Ben bezig met een stukje over de geschiedenis Invicta. Laatst kreeg ik ergens de opmerking dat ik rekening moet houden met velen hier die zoveel weten over de horlogerie. Daarom mijn vraag of jullie misschien “echte” bronnen hebben over de geschiedenis van dit merk. Is er ergens een website waar meer te vinden is? Hier beneden is een stuk wat ik op het internet kan vinden. Maar kan eigenlijk weinig van deze “feiten” echt onderbouwen. Daarom dat ik de kenners hier op dit forum vraag om hulp.
Zal dit overigens dan ook weer aanvullen met de feedback die ik krijg en ook wat er recent zoal is gebeurd.
Summary
Invicta wat in Latijn staat voor onoverwinnelijk, werd opgericht in het jaar 1837. Raphael Picard richtte het bedrijf op in La Chaux-de-Fonds, in het hartje van de horlogerie in Zwitserland werdt dit merk opgericht. Een van de belangrijkste ideeën van het merk was om Zwitserse horloges tegen een redelijke prijs te verkopen.
Een tijd lang werden hun Zwitsers gemaakte horloge uitsluitend gemaakt voor de Marine Fleet-officieren. Invicta werd in 1959 door de USSR-raad van arbeid en defensie in de arm genomen om deze horloges te maken.
Dit alles kwam ten einde tijdens de quartsoorlog. Horlogemakers die nog horloges fabriceerde met een bewegend uurwerk. Invicta was echter bijna vergeten vanwege deze kwartsrevolutie in de jaren 1970.
Tijdens deze quartsoorlog kwamen verschillende merken op die merken met mechanische uurwerken uitdaagde en versloegen. Elektronische horloges zoals de merken Casio, Seiko en Timex zorgde onder ander dat veel horlogemerken richting de afgrond gingen met hun verouderde horloges.
In de jaren 90 keerde Invicta op de horlogemarkt. In 1991 werd het merk gekocht door een investeringsmaatschappij in de VS. Tot die tijd was het bedrijf in handen van de familie Picard. In 2004 werd Invicta hernoemd naar Invicta Watch Group.
Dat was een ding van alle Zwitserse merken, eigenlijk. Grappig dat de Zwitsers een markt kregen omdat Franse en Engelse engineering te duur was, en ze in Zwitserland voor minder geld mechaniekjes konden leveren.
Maar goed, leuk initiatief. Ik wacht met spanning af.
Niet alleen dat. Er worden veel feiten genoemd, maar waar is de onderbouwing? Ik ben overigens ook benieuwd welke horloges voor de USSR werden gemaakt? Royal Marine?
Ga ik doen. Ook een e-mail sturen naar een museum in het geboortestad van Invicta. Die schijnen een grote bibliotheek te hebben over horlogerie. Dus misschien ook wel iets over Invicta. Ben benieuwd wat het mij gaat opleveren.
Het voelt wel alsof de tentoonstelling in dat museum selectief shopt in de geschiedenis.
Ik heb er geen Invicta’s gezien, er lag één Seiko (De eerste Astron) en zelfs die was van een bordje voorzien wat de release daarvan aan het downplayen was. Maar verder weinig Japanse referenties zoals variabele seizoensuurwerken en ook nagenoeg geen historische verwijzingen naar de Islamitische wereld.
Dan wel weer Huygens en Van Der Klaauw, dus het kan hit and miss zijn daar. Ik heb het idee dat ze meer weten van hun sponsors.
Ben er ook nog nooit geweest. Maar ben wel benieuwd naar hun reactie als ik die überhaupt krijg.
Ik weet dus niet wat zij aan informatie hebben, ook niet wat zij nog in de bezemkast hebben staan (referentie naar Rijksmuseum diefstal😬). Maar als zij mij op enige wijze aan meer informatie kunnen helpen, dan heel graag.
Ben wel achter een aantal dingen gekomen. Namelijk dat onder het huidige bewind, onder de huidige CEO die het in 1990 had overgenomen. Deze CEO schijnt uit een horlogemakersfamilie te komen, derde of vierde generatie te zijn in deze branch.
Nee. Hij schijnt wel een aantal modellen zelf te hebben ontworpen. Maar denk juist dat die moderne invloeden van zijn kant komen. Wil ik kijken wat zijn voorouders hadden gepresteerd dan moet ik mijzelf daar weer in verdiepen.