Het stopwatch topic!

mooie verzameling

iemand een idee van de leeftijd?

het verhaal.
Mijn opa keek altijd voetbal en ik kan me niet anders herinneren dat hij deze stopwatch gebruikte om de tijd te timen.
Mijn opa overleed in 1989.
Ik ben van 1979…

De stopwatch werkt nog volledig en zit aan het originele koort.

3 likes


Heb een oude stopwatch van een onbekend merk
maar hij doet het goed

2 likes

Zoek eens op Heuer Trackmaster :slight_smile:
Leonidas heeft de eigen naam op de plaat laten zetten. Gerenommeerde juwelier dacht ik.

1 like

Rond de jaren 70/80

2 likes

Leonidas is geen onbekend merk hoor :slight_smile: In tegendeel…

Helaas zijn dit wel de simpelere stopwatches met kunststof behuizing… Ik spaarde ze op een gegeven moment als ze compleet waren met doosje en de papieren.

Ze zijn er in de kleuren wit, blauw, rood, zwart en chroom.

Een los stopwatch is slechts enkele tientjes waard. Een compleet setje keer 100 euro.

2 likes

Deze leonidas is nogal lelijk geworden dus zal denk ik 3euro opbrengen.
Maar ik gebruik hem om het planken te timen of de zitoefening.

1 like

Is het bij een stopwatch eigenlijk verstandig hem met afgelopen veer te bewaren, of maakt het niet uit dat je hem met opgewonden veer weglegt ?

wie weet wat het merk is mag het zeggen, vorig jaar op de rikketik gekocht, hartstikke leuk ding

Dat is een Lemania. Tenminste, het uurwerk is een Lemania, dus ik denk dat het hele ding door Lemania gemaakt is.
Uurwerk is familie van deze (zij het net een iets andere versie):

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Lemania_18

1 like

Heb zelf een Tissot met een vergelijkbaar uurwerk. (ook weer een net iets andere versie :grin:)

1 like

Oké, bedankt voor de info, het heeft toch wat , het getik van een stopwatch :+1:
Werkt dit hetzelfde als een horloge?

1 like

In de basis wel ja. Een stopwatch heeft wat extra onderdelen voor het starten en stoppen en de wijzers zitten op andere plekken, maar de basis werkt hetzelfde.

1 like

Vorige maand was ik op marktplaats aan het rondstruinen. Gewoon doelloos kijken. Tot mijn oog op een Stopwach viel. Ik herinnerde mij de stopwacht van de gymjuf op de lagere school, alweer ruim 40 jaar geleden. Mijn bewondering voor horloges was in die tijd ook al gewekt door mijn grootvader met een Omega Flightmaster. Als die knopjes en subdials vond ik machtig mooi.
Niet lang daarna kreeg ik mijn 1e Zwitserse horloge, van mijn grootvader, omdat ik naar de middelbare school ging. Een Tissot Seastar Chronograph. Ja, een echte chronograph! Super trots en blij was ik met dit horloge. Echter, ik was ook nog een kind en ik sloopte werkelijk alles.
Na een paar jaar, de Tissot was al lang in stukjes in een la beland, kocht ik van een klasgenootje een Seiko 6138-0030. Ook een chronograph. Waarschijnlijk door het voorbeeld van mijn grootvader was er duidelijk een liefde voor chronografen ontstaan. Ook deze Seiko is niet lang daarna in een la beland. Ook stuk.
Later, toen ik grote-mensen geld had, zeg maar 4 jaar geleden, heb ik beide horloges in ere laten herstellen en hoewel de Tissot alweer terug is in Zwitserland omdat ze iets toch net niet helemaal goed hadden gedaan, draag ik ze bijzonder frequent. De Seiko eigenlijk het meest. Een bijzonder groot horloge voor zijn tijd. Maar liefst 5 mm groter dan de Tissot!

Enfin, de stopwatch op marktplaats … ja, die moest ik dus hebben. Een chronograaf is immers een horloge met een stopwacht. Dus ook dat moest in mijn collectie.
Een aardige verkoper had er 2, een Lemania en een Elka. Lemania, dat merk kende ik! In mijn Tissot zit namelijk een Lemania 2181. Beide werkte nog prima.
Enthousiast een doos gaan timmeren om ze in te bewaren. Mezelf kennende de doos maar op de groei gemaakt. Tijdens het maken van de doos liet ik met mijn stomme kop de Lemania van de werkbank vallen. Kapot!! Grrrrrr!!!
Maar goed, de doos bood ruimte voor meer. En nu, een paar weken later is de doos vol. Er is sprake van enige verzamelwoede. Een eigenschap die af en toe de kop op steekt.

