Het perfecte vrijetijdshorloge

Ik weet niet of jullie het herkennen, maar bij bijna ieder horloge in mijn collectie is er wel iets te verbeteren. Dat varieert van kleine, makkelijke aanpassingen tot de grote onmogelijke aanpassingen en alles er tussenin.
In de categorie ‘kleine aanpassingen’ gaat het bijvoorbeeld over het vervangen van het veel te stugge Z22-bandje van de skx, of het plaatsen van een easylink bij een OP.
In de categorie ‘grote onmogelijke aanpassingen’ gaat het bij mij vaak over maatvoering. Zo mag de JLC MUT-Moon van mij exact 1mm kleiner worden gemaakt terwijl de Nomos Orion35 wat mij betreft ook in 36 gemaakt had mogen worden.
De categorie ‘alles er tussenin’ varieert van datumschijven tot achterdeksels. En sinds vandaag is er in deze categorie een aanpassing bijgekomen. Het was een zoektocht die even heeft geduurd, maar het resultaat is echt perfect.
De zoektocht begon ongeveer een jaar geleden; na het doorlezen van wat berichten op verschillende fora ben ik opzoek gegaan naar een losse achterdeksel van een 116610 (sub-date) of van een 116710 (GMT-master II). Toevallig kwam er al snel een deksel van een 116610 (sub-date) langs hier op het HF. De dikte van die deksel verschilde echter te weinig van de originele deksel, en zo ging de zoektocht verder. Gelukkig kwam vorige maand op ebay een deksel van een 116710 voorbij die zonder problemen binnen twee dagen op mijn deurmat lag. En vandaag ben ik met die deksel en mijn SD4000 naar Alkmaar afgereisd en hebben de vriendelijke en kundige mensen van Wesselink en Vreeker de achterdeksel vervangen en ik kan alleen maar zeggen; dit maakt het horloge echt perfect. Ik heb nu een keramische SD met alle voordelen (mooie lugs, matte plaat, glidelock, datum zonder loupe), maar dan bijna net zo dik als een sub.
Het was al een blijver, maar nu is de kans dat deze ooit nog weggaat gereduceerd tot het absolute minimum.

Genoeg geschreven: hieronder twee foto’s met het resultaat.

10 likes

Kijk aan… dat maakt t helemaal jou eigen.

Heb je ook voor foto’s ?. Want ik heb werkelijk geen idee wat de winst werkelijk is… of de winst in maten?

Geniet van je vernieuwde en verbeterde draagcomfort.

1 like

Damn, smart thinking.

1 like

Ik snap er bijna niks van, maar wel mooi om te zien waar mensen allemaal mee bezig zijn. :grinning::+1:
Je wilt dus eigenlijk gewoon toch een Rolex?

2 likes

Helaas geen foto’s vooraf gemaakt, maar het verschilt aanzienlijk in hoogte. De moderne sub is 13mm hoog terwijl de sd4000 normaal 15.5mm hoog is. Door de platste deksel uit het scala te gebruiken scheelt het iets minder dan 2 mm, waarmee de sd4000 nu minder dan 14mm hoog is. En het verschil met de hoogte van de sub zit ‘m nu vooral in het hogere saffierglas.

3 likes

Dikke Rolex :+1:

3 likes

Kennelijk :wink:. Maar ben ook erg blij met de rest van de collectie hoor.

1 like

Slim en “out of the box” naar een voor jou perfecte Rolex. Top!!! :smiley::+1:

1 like

Draait je rotor nog wel?

2 likes

Wat @flowert zegt inderdaad.
Zo ja, onbegrijpelijk dat ze er dan een onnodig dik deksel op doen.

Mooie mod, zal vast fijn dragen!

2 likes

Jazeker. De diepte aan de binnenzijde van de deksels is gelijk. Het uurwerk van de gmt is zelfs nog iets dikker. Het verschil zit ‘m vooral in de dikte van de ‘wand’. Op 1220m diepte zal de gmt-deksel behoorlijk vervormen.

1 like

Ik dacht al dat ‘t hem daarin zat. Maar zolang jij geen plannen hebt om op die diepte te komen ben jij de winnaar.

2 likes

Hij draagt nu ongeveer net zo fijn als mijn 16610 en bijna net zo fijn als mijn 16710. Scheelt nog wel een beetje met laatstgenoemde, maar dat is ook wel echt een absurd comfortabel horloge, ondanks (of misschien mede door) de oudere band.

1 like

Damn! Dat is nou eens out of the box denken. Heb ook maar meteen gekeken naar een easylink for mijn OP. Iemand enig idee wat zoiets mag kosten?

1 like

Meen ooit te hebben gelezen dat dit 50 euro is.

1 like

39 euro heb ik de laatste keer betaald bij Gassan, maar er is wel lastig aan te komen tegenwoordig. Ze leveren losse onderdelen bijna niet meer voor ‘niet correcte’ horloges.

Ik zal morgen mijn horloge dealer maar even contacteren, wat zal dat een fijne uograde zijn zeg!

1 like

Dat is echt een hele fijne upgrade. Heb er vaak plezier van. Vind het ook fijner dan de glidelock als ik eerlijk ben: doordat je maar twee opties hebt hoef je niet te onthouden in welke stand ‘ie vorige keer stond.

Wat doet het vervangen van het deksel van die Dweller met de structurele integriteit en WR van het geheel? Ik ben er niet voor om de spec te verminderen ten opzichte van wat er op de plaat staat.

Buiten dat: mooi gevonden en discreet.

1 like

Helpt ook omdat mijn pols net even vervelend zit wua band lengte, of hij zit net te strak of net te los dus hoop zo toch een wat comfortabelere fit te krijgen :wink:

1 like