Ik was bijna 20 jaar, speelde topsport, had een topconditie en kon zelfs mijn buikspieren zien. Vanaf mijn 17e was de hype onder jongeren het Swatch horloge. Het meest bekende en populaire model was de Jelly Fish. Een quartz skeleton horloge.
Supergaaf en trendy en ik weet nog dat hij in een zeer korte tijd ook erg zeldzaam werd. Nadeel van het model was dat de kast en de band snel verkleurden en hij er smoezelig uit ging zien zoals je hier op de foto van deze vintage kunt zien.
Ze zijn nog NOS te koop voor zo een 135 euro. De nieuwprijs destijds lag tussen de 80 en 100 gulden.
Het skeleton idee vond ik geweldig en ik heb toen zelf een Turquoise Bay gekocht. Ik weet nog goed dat ik destijds met mijn vriendin als 19 jarige voor het eerst alleen naar Spanje ging. 24 uur in een bus en kapot van de reis. Toen ik echter met mijn mooie blauwe plexiglaasje het zwembad in dook was dit het allemaal waard. De druppeltjes die op het zeeblauwe plexi schitterden in de zon staan nog steeds op mijn netvlies gebrand.
Aangezien ik in die periode ook zeer veel Amsterdamse discotheken bezocht zoals Escape, Bebop en Zorba the Buddah moest ik natuurlijk ook een flashy model hebben. Mijn keus viel toen op de Neo Rider.
Dit horloge zag er geweldig uit onder blacklight licht en straalde je gewoon tegemoed. Inmiddels had ik ook een dikke swatch catalogus welke ik denk ik wel 1000 keer had doorgebladerd (internet bestond nog niet!) op zoek naar nieuwe aanwinsten. Voor de wat nettere uitstraling kocht ik toen een Swatch Courier. Een hele mooie uitvoering met leren band.
Dit model droeg ik bijna iedere dag en ik was er echt verliefd op. Later werd de collectie ook nog uitgebreid met een Scuba model shamu.
Ondanks dat de waterdichtheid slechts 30m was heb ik er altijd mee gezwommen en gelukkig nooit problemen gehad. Destijds was ik helemaal nog niet op de hoogte van de hele waterdichtheidsproblematiek. Ik had later ook nog een Swatch Chrono maar al snel ging ik werken in de horeca waar je toen nog door hard werken en klantvriendelijkheid een aardig zakcentje kon verdienen. Dit resulteerde in de aanschaf van een Tag Heuer 4000. De horloges werden ook steeds groter en de Swatches verdwenen in een laatje. Bij een tweede verhuizing zijn ze tot mijn grote spijt bij het oud vuil belandt. Sommige waren een beetje kapot en bekrast en van Displex had ik ook nog niet gehoord. Dom dom heel dom!!
Nu ik sinds december zo een 13 kilo lichter ben geworden is mijn polsomvang ook best wel geslonken. 42mm is nu wel de max voor me maar een dikke G-Shock kan toch wel af en toe. Gisteren lag ik na te denken over deze fijne horloges die met hun 34mm misschien voor sommigen te klein zijn nu. Ze zullen mij echter nog prima staan. Daarom heb ik vandaag besloten mijn oude liefde weer opnieuw te kopen. Er is een Swatch Courier onderweg. Zo een 25 jaar later zal hij weer mijn pols sieren. Ik ben net zo opgewonden als toen ik hem voor het eerst kocht.
Ja swatches waren helemaal hip. Ik had dezelfde als waarmee jij je post opende, alleen met wijzers die allen dezelfde kleur hadden. En omdat het transparante bandje inderdaad smoezelig werd heb ik andere gekocht, grijze, stond er ook goed bij en die werden minder snel vies.
Ik heb ze toen gekocht bij V&D in Utrecht. De stukken oudere zus van mijn beste vriend werkte daar, dus konden we via haar een Swatch kopen met personeelskorting
Toen recentelijk (alweer bijna 1,5 jaar geleden) de Swatch New Gents uitkwam heb ik de all black gekocht. Deels nostalgie en deels omdat ik een zwart horloge zocht.
Ik ben ooit verliefd geraakt op een Swatch duiker. Weinig kunststof eigenlijk dus niet een echte Swatch maar mijn liefde voor duikers was begonnen. Daarvoor was de V&D mijn ‘hofleverancier’.
(Ik zal ongetwijfeld buikspieren hebben maar ze functioneren het liefste wat meer op de achtergrond,zeg maar)
@ Dreski
Wat deed je dan voor topsport? Respect!
hharry Schreef:
Ik ben ooit verliefd geraakt op een Swatch duiker.
Weinig kunststof eigenlijk dus niet een echte
Swatch maar mijn liefde voor duikers was begonnen.
Daarvoor was de V&D mijn ‘hofleverancier’.
(Ik zal ongetwijfeld buikspieren hebben maar ze
functioneren het liefste wat meer op de
achtergrond,zeg maar)@ Dreski
Wat deed je dan voor topsport? Respect!
