Het verhaal van Invicta

Voor mij is er zo goed als geen connectie tussen het oorspronkelijke Invicta en het moderne Invicta. Lalo heeft alleen de naam gekocht. 7 letters.

Je kunt het vergelijken met Grundig. Lange tijd een producent van behoorlijke consumentenelectronica (Hifi en TV). Een grote naam, te vergelijken met Philips, of recenter misschien Nokia, of Sony. De naam is verkocht aan een Turkse namenschuiver. Je vind er nu goedkope lampjes van, van Aziatische makelij, bij de Action:

In de horlogewereld is dat ook gebeurd met bv Prisma, Kienzle en Ingersoll. En in mijn ogen met Heuer, maar dat is misschien een verhaal apart. :slightly_smiling_face:

Per saldo was Invicta ooit een Zwitsers merk zoals er honderden waren. Het ging failliet en iemand kocht de naam. Een mooie naam voor het aankopen van een oude naam is “heritage harvester”. Of plakmerk.

.

Twee lange quotes voor wie het wil lezen:
.
.

"The original Invicta company passed out of the hands of the Piccard family probably some time in the 1970s and got handed around various Swiss interests during the ‘Quartz Crisis’ years. Eventually it faded away completely. Swatch acquired rights to the name. (when?)

Meanwhile in the 1970s(?), the Swiss owners of the Invicta name struck a deal with a South American group to distribute Invicta over there. At some point this group acquired regional rights to the name and continued using the Invicta branding on their products even during the time that Swiss Invicta was ‘dead’ (this is implied in the June 2000 Timezone interview with Eyal Lalo). Sector bought the owners of Invicta, and then leased the naming rights to the Invicta Watch Group (IWG), Florida, from 1991.

In 2001 the IWG bought the name, however this was still only valid for the Americas. Later, IWG bought the European rights from the Swatch Group, bringing the Invicta name once again under a single ownership, however this ownership is American, not Swiss. And this presumably is the reason why Invicta is not a member of the Swiss Horological Federation (FHS)."
.
.

en (selectieve) quote 2:
.
.

i.e. the Swiss company whithered and died, but the South American brand continued independently, and this is what Eyal Lalo bought.

That would be a similar situation to the current German-owned Ingersoll brand which is decended very indirectly from the British Ingersoll company that split from US Ingersoll several decades before it was merged into Timex. Both Ingersoll and Invicta make much of the heritage of their respective names but there is no getting away from the fact that there is no direct connection to the original.

As such they are no better or worse than any other heritage harvester e.g. Graham, Arnold, Breguet, Leon Hatot, Hamilton, W. Gabus, Pavel Bure, etc, etc…

Uit een uitgebreide draad:
https://forums.watchuseek.com/f71/history-invicta-seeland-watches-519880-2.html

4 likes

Ik vermoed dat Invicta niet zozeer iets ontworpen heeft, maar dat ze mogelijk een deel van de productie (onderdelen of complete horloges?) voor de Zlatoust 191-ChS (staat op mijn verlanglijst als wandklok) gedaan hebben. Leuk draadje om tot je te nemen maar waarvan ik niet kan zeggen of het allemaal klopt wat er staat.

Durf geen foto’s meer te plaatsen maar vergelijk dus een Zlatoust met iets wat Invicta recent gemaakt heeft en wat ze Russian diver noemen meen ik.

1 like

Oh jee. Je hebt hem door, … Rene’s back. Jippie! :sunglasses:

2 likes

:shushing_face:

2 likes

Dus als ik het goed begrijp zou Invicta mogelijk geen horloge voor de USSR hebben gemaakt maar alleen deels aan dit horloge hebben gewerkt of helemaal niet?

Wie is Sigmund?

2 likes

Hij is het equivalent van René, Ener en wat dies meer zij. Ze zIjn allemaal geschorst.

Maar goed, heb je al naar de About-pagina’s op de website van Invicta gekeken? Daar staat ook nog het nodige geschiedkundige leesvoer. Wellicht heb je daar ook nog wat aan. Kun je ook het blog op je site van het “Lorem Ipsum” verschonen en daar wat leuks bloggen over ‘jouw’ merk! :slight_smile:

3 likes

Tjah, er gaat best veel tijd in zo’n site. Daarom dat ik nog niet alles heb kunnen uitwerken. Maar is eigenlijk wel fijn om meer ogen te hebben zodat dit soort slordigheden weggewerkt kunnen worden.

