helemaal gelijk, ik reageerde eigenlijk ook meer op Sammies opmerking waar jij weer op reageerde.
On topic:
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
@Jozadel…het interesseert mij niet wat jij dom vindt. Wat is jouw bijdrage over het nieuwe beleid van Rolex, naast het commentaar leveren op andermans commentaar? Ik kan het namelijk niet vinden.
Wat zijn jouw waarheden over het Rolex beleid? Weet jij het dan allemaal zo goed of heb jij jezelf er ook niet genoeg in verdiept maar wel net genoeg om een ander dom te mogen noemen?
Iemand anders dom noemen maakt jou nog niet slim. Het bewijst alleen waarom het off-topic gedeelte gesloten moet blijven.
Bedankt voor je verhelderende uitleg.
Welk model is dit? Ik ben zelf niet zo’n mega fan van Rolex (vloeken in de kerk?), maar mocht er ooit een komen dan is dit hem waarschijnlijk!
Edit: al gevonden, 114300…
Als we hier gewoon kunnen chips en bieren is dat prima natuurlijk.
On topic: ik heb me ook even laten verleiden tot speculatie. In de tussentijd is er volgens mij geen bevestiging van het verhaal van Frederico talks Watches gekomen.
Ja mooi he! Staat bovenaan op mijn lijstje.
Ik hoop toch weer wel, als ze bij jou zijn geweest
Ik geloof ook niks van het filmpje, maar wil er toch even op reageren:
Praktisch is het prima uitvoerbaar. Als jij als particulier een (nieuw) horloge koopt bij een handelaar, dan is de verkoper (handelaar) verplicht je de wettelijke garantie te geven. Is er iets mis mee, dan moet jij als consument naar de handelaar stappen. De handelaar moet vervolgens bij Rolex (of iemand anders) aankloppen om het te verhelpen.
Echter: Rolex heeft ook een fabrieksgarantie. En ze eisen van hun AD’s dat zij ook als tussenpartij fungeren als er een garantiegeval binnenkomt, ongeacht waar deze aangeschaft is. Stukje service naar mensen die een Rolex kopen. Want in principe is de AD bij een horloge dat je bij een handelaar koopt helemaal geen partij. Al die voorwoorden mag Rolex zelf bepalen. Een fabrieksgarantie of aanvullende garantie mag bijvoorbeeld wel op de persoon zijn.
De enige eis vanuit de wet is dat er garantie gegeven wordt door de verkopende partij (het recht op een goed product). Die garantie moet op het product zijn. Zowel Rolex als een AD zijn daarbij geen partij.
Correct me if I’m wrong.
De wet eist geen garanties maar conformiteit. Wie partij is bij de overeenkomst hangt af van vele omstandigheden.
Edit: Ik neem aan dat je er ervaring mee hebt, wie zijn de partijen bij de overeenkomst volgens jou? Ik zou zeggen dat de AD dat sowieso is namelijk…
Produceren zo’n 800k uurwerken per jaar…volgens mij is dit het aantal dat Rolex jaarlijks bij COSC aanbiedt om te laten keuren…of daar dan ook werkelijk horloges mee gemaakt worden is natuurlijk de vraag maar lijkt aannemelijk…
Over practische uitvoerbaarheid…kentekenregistratie vior auto’s lukt toch ook? Of abonneenummers voor tijdschriften…waar een wil is, is een weg…zeker bij Rolex…
Stel.
Je krijgt grijs géén garantie meer. Enkel bij rechtstreeks AD aanschaf.
AD betaal je de list. Dat scheelt soms wel 1500,- (of meer) tov Grijs.
Wat kan er gebeuren met je Rolex wat een garantiereparatie zou zijn voor 1500,-.
Stel dat het zo zou zijn.
Ik krijg er een beetje een eigen risico zoals bij onze zorgverzekeraars gevoel bij.
Minimaal eigen risico is meer betalen maar in feiten een sigaar uit eigen doos. Neem je maximaal eigen risico en gebeurd er niets dan betaal je minder. Bij minimaal eigen risico betaal je sowieso wat je anders ‘uit zou sparen’.
Overigens is het een verkapte vorm van prijsverhoging.
Want meer verkoop bij AD’s betekend meer geld naar Rolex. En waarvoor? Garantie (lucht).
Laat je je klokkie vallen, eet de hond hem op, wordt het gestolen = geen garantie.
Garantie is als deze stil valt… Een kleine oneffenheid te vinden is ( gebeurd dat ooit bij Rolex ?! ) … En dan kom ik weer op de vraag terug. Hoeveel kun je zelf laten repareren voor het prijsverschil tussen AD <> Grijs.
