Het nut van de cyclops?

Beste leden,

De cyclops, ook wel minder liefkozend als ‘datumpuist’ aangeduid, is mij een raadsel. Een zoom van 2,5x op de datum lijkt mij een zeer overbodige luxe en ook esthetisch gezien kan het mij niet bekoren. Waarom wordt hier dan toch zo vaak voor gekozen door fabrikanten?

1 like

Ha…een goede vraag! Ik heb dat zelf eigenlijk ook nooit begrepen. Al lig ik er verder ook niet echt wakker van :wink:

Voor mensen met een verminderd zicht? Al zou je denken dat ze dan beter een bril of lenzen kunnen nemen. :joy::thinking:

1 like

Waarom maken ze de datumaanduiding dan niet gewoon groter? :wink:

1 like

Ook al toont de datum groter door de cyclops, hij is minder scherp en daardoor net zo goed of slecht afleesbaar is mijn ervaring met enkele horloges die ik heb (Squale en DJ).

Lelijk vind ik het niet overigens.

Omdat er een markt voor is…?

2 likes

Omdat er 31 getallen op de datumring moeten en je voor een grotere datum dus de diameter van de ring (en daarmee het horloge) moet vergroten.

Voor oudere (verziende) mensen is het een uitkomst.

2 likes

Wat is er mis met een goede cyclops?

Groeten, Tom.

8 likes

Bedankt voor je reactie, maar ik begrijp hem wel hoor :wink: :+1:

1 like

Om de ene rolex niet op de andere te laten lijken ?

4 likes

Onderstaande tekst is uit deze link en geeft uitleg over het hoe en waarom; :wink:

According to Rolex lore and history, Hans Wilsdorf’s wife had difficulty reading the original date window on her watch. Subsequently, Hans Wilsdorf had the magnification cyclops added to the DateJust.

2 likes

Nooit begrepen… en zo ongelofelijk lelijk… heb vele klokken, maar echt niet met zo’n lelijke puist erop.

2 likes

Ik vind t geinig :+1:

1 like

Het is toch overduidelijk dat als je een diepe duik maakt dat je precies moet weten welke datum het is? Dus voor duikers gemaakt natuurlijk omdat het niet te zien is anders in het donkere water…

:dizzy_face::stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Exact…mensen met zulk slecht zicht zouden ook de tijd niet af kunnen lezen lijkt me.

1 like

Er is ook een markt voor broeken met gaten en versleten wassingen erin maar desondanks is het mooi noch functioneel.

2 likes

Kun je je ook nog gaan afvragen wat in de huidige tijd het nut van een mechanisch horloge is, een tachymeter, een tourbillon, een PanoDatum…

3 likes

“Beauty is in the eye of the beholder” of voor de boerenlullen onder ons “over smaak valt niet te twisten”

4 likes

+1

1 like

Omdat het kan?

1 like