Update: inmiddels dit aangepast :slight_smile:

1 like

Waarom zijn ze geschorst?
Ik vraag mij sowieso af hoe je mensen op dit forum kunst schorsen. Het gaat bijna altijd over horloges. :grimacing:

Maar nu weer terug bij de topic. Ik ga sowieso nog de Invicta website checken. Maar ook hen een e-mail sturen of ze nog meer info hebben.

1 like

Het keyword uit deze zin is het woord “bijna” … :rofl: :joy:

3 likes

Leuk topic @Chillekasper, voor mij begon het allemaal met Invicta. Ik kreeg er wel eens één voor mijn verjaardag, ik ken dus alleen maar het huidige Invicta.

Het is leuk om te zien hoe het dus allemaal tot stand is gekomen.

En je kan lullen wat je wilt maar Invicta bestaat nog steeds en is toch een merk wat uitsluitend horloges maakt.
Weliswaar niet met eigen uurwerken, maar zeker niet met Chinese rommel (niet degene die ik heb tenminste :wink: )

Ik kan je verder dus niet helpen aan meer feiten over de geschiedenis van Invicta, maar ik ga dit topic zeker in de gaten houden :+1:t2:

1 like

Is genoeg om te zeggen. Men vermoed dat het een marketing truc was om het model “Russian Diver” iets van extra waarde en zeldzaamheid te geven. Er zijn geen aanwijzingen dat Invicta ook maar iets te doen heeft gehad met het maken van horloges in de USSR eind jaren vijftig.

Zou ook niet echt logisch zijn. De koude oorlog werd in alle hitte gevoerd. Zwitserland was/is een neutraal land, maar ik geloof niet dat een Zwitsers bedrijf in die tijd moedwillig een waarschijnlijke economisch zelfmoord zou plegen.

Maar er zijn ook geen andere aanwijzingen. Er worden geen documenten gevonden, de technische ontwikkeling van de Zlatoust 191-ChS is redelijk goed gedocumenteerd als ik het goed begrijp (loopwerk wat gebruikt werd in dat horloge was hetzelfde als in Russische militaire tanks werd gebruikt als boordklok, vandaar het ietwat groot uitgevallen karakter).

Ik was er echter niet bij, dus niets is met zekerheid te zeggen. Denk dat je dat vaker bij Invicta en Russische horloges tegenkomt.

1 like

Erg weinig foto’s in dit topic dus maar een foto van mijn Invicta :+1:

8 likes

Of het nu waar is of niet dat Invicta aan de Russen geleverd zou hebben maakt natuurlijk voor de historie van Invicta niet uit. Een “alternatief feit” in de wereld zetten is ook historie immers.

Ik vermoed dat Invicta zich heel erg op de Amerikaanse markt gericht heeft. Daar gaat de marketing een beetje anders als we hier in Nederland/Europa doen. Amerikaanse marketing maakt voor een gedeelte gebruik van het FOMO (Fear Of Missing Out) effect.

Zijn interessante dingen over te zeggen, als je er niet vooringenomen naar kijkt. Maakt de horloges ook niet minder of meer waard.

2 likes

Net reactie gehad van dat museum, met aantal artikelen en verwijzingen naar boeken. :slight_smile:
Super aardig en best snel al zeg ik het zelf.

Ben nu onderweg, dus jullie horen nog van mij.

2 likes

Ik heb het snel gescant. Maar blijkbaar eens er in de jaren 90 een boek uitgebracht wat over verschillende switserse merken ging en waar een deel (zo’n 20 pagina`s) over Invicta. Ook heeft dit museum zo’n 50 vintage modellen opgeslagen staan uit verschillende tijden.

1 like

Ik ben het 1 en ander al wijzer geworden. Het stuk wat gedeeld is verteld iets over de verschillende series die de oude Invicta hadden. Vandaag de dag lees ik er zelf weinig over. Ook geeft het inzicht in bepaalde auctions die zijn geweest en waar Invicta’s zijn verkocht. Blijkbaar is er ooit een Invicta gemaakt met eigen uurwerk,14k goud, handgegrafeerd,champlevé, maan fase, dag, datum, maand en chrono voor bij de 40.000 dollar in 1989.

1 like

Deden ze toen ook al aan die uit de lucht gegrepen adviesprijzen?

Dit was een veiling. Volgens mij is dat bedrag overigens voor zo’n soort horloge zoals die omschreven is niet echt een onredelijke prijs.

Jammer dat het merk dan zo overgenomen is, misschien je beperken tot de quartzcrisis? Je kunt misschien nog wel oud personeel vinden van die tijd? Iemand die toen 30 was, is nu 80. Dat moet lukken, zeker als je misschien toch naar die regio gaat.