Ik zou het wel weten…
Koop je een horloge bij een handelaar, dan heb je een overeenkomst met de handelaar.
Koop je een horloge bij een AD, dan heb je een overeenkomst met AD.
In het eerste geval heeft een AD er niets mee te maken. Een AD is een hele andere onderneming, die zijn (in theorie) verplicht om garantie te geven op horloges die ook bij hen gekocht zijn. Logisch ook, want alle andere gevallen kost ze alleen maar geld (tijd). Praktijk is anders, kom ik zo op.
Koop je bij een handelaar en wil je gebruik maken van garantie, dan zou je (volgens de wet) moeten aankloppen bij de handelaar. De handelaar moet het oplossen. Hoe hij het oplost, dat doet voor jou als koper niet ter zake. In de praktijk is het in bijna alle gevallen zo dat de tussenpartij het spul gewoon kan terugsturen naar de importeur/fabrikant. De MediaMarkt zal jouw Samsung tv ook innemen en terugsturen naar Samsung, maar dat zijn afspraken die de tussenpartij en importeur/fabrikant hebben gemaakt. In principe zou een handelaar je horloge ook naar een lokale horlogemaker mogen sturen. Er staat nergens in de wet dat het dan naar Rolex moet, zolang het maar kundig is opgelost en jij een goed werkend product krijgt. Het pasje van Rolex staat hier ook volledig buiten. Het enige wat nodig is, is je aankoopfactuur om aan te tonen dat je het daar gekocht hebt met een aankoopdatum (op welke naam het staat, doet daarom ook niet ter zake).
Op dit moment is het (gelukkig) anders geregeld bij Rolex.
Heb jij een onderneming (juwelier) en wil je Rolex gaan verkopen, dan kun je dealer worden. Rolex zal daar de nodige eisen aan stellen. Hoe je etalage eruit ziet, cursussen voor medewerkers (productkennis), verplichte afname etc. Daarnaast zal één van die eisen zijn dat je, naast je eigen garantiegevallen, ook horloges inneemt die in aanmerking komen voor garantie maar elders zijn gekocht. Dat is een stuk service naar mensen die een Rolex kopen, ze willen dat je wereldwijd met je horloge terecht kan. Dat kost elke AD de nodige tijd (mensen te woord staan, eerste snelle diagnose van het probleem, innemen en opsturen, bellen voor afhalen etc.) waar ze in principe niets voor terugzien. Misschien is ze dat opgedrongen, maar wellicht krijgen ze daar weer een kleine vergoeding voor vanuit Rolex.
En dat is de merkgarantie. Dat hebben ze afgedekt met het pasje. Dus kunnen wij met onze horloges die van een handelaar komen gewoon bij elke AD binnenstappen en de handelaar ‘overslaan’.
Merkgarantie is niet verplicht. Ze mogen daar ook allerhande voorwaarden aan stellen. Als ik een telefoonhoesje (made in China) koop van 2 euro bij een kleine eenmanszaak, dan zal daar uiteraard geen merkgarantie op zitten. Ik kan dan niet terecht bij een andere zaak waar ze dezelfde telefoonhoesjes verkopen, die zullen je uitlachen met je verzoek.
Koop je zo’n telefoonhoesje bij een keten (Blokker, Hema), dan kun je het geluk hebben dat zo’n keten onderling afspraken heeft over dergelijke innames. Dat zijn ze wederom niet verplicht (is ook vaak franchise). Dan is het geen eis van de fabrikant, maar van de keten (wil jij een Hema-vestiging starten, dan zorgen wij voor “het merk” Hema en nog tig zaken, maar jij moet ook garantiegevallen van andere Hema’s innemen).
Merkgarantie zie je vooral bij de grotere merken. De zakenman die met z’n dure MacBook Pro de hele wereld overvliegt, die wil bij elk Apple-verkooppunt binnen kunnen stappen en niet verplicht zijn om naar de winkel in Schrobbekutteveen te gaan, omdat ie 'm daar toevallig gekocht heeft. Apple, BMW, Bose, Ikea, etc.
Stel dat die merkgarantie er niet is, dan is dat geen ramp want het is bij wet verplicht dat je garantie krijgt bij het bedrijf waar jij een overeenkomst mee hebt.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Interessant om te lezen hoe dat in praktijk gaat. Het enige waar ik op blijf hameren is dat garantie een verplichting is bovenop conformiteit. Spreek dus liever niet van wettelijke garantie of van garantie als het gaat om gebruikelijke eisen waar een kwaliteitshorloge aan moet voldoen.