Het Panerai-Instagram-debacle

Tot dusver onze ‘zoveel gemeen hebben’ :kissing_heart:

2 likes

Heb je armhaar Guus? Dan mag het. :wink:

Echte mannen, echte horloges.

Oh wacht …

1 like

Het is wel lastig voor zo’n merk natuurlijk. Nu heeft iemand van aanzien (blijkbaar) in de community geroepen dat het een fake is. Maar Zoefff (wie kent hem nog) roept 10x per dag dat iets een fake is. Dus moet je dan al die fakeroepers gaan factchecken? Maar als je dit soort dingen niet zeker kunt weten, dan moet je check en doublechecken.

En ik wil het er niet inwrijven, maar Panerai heeft wel een historie met fakes…

Echt:

Fake, photoshop door Panerai zelf om hun historie wat aan te dikken:

8 likes

Panerai HQ:
images (17)

5 likes

Het logo van de autofabrikant is niet zichtbaar. Weggever!

1 like

Dat verhaal van die foto’s had was me ook al bijgebleven.

Ze bevinden zich op dit moment inderdaad in een lastig parket, mede doordat die ene fake nu toch al een kleine week online staat.

Na het lezen van wat stukken van Perez’ research kan ik wel concluderen dat het geen “schreeuwer” is. Als je z’n verslagen van onderzoeken erop naleest is alles echt nauwkeurig gedocumenteerd. Het is geen bonobo die in alle richtingen FAKE loopt te roepen, hij heeft reeds behoorlijk wat creds gekregen voor z’n werk.

Om dan net die kerel te gaan jennen die ook al een trouwe volgersbasis heeft die voortvloeit uit jouw merk…

5 likes

Mij zou het niet heel veel kunnen schelen. Ik zou er niet zo zwaar aan tillen als zij per ongeluk een fake op hun pagina posten. Het is tegenwoordig vrij lastig om op niet-gedetailleerde foto’s te zien of je te maken hebt met een fake of een echte. Als zij in de fabriek het verschil niet zouden kunnen achterhalen dan zou het verhaal anders zijn. Maar een foto op insta zou mij er niet van weerhouden er een te kopen als ik dat zou willen. Ik denk dat een mening niet al te veel zou moeten afhangen van wat er op social media gebeurt (uitzonderingen daargelaten).

7 likes

Ik volg je dat het lastig moet zijn, maar niet onoverkomelijk. Als een derde partij dit snel kan spotten, dan moet iemand intern dit in samenspraak met je sociale mediateam dat op z’n minst ook kunnen. Panerai is ook geen microbrand dus de fondsen en organisationele capaciteiten zouden heus aanwezig moeten zijn om dit op een betere manier te doen, denk ik.

Qua sociale media denk ik dat dit voor horlogebedrijven wel belangrijk blijft om een gevestigde waarde te blijven.Als je even de instagrampagina van Patek bekijkt, dat is bijna magisch hoeveel werk (en geld) daarin zit. Die doen dat heus niet uit verveling en zonder reden. Eat or get eaten, ook bij de jonge/volgende generatie (en diens kanalen om ze te bereiken).

4 likes

Hij is weer geblokkeerd inmiddels. Mijn beleving bij Panerai is nu wel negatief, het is te vaak de historie verdraaien vanuit marketing oogpunt. Doen andere merken ook als het hen uitkomt ( Rolex explorer Hillary Uemura -VW kever ontwerp ) En zo structureel dat het mij geen stagiair lijkt die aan de knoppen draait bij dit soort bedrijven want het gaat om heel veel geld.
Van mij mogen ze die IG post met fake laten staan, het heeft in ieder geval die poseur met zijn nepperds van IG verdreven, goede waarschuwing voor anderen !!

3 likes

Dit is wel een beetje kortzichtig. Ik heb er naar gekeken, maar het zijn tientallen foto’s. Hoogst gedetailleerd.

Een merk van dergelijke afmeting moet gewoon zelf de productfotografie voor zijn rekening nemen. Hoe moeilijk kan het nou zijn? Nu pakken ze van een derde partij een macrofoto, want dat is makkelijk. Ze staan gewoon voor joker.

8 likes

En het ergste is kritische volgers de mond snoeren en niet hun eigen fouten toegeven.

2 likes

Kortzichtig is het afschrijven van een merk alleen om een foto die waarschijnlijk door een extern social media bedrijf is geplaatst die het account beheert.

7 likes

:point_up:

1 like

Dit klinkt heel groot. Ik denk dat dit allemaal het werk is van één (junior) medewerker.

Ik geloof echt niet dat een heel team van persvoorlichters en mediamensen zich hier mee bezig heeft gehouden en dat het dus ook niet de weloverwogen mening van Panerai is.

1 like

We need to cancel cancel culture.

Juist in een gemeenschap is een open dialoog noodzakelijk, het is alleen maar goed dat merken worden geconfronteerd met super replica’s zodat ze zich meer kunnen richten op wat hen nou onderscheidt van een replica.

Of als dat niet onderscheidend genoeg is, er voor zorgen dat de afwerking vele malen hoger gaat liggen zodat de - prijs is wat je betaald, waarde is wat je krijgt- waarde beleving omhoog gaat in plaats van de beleving van het merk an sich.

Volgens mij is dit het Mike Horn model, en kwam juist dat model met een reis met Mike Horn.

En zou die panerai om je pols een aandenken moeten zijn aan juist die trip? Waarom wordt dat dan drooggekookt tot een dom plaatje op insta? Ik ben geen marketing jongen, verre van zelfs, maar volgens mij biedt dit ruimte genoeg voor een merk om je te profileren, in plaats van dat je mensen monddood gaat maken…

2 likes

Nee, het is groot. De CEO van Panerai is namelijk ook diegene die mensen blokkeert en rapporteert!

2 likes

Interessant, Panerai gaat namelijk NIET de dialoog aan. :stuck_out_tongue:

1 like

Nou, als je niet tegen het idee kunt dat anderen denken dat je een neppert draagt, dan zijn er ook wel andere merken die je beter links kunt laten liggen :stuck_out_tongue:

2 likes

Het gaat me niet om het feit dat mensen zouden denken dat ik een fake draag, dit heeft hier ook niks mee te zien.

Het gaat me om het feit dat Rolex nog enigzins vecht (tegen de bierkaai) waar Panerai ze vrolijk gaat reposten.

Precies, juist het tegenovergestelde (cancel van perezcope) met een reactie van de gemeenschap (cancel van Panerai). Dat is gewoon niet intelligent.

Als je wilt dat mannen een boot bouwen, moet je hen een droom geven van het varen over de oceaan in wilde golven, geen instructies geven.

Als je wilt dat mensen een panerai Mike Horn gaan dragen, moet je het hebben over de ijsexpeditie die de mensen hebben ondernomen die zo een submersible aan hun pols hebben…

2 likes