Het Panerai-Instagram-debacle

De voorbije week was er behoorlijk wat hetze rond het sociale mediagebeuren bij de heren van Panerai. De mannen hebben meermaals de bal ernstig misgeslagen en als ik persoonlijk een Panerai had, dan ging ie nu wel de deur uit.

Ik kan me voor de geest halen dat velen van jullie denken “who cares”, maar ik vind het vooral opmerkelijk dat zelfs Panerai de fakes niet meer weet te onderscheiden en hun communicatie met de community volledig out of touch is.

De tijdlijn in een notendop:

  • Panerai repost een foto van een communitymember op hun sociale media, namelijk deze:

  • Perezcope (een kerel die zich op diepgaande wijze verdiept in de ‘questionnable things’ in de horlogerie) wijst Panerai er met duidelijke stukken op dat hun repost een fake betreft. Tot op heden is de post online.

  • Enkele dagen later repost Panerai alwéér een fake op hun eigen socials. Perez wijst Panerai er alweer vliegensvlug op. Perez’ account wordt gemute/tijdelijk beperkt door Instagram, Panerai verwijdert deze post wél meteen.

Panerai-fans: doet dit afbreuk aan jullie merkbeleving?

8 likes

A) vergeet niet dat er gewoon een arme marketing stagiaire achter de knoppen van dat account zit.
B) waar aan kun je zien dat dit een fake is!
C) we mogen hier geen fakes posten. (Al lijkt dit me geen probleem)

16 likes

A) Dan ben je als merk niet goed georganiseerd, laat dan een in-house kenner doublechecken voor je repost, wetende dat 60% van de Panerthais superreplica’s zijn
B) De cijfers op de bezel insert zijn te ruw en hoog, naast nog wat details.
C) Dat begrijp ik. Als het in deze context niet mag (het is een officiële post van Panerai :wink:) mag dit heus verwijderd worden.

3 likes

Het is eigenlijk ook een ontzettend lelijke foto, want het horloge is echt veel te groot voor deze pols :joy:

5 likes

Neem het toch niet zo serieus. Ik kan de humor er wel van inzien. Zelfs van dat vele armhaar.

10 likes

Vandaar mijn ‘vraagstelling’ naar de community.

Ik merk, als 28-jarige dat ik hier best gevoelig voor ben. Als Panerai al superreps gaat reposten, waarom de F zou ik dan nog 5k+ gaan ophoesten voor hun dingen? Dit is in mijn ogen vooral reclame voor de Chinezen (wat nog altijd niet betekent dat er ooit een rep bij me in de doos komt), niet voor hun merk.

6 likes

Als je druk kan maken om dit soort zaken dan heb je waarschijnlijk een geweldig leven.
Geniet ervan.

50 likes

Het is wel interessant om te volgen. Vooral omdat Panerai ipv zijn fouten toegeeft en de fakes verwijderd, juist andere accounts gaat reporten

2 likes

De inhoudelijke reactie. Van mij mag iedereen stuntelen. Ik vind het zelfs wel charmant.

PS: ik ben ook een…

Het is bijna eng dat wij zo veel gemeen hebben. :smile:

6 likes

Ik zie het ook als een stagiaire die het account mocht beheren en de mist even inging. Helapidaka.

Ik als 31-jarige voel dit niet zo. Als je een Panerai wil koop je er eentje en zo niet, dan niet.

Ehh… :first_quarter_moon_with_face:

4 likes

Zowat iedereen en elk bedrijf maakt fouten, ik vind vooral belangrijk en intrigerend te zien hoe zo’n zaken aangepakt worden en in de toekomst worden vermeden. Als een bedrijf niet gepast reageert vind ik dit in’t algemeen gewoon nogal naar, zeker niet enkel bij horloges.

1 like

Om antwoord te geven op je vraag / vragen:

Ik heb een Panerai; Panerai pakt dit volgens mij niet slim aan; Het doet echter niet af aan mijn merkbeleving; Ik zal mijn Panerai om deze reden niet verkopen.

14 likes

Hulde, een rechtlijnig antwoord! :trophy:

1 like

Ja dat krijg je als je gewoon een goedkope kracht inhuurt om je Instagram te beheren. Neemt niet weg dat Panerai gewoon aan moet geven de fout in gegaan te zijn en de foto’s weg halen. Vervolgens ga je bij elk horloge een extra check doen of de Instagram beheerder niet weer de mist in gaat. Dan praat niemand er weer over.
Aan de andere kant, slechte reclame is ook reclame.

2 likes

Het stagiaireverhaal kan ik best in volgen, maar dan is het toch een kleinigheid om te communiceren met je trouwe klantenbasis?

Als jij een fake benoemt die Breitling repost en je wordt vervolgens op Instagram gebanned, dan is dit toch niet rechtvaardig? Hoeveel waarde je al dan niet aan je Instagramaccount hecht laten we even buiten beschouwing, het is een principekwestie.

1 like

Ik heb de hetze met enige interesse gevolgd. De reactie van Panerai stoort me wel enigszins. Dat dit een social media account type is die allicht nog nooit een Panerai van dichtbij heeft gezien, verklaart allicht de post. Dat er dan niet gepast gereageerd wordt, is triest.

2 likes

:face_with_raised_eyebrow:

Pussy! :joy:

Verder gewoon een pijnlijk foutje. Leuk genoeg om even te volgen.

2 likes

Spijtig dat Fake-Paneraiman zijn Instagramaccount heeft verwijderd, het meest absurde aan de hele hetze was die kerel z’n eigen armader en armhaarfetisj.

1 like

Inmiddels begin ik te denken dat ik een Panerai wil hebben. Ik vind de hele kwestie eerder ontwapenend dan frustrerend. Waarschijnlijk ben ik echt een…

5 likes