Gaandeweg merkte ik ook dat er nog redelijk wat stopwatches te koop worden aangeboden op Marktplaats. Zonder enige kennis van zaken kocht ik en passant ook een ratrapante.

En net toen ik dacht, deze verzamelwoede moet stoppen, kwam ik nog een ratrapante tegen. De verkoper wist mij te vertellen dat dit een heel bijzonder exemplaar was welke minsten 250 euro moest opbrengen. Dit was voor mij het moment om toch wat informatie te gaan inwinnen. Ik had voor die andere ratrapante 135 betaald en dat leek me redelijk.
Na speuren op dit forum blijken er een aantal experts te zijn op het gebied van Stopwatches. Ik moest er 1 kiezen, en dat werd @dins1. Mede omdat hij in zijn verzameling de zelfde stopwacht heeft als waar de verkoper 250 euro voor wil hebben. Zijn mening was dat de door mij geboden prijs echt niet gek was, dus dat bod heb ik laten staan maar mevrouw is nog niet van haar standpunt afgeweken.
Maar goed, door het contact met @dins1 besloten om ook maar wat foto’s te plaatsen, dus vandaar deze reactie op zijn, al jaren oude topic.

Tijdens het maken van de foto’s leek het me aardig ook foto’s van het binnenwerk te maken maar ja, ze zien er allemaal het zelfde uit met uitzondering van 1. Ik moet zeggen dat ik erg blij was met wat ik binnen aantrof. Of het bijzonder is moeten de experts maar zeggen. Hun wijze woorden zullen geen invloed hebben op mijn vreugde.

Het gaat om het wieltje op half 9. Een Column Wheel. Kennelijk heeft deze ratrapante een Vertical Clutch. En dat mechanisme ken ik! Dat zit immers ook in mijn Seiko 6138-0030.

Tot zover, mijn bescheiden collectie stopwatches. Mocht ik onverhoopt nog veel meer stopwatches aanschaffen zal ik ze hier zeker laten zien.
@dins1, ook via deze weg, dank voor de informatie!

En voor iedereen, alvast een goed weekend.

6 likes

Qua Minerva uurwerken is er dat met kop en schouders @kaleiwan

Pas maar op, hier hangt de kast inmiddels vol… Ben wel lichtelijk jaloers op die rattrapante, is een wijzerplaat die ik nog niet heb.

Is een wat latere Post, de Nederlandsche importeur destijds. Kun je herkennen aan het feit dat ergens tot eind jaren 60 het altijd Joh. E. Post amsterdam was, later enkel POST Amsterdam, en weer later is de firma naar Santwijk verhuisd en werden ze aldus gestempeld.


5 likes

@dins1 bedankt voor je “erkenning” maar samen zijn wij een lopende “encyclopedie” :wink:
Het is een mooi Minerva stopwatch ratrapante gebaseerd op een “beroemde” Chronograaf kaliber 19/9CH, en niet op meest gebruikte “simpele” stopwatch uurwerk :wink:
Voor deze uitvoering is €250 redelijke prijs, maar dan moet ie goed werken omdat de balansas een zwakke plek is en vaag gebroken is.
Groeten Iwan :motorcycle:

2 likes

Dank voor je reactie. Ik heb voor die van mij 135 betaald. En die werkt perfect. Heb ik dus geluk mee gehad.

Die van 250 euro is deze:

Maar die heb ik nog niet en aangezien de verkoper vol blijft houden dat deze, na onderzoek van een expert, 250 euro waard is, is de kans erg klein dat we tot een deal gaan komen. Want in deze zit een, volgens mij, veel simpeler uurwerk.

2 likes

Dat heb je zeker geluk :angel: ermee gehad :star_struck: .
Deze is niet meer dan €75 / 95 waard, voor mij persoonlijk.
Groeten Iwan :motorcycle:

2 likes

Klopt, daar zit dit Excelsior park uurwerk in:


(foto van mijn exemplaar)

2 likes

7 likes