Ik heb meegewerkt aan de geboorte van het American Football in Nederland. Ik speelde bij de Amsterdam Crusaders. Destijds waren we de eerste vereniging in Nederland met een eigen clubhuis en terrein in Amsterdam. In 1986 ben ik begonnen en na 4 jaar gestopt door een lange blessure. Destijds leefde ik echt voor die sport. dik 12 uur trainen in de week, een wedstrijd spelen, kracht training en zondags naar school om alle speltactieken te leren. Dit heeft wel geresulteerd in 16 nationale en 2 europese titels in de laatste 26 jaar.
Leuk om je persoonlijke passie voor Swatch te lezen.
Ik heb de klik er niet mee gehad. Voor mij voelde de plastic kasten goedkoop en fragiel aan. Ik heb de voorkeur voor metaal.
Ik heb de Swatch the Beep even gehad, maar dat plastieken bleef me storen. Daarna 2 plastieken uit de Bond editie. En daarna nog een Bond vilians van Drax. De enige die me nog redelijk kan bekoren.
Hij is dan ook van staal
Ik had nooit zoveel met Swatch vanwege het plastic. Ik vond echter wel dat ik er als verzamelaar een moest hebben vanwege de geschiedenis en het feit dat we zonder Swatch misschien veel minder keus in horloges zouden hebben dan nu
Aangezien ik wel metaal wilde en nog een skeleton moest hebben heb ik die twee maar gecombineerd en laatst de Body & Soul gekocht. Tenslotte ook een claasic Swatch.
Zie mijn eerdere topic hierover: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,480652,480652#msg-480652
Ik vond het toen ook al plastic rommel
Wat ik me nog herinner, is dat ik toen die ultraplatte Lassale horloges ontzettend mooi vond. Erg lastig om er nog een plaatje van te vinden:
MartinB Schreef:
Ik vond het toen ook al plastic rommel
Wat ik me nog herinner, is dat ik toen die
ultraplatte Lassale horloges ontzettend mooi vond.
Erg lastig om er nog een plaatje van te vinden:http://www.notarishuis-arnhem.nl/now/c_images/thum
bs_objects/520_0_123971.jpg
Die waren toen ook erg populair inderdaad. Ik denk dat swatch toen de G-Shock van die tijd was. Het ging er op laatst ook niet meer om welke je had maar hoeveel.
Gisteren bezorgd. Ben er weer heel blij mee.
Mooie uitvoering hoor.
En nu maar hopen dat je de buikspieren ook weer kan gaan zien…
Veel plezier er mee.
Gr, Erik
Ik heb nog ergens zo’n yelly fish in een la liggen … zijn ze in waarde gestegen?
hij is dan vanaf NU te koop : )
Als je ‘into Swatch’ bent, dan is het boek Swatchissimo een aanrader. Het complete verhaal van de ontwikkeling, en alle prototypes & modellen tot 1991 staan erin.
Dit is ook een leuk boek
Die Swatch-hausse van destijds heb ik aan mij voorbij laten gaan, hoewel ik het best leuke klokken vond. Ik kan me eigenlijk amper meer herinneren wat ik in die jaren aan mijn pols droeg. Ja, om mee te sporten (fanatiek hardlopen) had ik een eenvoudige Lorus-chrono.
Jaartje of tien geleden heb ik in de Swatch-shop aan de Champs-Elysées in Parijs een Swatch Irony-chrono gekocht. Jaartje of twee gedragen en toen het batterijtje leeg was, heb ik 'm weggegooid, omdat-ie te veel bekrast was.
Van de Swatch-modellen die je laat zien, vind ik inderdaad de Courier ook de mooiste! Goeie keus! Veel plezier ermee! :~
Overigens wil ik altijd nog een keer een Swatch-automaat aanschaffen.
marnix.moed Schreef:
Volgens mij hebben ze bij horloge.nl nog een paar
mooie modellen
kun je beter op squiggly.nl kijken
mcfr Schreef:
marnix.moed Schreef:
Volgens mij hebben ze bij horloge.nl nog een
paar
mooie modellenkun je beter op squiggly.nl kijken
Is hetzelfde bedrijf dus maakt niets uit.
dreski Schreef:
mcfr Schreef:
marnix.moed Schreef:
Volgens mij hebben ze bij horloge.nl nog een
paar
mooie modellenkun je beter op squiggly.nl kijken
(
Laatst vertelde dat ie er nog een paar bijzondere uitvoeringen heeft van een private collector. Iets voor de liefhebber, want ze zijn niet goedkoop.
dreski Schreef:
wat zoeken op swatch betreft wel. Kun je echt beter op squiggly doen, is speciaal voor swatch he.
Grappig, ik werd even getriggerd door die Neo Rider van jou.
Dacht even dat ik dezelfde had maar dat was de Shibuya Strap. Destijds viel mij dit horloge op bij tennispartijen van Paul Haarhuis. Ik vond de Swatch heel erg leuk en had hem gekocht.
Het was mijn tweede. Daarna ben ik de tel kwijtgeraakt. Iedere vliegvakantie richting de Griekse zon kocht ik wel weer een scuba, Irony of wat voor Swatch dan ook.