Het nieuwe beleid van Rolex en de garantie op 2e hands horloges

Hallo allemaal,

In een youtube video van Frederico talks Watches geeft hij te kennen dat Rolex geen garantie meer verleent op 2e hands horloges.
Video:

Ik vraag mij serieus af of Rolex hiermee weg kan komen binnen de EU.
Hebben jullie hier al ervaringen mee gehad?

1 like

Wordt al besproken:

Op een Rolex is garantie overbodig :slight_smile:

1 like

Vreemd. Garantie wordt gegeven op het goed (het horloge) en niet op de eigenaar ervan. Garantie moet dus gewoon overdraagbaar zijn.

En geen (rolex-) garantie meer op horloges uit de grijze markt? In dat geval zou je dus bij mankementen niet meer bij Rolex aankloppen op basis van garantie, maar bij de handelaar en je moeten beroepen op conformiteit. Zullen ze blij mee zijn.

1 like

Zal niet veel uitmaken. Ze worden zo goed gemaakt en getest dat aanspraak op garantie zeer zelden voorkomt. Mijn DJ wordt nu geserviced. Laatste keer dat dat is gebeurd is in 1993. Rolex zijn werkpaarden en kunnen veel hebben.

Zo zeg. Hoelang kan een rolex dan zonder service?

Leuk, dat er stevige verdedigers zijn van Rolex, maar het laten vervallen van garantie bij 2e hands gaat (en je hoeft daar niet eens voorspellende gaven voor te hebben) als een boemerang zich tegen Rolex keren. Niet een beetje dom, maar heeeeeel dom.

4 likes

5 tot 10 jaar is heel normaal.
Ik ken iemand met een Paul Newman uit 1963 , deze heeft pas 1 onderhouds beurt gehad!
Maarja die slijt zijn dagen in een kluis op een watchwinder :slight_frown:

1 like

Zover ik weet geven de meeste fabrikanten alleen garantie als het horloge bij een officiele dealer wordt gekocht en niet via het grijze kanaal. En ik vind dit begrijpelijk en acceptabel, immers hoe weet je zeker dat het een echte is als je hem niet bij de AD koopt? Jij je voordeel bij grijs kopen, maar dan wel het risico dat een defect niet onder garantie wordt gerepareerd. Hieronder een voorbeeld van Alpina hoe ze dit beschrijven:

" The Alpina International Warranty covers a Alpina wristwatch purchased anywhere in the world from an authorized Alpina Retailer and will be honored by every authorized Alpina Retailer.This warranty is valid only for wristwatches accompanied by the guarantee certificate duly signed, dated and stamped by the authorized Alpina Retailer. Both the reference and the individual registration numbers of the Alpina watch must be written on the certificate"

Het verschil is hier dat ook een horloge dat bij een AD wordt gekocht en vervolgens wordt doorverkocht buiten garantie zou vallen, omdat de naam op de garantiekaart niet matcht met de persoon die het horloge komt brengen.

Vreemd verhaal. Garantie zit op product en niet op persoon en heb je wettelijk gezien gewoon recht op.

Als de Rolexen nou zo goed zijn als ik hoor, hoeven ze relatief gezien maar zelden garantie te verlenen.

Dusssss

1 like

Dan slijt het uurwerk (zonder service) inderdaad…maar hij ziet er gelukkig nog wel als nieuw uit! :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Dat je de garantie voor je Rolex in de meeste gevallen niet eens nodig hebt wegens de goede kwaliteit is natuurlijk de mooiste reden om je hier niet druk over te maken. Maar het gaat mij ook een beetje om het principe. Als dit in de automotive zou gebeuren, of nog beter bij Apple dan was het internet te klein.

Ik vraag mij dan ook serieus af of zij dit wel mogen doen, en dat er geen Europese richtlijnen of wetten voor zijn.

Sorry, maar het argument dat dit niet relevant is omdat een Rolex uurwerk nooit stuk gaat of geen mankementen heeft is natuurlijk kul… Uiteraard zijn de Rolex uurwerken van uitmuntende kwaliteit, maar het blijven mechanische uurwerken die handmatig geassembleerd worden. Daar gaan gewoon ook dingen fout, net als bij een ieder ander merk. Het feit dat het uitval percentage wellicht iets lager ligt is geen argument dat dit voor de gemiddelde flipperaar hier niet gewoonweg waardeloos is…

3 likes

AD kan gewoon de rolex in garantie te nemen. Ik heb me nooit te hoeven legitimeren. Denk eigenlijk dat een AD niet naar je legitimatie vraagt.

1 like

Een interval van 5 tot 10 jaar mag je van vrijwel elk mechanisch horloge verwachten.

Was te verwachten. Als een product (te)goed is dan gaat het te lang mee en dat staat de verkoop van nieuw in de weg.
Vooral nu vintage zo populair is lopen de verkopen terug. En als reactie krijg je minder service om mensen het idee te geven dat het kopen van een gebruikt horloge een groter risico is.
Gaat niet werken. Ze moeten de wachtlijsten wegwerken en geen kunstmatige schaarste creëren.

Grappig. Als Rolex stelt dat garantie alleen geldt als het horloge is verkocht via een AD zit het onderliggende probleem kennelijk tussen Rolex en het dealernetwerk. Je mag er namelijk van uit gaan dat Rolex dan nl. ook alleen levert aan haar dealernetwerk. Als horloges grijs worden verkocht is er dus een dealer die zich niet aan de afspraak houdt. Rolex zou het horloge juist even moeten bekijken en ruzie moeten gaan maken met de AD aan wie het horloge ooit is uitgeleverd en niet afwentelen op de consument.

Groeten,

Tecco

11 likes

Toen ik een IWC chrono kocht (nieuw) werd me aanbevolen om na 2 jaar de eerste service te laten uitvoeren en daarna iedere 5 jaar. Ik (de sukkel) heb het horloge keurig na ruim 2 jaar laten servicen zoals aanbevolen, maar was gelijk klaar met IWC (dealer Santos in Haarlem, wat nu S&C is) toen ik 765 euro moest betalen na 6 weken wachten.
Toen ik in afgelopen januari mijn Sub date kocht ( ook gewoon bij een AD) werd me aangeraden om over 10 jaar terug te komen voor service. Kijk, daar wordt ik een stuk blijer van.
Deze Rolex staat niet op naam, dus mocht ik hem na een jaar verkopen, dan heeft de nieuwe eigenaar gewoon nog 4 jaar garantie

1 like

Los van of Federico gelijk heeft: garantie zit niet op een product (ondanks dat dit het normaal spraakgebruik is). In dit geval lijkt het een recht op naam te zijn, garantie aan een persoon dus. De kaart lijkt slechts ondersteunend bewijs en belichaamt niet de garantie zelf.

Bovendien, op garantie heb je niet standaard een ‘wettelijk recht’.

Ik ben benieuwd of het allemaal klopt wat Federico zegt