Het overwegen waard?

ik wil mezelf behoeden voor een impuls aankoop, daaroom hier mijn keuzes. Het sparen gaat op dit moment erg langzaam ( ook gezien het feit dat ik spaar voor mijn bruiloft) maar ik heb al zo lang geen horloge gekocht, het begint toch wel erg te kriebelen. Nu draag ik eigelijk heel vaak mijn poljot blue angels. hij loopt zeer nauwkeurig vandaar dat er wat russen tussen staan die ik wel zou willen hebben. Heel even heb ik overwogen de magellano van zeno ertussen te zetten, maar ik vind het toch een beetje stom om dat geld in een " plakker" te steken.
De laatste 2 zijn van Jaeger le Coultre, dat is het alternatief voor de russen, nee idd totaal niet te vergelijken, maar dat wordt wel heeeeeel lang sparen.






1 spitfire chronograaf
2spitfire
3 aeronavigator alarm
4 flieger chronograaf
5master grand taille
6 reserve de marche

( de 1e 4 zijn poljots en zijn mechanisch)

ik zou zo op het oog voor 6, 5, 4 gaan al staat 6 en 5 zoals je zegt niet helemaal in het vergelijk met 4 kwa prijs.
bij de eerste 3 ben ik oa niet zo weg van de knoppen.
nr 2 spreekt me het minst aan.

eind conclusie :

geen feest op een gratis dag trouwen , want het gaat om het gevoel en dat hoeft niet veel te kosten.
en gewoon voor nr 6 gaan :smiley:

joost

ps: als we uitgenodigd worden , wel taart , groot feest etc en gewoon voor de goedkoopste gaan

Nou zeg… als we uitgenodigd worden nemen we toch zeker allemaal iets mee??

Er heeft hier iemand onlangs zo’n Spitfire gekocht. Ik vind 'm mooi, behalve inderdaad de knoppen.

De Strela waar zoveel over gezegd heeft zit in dezelfde prijsklasse, MasterFan!

Zonder naar de prijs te zien, de JLC reserve de marche, heb deze in het echt gezien en is prachtig.
Op e-bay de kom je ze soms tegen aan goedkopere prijs.
Men kan geen vergelijk maken tussen een jlc en de eerste modellen. Is ook meer waardevast.
Veel geluk met je keuze. :wink:

2e vind ik het mooist denk ik.

Kroon is wel een beetje groot…

als je zeno een plakker vind ( ik niet ) dan kan je zeggen :die russen die je nou voorsteld hebben ook wat weg van een plakker hoor !
ze hebben allemaal de uienkroon van chronoswiss , de spitfire chrono heeft de wijzerplaat van een iwc ,de andere spitfire lijkt op een panerai,de flieger chronograaf lijkt op een fortis hoezo plakkers ?
plakkers zijn voor mij horloge`s met geen geschiedenis zoals krug baumen en robert javelle etc. etc.
je kan beter zeggen dat zeno andere horloges immiteert en dat doen ze allemaal
kijk maar : omega en seiko maken rolex sub na ,van der gang maakt iwc na en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan
ik vind dat je niet met twee maten moet meten !!!
p.s die je nu draagt is nagemaakt van een breitling

ik zeg het nog een keer en ga geen discussie aan. Plakmerken is een verschijnsel vanuit de jaren 50 - 60. Toen waren er horloge fabrieken ( van aardige kwaliteit) en er waren veel merken die bestonden die horloges daar inkochten en hun merk erop zetten. Zo koopt een merk als zeno, Davosa, Kiber enz een horloge in en zet hun naam erop. Daar is niks mis mee en de kwaliteit is goed. Plakken heeft dus niks te maken met het gebruiken van anders mans design elementen ( zoals gebruik van een kroon). Plakmerk is het inkopen van een model bij een fabriek en dan je eigen merk erin zetten. En dat is bij Zeno het geval.
En merk als trias wordt ook genoemd onder plakmerken, dat is dus niet waar. de kwaliteit is matig, maar het zijn wel eigen modellen ( ook al lijken ze op andere…) Lijken op is dus niet hetzelfde als inkopen.
Dit is zoals het is en niet anders!!!

The ZENO-WATCH BASEL Story
Independent Swiss Watchmanufacturing Since 1922

It all began in an idyllic house in La Chaux-de-Fonds, where Jules Godat had
set up a modest workshop. Like many watchmakers in his day, his spent the cold winter
months as a seasonal worker. In 1868, he set up in business on his own and by doing
so laid the foundation for ZENO watch production as we know it today. In his little workshop,
he made silver Pocket watches. After Jules Godat had left, production was converted to the
manufacture of railway Clocks and watches. In 1900 the workshop was enlarged and equipped
with electric power to drive the machines
In 1920, André-Charles Eigeldinger took over Godat watch production. He specialized in the manufacture of observation watches for military purposes, slide rule watches and Pocket watches
in silver, gold and platinum. In 1922, Eigeldinger & Söhne registered the ZENO brand.
This name is a reminder of the Greek philosopher Zeno of Kition and means “gift of Zeus” or “god given”.

In the manufacture of ZENO watches, great care is taken to make high quality timekeeping instruments with a good cost-benefit ratio. Since 1922, the watchmakers at ZENO have
been making individual pieces with a prominent personality, distinctive character
and timeless beauty.
Demand for wristwatches rose constantly and in the inter-war years production was therefore converted
to wristwatches. The first ZENO wristwatches were made of gold and intended solely for export.
In 1937, to mark the 15th anniversary of the ZENO brand, the first watches with an integral stop
function and acoustic telemeter were made. In 1949, ZENO took part for the first time in the
Swiss watch fair in Basel. In the years that followed, the ZENO engineers developed a number
of digital watch models with “jumping hours”, pendant watches for nurses and “watches for boys”,
until in 1960 production temporarily moved to the Atteslander workshops in Biel where
the first mechanical airmen’s watches were developed.

