Garantie hoeft niemand je te geven. Productconformiteit wel. Dat is recht, geregeld in artikel 17 van Boek 7 BW. Dat zegt dat degene die iets verkoopt de plicht heeft een goed product te leveren. De verkoper dus. En niet de fabrikant. De vraag is dan ook, bij wie klop je aan als je grijs gekochte nieuwe rolex na bv 6 maanden kuren krijgt? Volgens de Nederlandse wet is dat de verkoper. En niet obv garantie, maar nonconformiteit.
Dat is juist de basis/reden van het bestaan van de grijze markt.
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Heb jij al zo vaak een Rolex in de garantie aan moeten bieden voor een service�
Nou nee, 1x in de 25 jaar.
Maar ik kan goed voorstellen dat een AD je niet zomaar naar huis stuurt. Je verdient er iets aan en het is een potentiele klant. Zou jij iemand wegsturen als hij met een rose gouden daytona binnen stapt voor service?
Dit gaat niet om service buiten de garantie, maar een defect wat zich voordoet binnen de garantie. Iets waarvoor de klant dus niet hoeft te betalenā¦
Zo lang zonder servicebeurt ?
Het behoeft geen toelichting dat een dealer die service binnen de garantie verleent een grotere kans heeft op retentie mbt die klant en dus de kans op herhaal aankopen en servicebeurten buiten de garantie vergroot.
Dat zou je idd verwachten ⦠maar toch komt het omgekeerde wel degelijk voor.
Geen horloge, maar bij Trek (fietsen) zit er levenslange garantie op het frame ⦠doch enkel voor de eerste eigenaar en enkel als je de fiets koopt via een off. dealer.
Ik juich dit niet toe, maar ik denk niet dat ze er minder door gaan verkopen.
Yeap
Ik heb dit advies van meerdere horloge makers/dealers gekregen. Ben ook een aantal keren teruggestuurd. Als het eenmaal loopt, dan blijft hij lopen. Je brengt je horloge pas als hij minder of rare dingen doet.
Een andere reden is dat veel pas opgeleide horlogemakers op de service afdelingen zitten om te oefenen. En dat gaat niet altijd goed.
Overigens geldt dit alleen voor rolex, tudor en zenith. Van andere merken durf ik geen uitspraak te doen.
IJdele hoop, merendeel van de zgn klanten kijkt naar de centen, niet naar de serviceā¦
netjes uitgedrukt: ik denk dat dit verhaal geverifieerd moet worden door een 2e bron
Als het voor Tudor geldt dan (dus) ook voor alle andere ETA horloges? Zenith El Primero schijnt toch redelijk servicegevoelig te zijn (niet dat ik er ooit problemen mee heb gehad).
Die gast moet zān vieze baardje eens een keer netjes bijwerkenā¦
Geen porum.
Volgens mij is dat nog nooit gebeurd. Logisch dus dat ze het niet meer garanderen.
Dat las ik ook. Zeker met 36.000 beats per minuut heb mijn zenith heb ik bij 5 en 10 jaar aangeboden voor service. Beide keren teruggestuurd. Kom maar over 2 jaar terug.zei hij
Eerder onlogisch imo. Als het nooit voorkomt, kost het niets dus kan het als zgn klantvriendelijk mooi worden meegenomen in de marketingstrategie.
Ik vind: āOnze producten zijn dermate goed dat garantie geven niet nodig is!ā veel overtuigender.
Volgens mij wordt hier wettelijke garantie en fabrieksgarantie door elkaar gehaald. Ja, wettelijke garantie wordt inderdaad gegeven op het goed (horloge) en niet op de eigenaar dus wettelijke garantie is overdraagbaar en daar kan Rolex niets aan veranderen. De duur is afhankelijk van de normale levensduur van het product maar binnen zes maanden na aankoop ligt de bewijslast nog bij de verkoper en daarna is die voor de koper. Rolex geeft ook fabrieksgarantie (tot 2 jaar of nog langer) en hier mogen ze zelf voorwaarden aan stellen.
Ja, dat klinkt erg betrouwbaarā¦