Leuk! Heb zelf deze laatste gekocht, ep is een leuk merk!
Iets Russisch uit 1982, word gebruikt voor espresso.
jammer dat het tooltje er niet bij zit om hem open te schroeven.Een Slava, leukl Moeten met massas geproduceerd zijn, je ziet ze zeer regelmatig te koop staan, heb hem er zelf ook een in de kast hangen!
Oud overzichtsfotootje van de Minerva’s, het zijn er inmiddels best wel wat meer
Deze heb ik ook nog, een brits oorlogs ding, helaas is het glaasje kapot gevallen, ik zoek er een nieuw voor.
Excelsior Park EP2.
Oké wie weet hier wat van? In een mooi doosje. Geblauwde wijzers, bovenste knop is start/stop, linker is reset, ook terwijl ie loopt. Opwinden aan de onderkant. Jaren vijftig? Ouder? Doet het prima, nog ff kijken hoe ie uit elkaar moet.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, het is een “Zivy” die ook weer banden met " Excelsior Park" schijnt te hebben.
Nou, dit topic is populair
Nog wat foto’s van de stopwatch hierboven. Het is dus een “J.Jaquet” 1/10 seconde stopwatch, tikt lekker snel. De wijzers zitten met een soort slipkoppeling (een veertje) op de assen, dus wijzerplaat met wijzers en al er af schuiven. De veertjes zorgen voor voldoende grip op de seconde as en de as van de minuten wijzer. Maar genoeg slip voor de reset.
Vind ik eigenlijk wel fijn, die dingen zijn niet populair, dus ik kan rustig voor kleine bedragen een leuke verzameling opbouwen!
Vandaag nog een leuke Minerva “Taylor Patent”, wat betekend dat er een Excelsior Park uurwerk gebruikt is, opgepikt. Met een wijzerplaat variant die ik nog niet had en, redelijk zeldzaam, geleverd door een firma in Helmond.
Wat betreft je Jaquet, ik kom ze regelmatig tegen op MP en de andere sites, maar iets houdt mij tegen om er een te kopen, weet er helaas dus ook weinig van af.
Het is ook niet te vergelijken met een minerva kolom wiel chronograaf, maar ik heb wel leuke toepassingen gezien voor auto’s (rally) en vliegtuigen. (Bundeswehr)
Gaaf inderdaad
De NA is binnen, erg blij mee, leuke aanwinst voor de verzameling!
Bijzonder wijzerplaatje, “Hour Decimal” wat betekent dat de grote wijzer eenmaal rond gaat in 0,01 uur (=36 seconden) en de kleine loopt tot 0,3 uur (=18 min)
Wat de toepassing was van deze bijzondere verdeling weet ik niet, wel weet ik dat hij afkomstig is de voormalige ijzergieterij “De Globe” uit Tegelen en daar dus voor een van de bedrijfsprocessen gebruikt is.
Bijzonder ook omdat het geleverd is door " Andriessen Helmond" . De meeste Minervas zijn geleverd door de Firma Post in Amsterdam, deze dus door de distribiteur voor het zuiden uit Helmond.
En dus een Minerva “Taylor Patent” wat betekent dat er een Excelsior Park uurwerk gebruikt is.
Ik had al drie Minerva “Taylor Patent” varianten, nu is het dus een mooi kwartet!
Mooi geblauwde wijzers:
En het kwartet samen:
Heel knap! Hoe heet dit soort wijzers, met zo’n rondje eraan? Geeft een grappig schaar-effect.
Zie het schaar effect nu ook , nooit eerder opgevallen.
En geen idee hoe zo’n wijzer met zo’n bolletje heet, maar alles heeft een naam, dus wellicht dat iemand het weet?
Blijkbaar is het opgevallen dat ik stopwatches wel kan waarderen. Vorige week kreeg ik zomaar een erg leuk exemplaar aangeboden, onder het mom van, hij ligt hier toch maar stof te happen.
Uiteraard aangeboden om dan toch zeker de verzendkosten te betalen, maar dat hoefde niet, hij krijgt bij jou een goed huis, dat is het belangrijkste, was het antwoord.
Een aantal dagen geleden heb ik hem opgehaald, ben er erg blij mee, is mijn eerste Heuer! Inclusief doosje en garantiebewijs, een erg leuke aanvulling op de verzameling. Dank @parisade, hij gaat een mooi plekje in mijn vitrinekast krijgen!!!
Een erg leuk doosje, met inhoud dus!
Erg mooie wp, loopt perfect!
Hier samen met wat andere doosjes met inhoud, stiekem vind ik hem, ondanks mijn voorliefde voor Minerva, toch wel erg leuk!~
Mooie aanwinst Erik
Groeten Iwan