The rapid pace of progress is bringing constant changes to our lives. But in the ZENO watch work-
shops, mechanical wrist and Pocket watches are still being made by traditional techniques with
the exceptional calm and concentration of experienced watchmakers. For over eighty years,
ZENO watches have been produced largely by hand.
ZENO and Basel In 1966, Felix W. Huber developed the first mechanical ZENO watch which
set the tone for all future ZENO models. When the company was taken over by the Huber family,
the assembly of wristwatches and the service department were transferred to Basel, on the river Rhine.
The very first Basel creations included the first vacuum diver’s watch, the “Compressor”, which
was launched in 1969 at the Watch and Jewellery Fair. Very successful was the famous “Spaceman”
from 1972 - 1978. In addition to in-house manufacturing,
the Huber family took over commercial representation for the whole of Switzerland.

As in the case of the manufacture of the first watches back in 1868, ZENO-WATCH BASEL still
sets great store by the manufacture of high quality measuring instruments with their distinctive
character and timeless elegance. We owe it to the energy of Felix W. Huber that over one hundred
new watch creations are developed every year and often manufactured in extremely small series based
on the historical original models. These are mechanical precision time measuring instruments
which combine traditional workmanship, technology and design at the very highest level
As it was not easy to find sufficient qualified personnel in the Basel region, cooperation with other watch making workshops was sought at an early stage. ZENO Pocket watches have been produced in sunny Ticino canton since 1975 where the dials are also printed. Fashionable Quartz watches are mostly made in the region around La Chaux-de-Fonds and Neuchâtel.

With the new addition of the first airmen’s watches made in 1965, ZENO is celebrating the renaissance of a truly great classic. The wristwatches in the latest Air Force collection follow on from the great tradition of professional airmen’s watch making. The mechanical timepieces are intended for connoisseurs of timeless design and a transparent cost-benefit ratio. Zeno does not invest in advertising but in the product.

Experience for yourself the quality, love of detail and expert workmanship with which the different materials are crafted. We invite you to visit a retail store near you to have our watch collection presented to you in person. We thank you for your interest in our watches and very much hope that you will like our timepieces made with such care. We would be happy to pass inquiries on to your regional representative. Please contact us for further information or suggestions.

MAAKT EN ONTWIKKELD DUS ZIJN HORLOGES EN LAAT HET NIET DOOR ANDERE FABRIEKEN MAKEN

in de war??? de plaatjes zeggen meer dan genoeg:


het gaat om deze zin van je : Plakmerk is het inkopen van een model bij een fabriek en dan je eigen merk erin zetten. En dat is bij Zeno het geval.
dat is dus niet waar

Volgens mij hebben Kiber en Davosa goede banden met Zeno en hebben daar inkopen gedaan. Zeno maakt namelijk echt zelf de horloges, ga maar eens een keer op gesprek in Basel op de beurs. Zeno produceert ook voor derden denk ik zo.

Goh je meent het …Davosa zegt namelijjk precies hetzelfde!!!

Marley heeft goede contacten met Zeno, misschien kan zij toelichten hoe het nou werkelijk zit.

Ruud

als je een historie op je website zet met alle ins en outs zoals zeno doet kan je moeilijk over een plakmerk spreken er staat toch m.i. duidelijk hoe het bedrijf is ontstaan en dat ze hun eigen horloges maken zon verhaal zuig je toch niet uit je duim.
m.i. is een plakmerk naar de huidige maatstaven gemeten , een merk met een mooi verzonnen naam wat iets namaakt dat lijkt op een horloge van een bekend merk vervolgens een hele hoge adviesprijs er voor vraagt en meteen ook weer flink afprijst en er staat een hele hoop poeha bij geschreven om het allemaal maar een beetje op te hemelen.

En als je bij Krug-Baumen gaat kijken dan staat daar ook een geschiedenis boekwerkje, als ik het me goed herinner.

Het een sluit het ander ook niet uit. Kan best dat een aantal van die merken ooit echt hun eigen horloges maakten, maar nu alleen nog maar bestaan als naam.

Maar: ik denk niet dat het verboden is een uit de duim gezogen geschiedenis te presenteren. Dat zou hooguit als misleidende reclame kunnen worden betiteld maar zelfs dat lijkt me stug.

Ik heb idd een Spitfire, ben er nog elke dag trots op!
Zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,18743,18916#msg-18916
De kroon en drukkers zijn idd wat aan de grote kant maar wel erg mooi vind ik.

suc7 met je keus en trouwdag…

zwarte ziet er op de foto’s mooier uit , dan de witte . (tu)

joost

Even ter info de Spitfires komen bij Volmax vandaan, Denissov heeft een vergelijkbaar model, kast komt bij Maktime vandaan er zittenPoljot en Molniacalibers in.

Arjay

Er zit wel een verschil in assembleren en maken. Volgens mij assembleert Davosa bijvoorbeeld de door Zeno gemaakte onderdelen.

Als we het uurwerk erbij gaan betrekken … dan zijn er opeens heel veel (gerenomeerde) plakmerken die gewoon een ander kastje om hetzelfde caliber heenzetten…!