Het rammelt en rinkelt

Toen mijn dochter van anderhalf aan het krijsen en vechten was tijdens het verschonen dacht ik dat het wel verstandig was om mijn allereerste échte horloge even af te geven als afleiding. Dat hielp geweldig, en ze was volledig in extase. Maar wat ieder weldenkend mens van mijlenver kon zien aankomen - gebeurde.

Klats. Op de grond.

Glas nog heel? Check.
Loopt hij nog? Check.
Geen zichtbare schade? Check.

Dacht ik er even mooi mee weg te komen… Maar nog geen paar minuten later hoorde ik een rammelend geluid bij beweging. Ai. Er zit duidelijk iets los.

We hebben het hier over een Seiko 5 (SNZF17) dus niet van hoge materiële waarde. Maar toch, mijn eerste echte horloge. Ik heb totaal geen idee wat een service of check moet kosten. Ik kan me voorstellen dat de reparatiekosten snel de aanschafwaarde overstijgen.

Is er met deze beperkte omschrijving überhaupt iets te zeggen over het lot van het horloge?

En een plaatje natuurlijk:

10 likes

Dit is een horloge van rond de €150,- toch? Ik heb al gelezen dat een servicebeurt al minimaa rond de €150,- kost. Dus een reparatie zal waarschijnlijk nog wel iets hoger uitvallen.

2 likes

Klopt! Aangeschaft voor €120 zelfs. En dat vermoeden had ik al. Als ik niet aan het sparen was voor een horloge uit het hogere segment, dan had ik hem waarschijnlijk wel laten maken. Misschien later dan maar…

2 likes

Als het enkel iets is met het uurwerk zou je op het forum kunnen kijken of iemand een nieuw uurwerk erin kan drukken voor je. Dit kost bij lange na geen 150,- (eerder 50,- of 60,- schat ik) en dan heb je weer een lopend horloge.

3 likes

Je moet gewoon kijken wat jij het waard vindt. Maar ik geloof zelfs dat Seiko na 15 na einde productie stopt met het maken van onderdelen.

1 like

Voor een paar tientjes heb je een NH36 (Seiko maar non-branded) uurwerkje. Die kun je altijd even vervangen. :+1:

3 likes

Alles werkt nog toch?

Wat mij betreft prachtige anekdote, die dochter van jou word later directeur ergens. Ze heeft je aan het werk gezet, bovendien heeft ze je ook iets gegeven om mee te rammelen.
Perfect. Houden zo. Bij elke rammel denk je aan haar.

10 likes

Mooi. Haha. Ja, zo kun je het natuurlijk ook bekijken.

Voor een paar tientjes heb je er een donor-uurwerk in zitten. Da’s de wereld niet. Rammelend geluid kan van alles zijn, misschien de rotor, moet je echt even opsturen naar een serviceboer.

Yup, zal op 80-150 ballen komen inclusief donoruurwerkje.

Maar emotionele waarde he?

Ik hoop dat ze de wijsheid van haar moeder krijgt.

Njet. Afhankelijk van wat er stuk is, scheef zit of aanloopt krijg je over tijd alleen maar grotere schade.

Je moet ook nooit doorrijden in een auto waarvan de motor plotseling vreemde geluiden maakt omdat je dochter er een rammelaar in heeft geflikkerd.

6 likes

Dan rij je toch in een echte rammelbak.

1 like

Gewoon lekker een nh35 erin knallen en gaan. Als je een beetje handig bent heb je dat voor een paar tientjes gedaan.

1 like

Waarom niet?
Dan fuck die auto. Mijn dochter is mij meer waard.

Maar goed, ik snao wat je bedoelt. Ik zelf zit er anders in. Je kent mij niet, dus kan je moeilijk bepalen wat ik zou moeten doen met wat dan ook.

Toch bedankt voor het uitleggen.

1 like

Wat heeft een horloge wat zo aanloopt dat het over tijd gewoon in een stilstaand barrel veranderd met de waarde van je dochter te maken? Ik houd erg van mijn zoon, maar als hij een horloge van me naar de filistijnen zou helpen zou ik het repareren. Of weggooien.

Als je dochter je wat waard is zorg je toch dat ze ten allen tijde in een fatsoenlijk onderhouden en technisch perfecte auto zit? :wink:

Het was meer aan @r00tger gericht. Omdat ik jouw raad gewoon echt slecht vond. :slight_smile:

3 likes

Ik heb het niet gelezen

1 like

Ik zou zeggen maak even de caseback open met een tooltje. Misschien is het een kwestie van de rotor vastdraaien of iets simpels. Ben je niet meteen bakken met geld kwijt aangezien alles nog werkt.

2 likes

Helemaal goed. Nu een uitstekend excuus om dit versneld te doen, terwijl je dochter een bijzonder leuk stuk speelgoed heeft verworven.

1 like

Helemaal mee eens - ik zou het horloge laten zoals het is; misschien zelfs bewaren tot haar 18e en dan kado doen met het verhaal erbij - lijkt me een mooie basis voor een leuke speech.

3 likes

Ik denk dat het er helemaal aan ligt hoe het bijzonder het horloge voor je is. Als het horloge veel waard voor je is laat je het maken. Als ik alles moest bewaren wat mijn kinderen gesloopt hebben kan ik wel een shurgard box gaan huren. Zo bijzonder is dit nou toch ook weer niet? Een kind dat iets op de grond gooit.

3 likes

Deels mee eens ware het niet dat @r00tger aangeeft dat dit zijn eerste echte horloge is. Dat zou wat mij betreft het bewaren dan wel waard zijn.

2 likes

Als hij het ziet als zijn eerste echte horloge, dan betekent dat het dus daadwerkelijk wat voor hem betekent. Wat ga je met een kapot horloge doen? Daar heb je toch niks aan? Gooi er dan wat geld tegen aan en laat hem maken.

2 likes