Hey, leuk artikel over ons!

In het licht van alle recente commotie wou ik een leuk artikel plaatsen!

Ik heb hem maar even in ‘Algemeen’ geplaatst omdat het ons allen aangaat.

Waarom er in ons allemaal een forumhufter schuilt

Meer bans voor forumhufters, kopte het AD. Dat kan twee dingen betekenen; er worden massaal meer bans uitgedeeld door de moderatoren of we zijn met z’n allen meer hufterig gedrag op het forum gaan vertonen. Maar waarom gedragen we ons dan ineens zo asociaal zodra we online gaan?

Minder tolerantie op het web

“Forumgedrag is gedrag dat we ook in de maatschappij laten zien. De maatschappij is agressiever en individualistischer geworden dus dan wordt het forum dat ook”, legt psycholoog S. Eiko uit. “Het forum is veel dukker geworden en met meer mensen bij elkaar word je vanzelf minder sociaal. Iedereen gaat zijn eigen eilandje verdedigen.”

R. Olex, Landelijk Projecleider Forummoderatoren vult aan: “Ik denk wel dat we minder tolerant zijn geworden. Dat lijkt wel in de tijdsgeest te passen helaas. We zijn soms ook wat ongeduldiger naar elkaar toe. Tegelijkertijd focussen we als moderatoren op die overtredingen waarbij de omgangsvormen het meest in gevaar komen en daar horen deze asociale gedragingen zeker bij.” De moderator beboet dus ook daadwerkelijk meer op huftergedrag.

Anonimiteit op het forum zorgt voor huftergedrag

Toch blijft het interessant waarom we dan thuis en op werk de brave burger uithangen terwijl we op het forum ineens een middelvinger opsteken, in Rolex Only rickrollen of crossposten. Eiko: “Je bent anoniem in op het forum. Je voelt je minder gecontroleerd, stelt minder hoge eisen aan jezelf en je gaat je dingen permitteren die je anders niet zou doen. Dat begint bij onschuldig een crosspost plaatsen en eindigt bij iemand afbranden vanwege zijn Invicta.” In iedereen schuilt dus een forumhufter.

Frustratie

Die agressie komt veelal voort uit frustratie. Het is frustatie dat je wordt tegengehouden in wat je wilt bereiken. Forumpsycholoog Eiko: “Vaak zijn de ergste hufters de mensen die in het dagelijk sleven heel lief zijn. Die hebben zich de hele dag lopen inhouden en dan komt alles er ineens uit.”

Schorsen/bannen helpt niet genoeg

Dat het aantal bans toe is genomen betekent ook dat we ons niet zomaar af laten schrikken. We gaan gewoon door met ons asociale gedrag. Landelijk Projectleider Forummoderatoren R. Olex ziet veel veelplegers, mensen bij wie de ene na de andere ban voor hufterig gedrag zich opstapelt. “Er is een relatief kleine groep die het erg gevaarlijk maakt op het forum. Juist die proberen we aan te pakken. We kunnen bans stapelen, zodat er uiteindelijk een voorwaardelijke schorsing uitrolt.”

Toch is het volgens S. Eiko maar de vraag of al die bans het gewenste effect hebben. Gedrag is het allermoeilijkste te veranderen. “Agressie is impulsief gedrag. Je bedenkt dat niet van te voren. Daarom denk je dan ook niet na over die mogelijke ban.”

'Steek duim omhoog'

Eiko heeft nog wel een tip om het tij te keren. “Steek een duim omhoog als iemand een Invicta of Sternglas post. Het klinkt simpel, maar zo’n beloning helpt echt. De volgende keer is iemand eerder geneigd om weer een foto of compliment te plaatsen.” Ook @Jur en @Jurgen van de Vereniging van Forummoderatoren zien dit wel zitten. “Goed gedrag doet volgen.” Dus even op je tanden bijten en vooral vriendelijk lachen. Misschien heb je daar profijt van.

Met een glimlach hier het originele artikel.

99 likes

:joy::ok_hand:

8 likes

Heerlijk omgeschreven!

3 likes

:+1:

3 likes

Ik doe wat al sinds het begin doe hier op HF, ik schaal alles wat ik in het normale leven leven zou roepen met 50% naar beneden, deel likes uit voor NA’s ongeacht of ik ze mooi vind en plaats alleen commentaar bij leuke aanwinst of waar om feedback gevraagd word.

Tis allemaal niet zo moeilijk.

20 likes

Ja, maar wat als je nu juist niet wil dat er meer invictas of sternglassen worden gepost?

7 likes

Hahaha :joy:.

Heerlijke verbastering van het originele artikel :ok_hand:

Mooi doan kerel!

1 like

Eerlijk? Ik heb eigenlijk alleen maar ‘weg’ hoeven wijzigen in ‘forum’ en ‘boete’ in ‘ban’. :man_shrugging:

Ik had het nog veel leuker kunnen maken bedenk ik me achteraf. :joy:

Maar ik word zo moe van het gezuig de laatste tijd op het forum. Dat moet gewoon echt even ophouden. Wishful thinking denk ik.

11 likes

Herkenbaar…vroeger scheerde ik me nog elke dag…

2 likes

Dan zou ik een ander hobby kiezen soan…

3 likes

Ik zeg niet dat je er heeeeeel veel werk in heb gestopt, maar het is wel leuk verzonnen…

Verdomme… zal nog eens een complimentje proberen te maken :joy:

Maar ik snap inderdaad wat je bedoelt met het gedrag de laatste tijd, ik heb zo’n vermoeden dat we wat meer Snickers uit moeten gaan delen op HF.

5 likes

:joy: mooi man :+1:

Yup, vroeger vond ik het nodig om opmerkingen over taalfouten te maken. Doe ik niet meer…

groet, Vincent

7 likes

Dat denk ik ook, het gaat nooit worden zoals jij het wilt zien. Hetzelfde geld voor meningen, we gaan het nooit eens worden en verwacht je het wel is het ijdele hoop.

Ah, maar dan heb ik iets geweldigs voor je. We hebben daar nu een apart topic voor! :smiley:

5 likes

Dank, gelukkig leest mijn moeder niet mee :wink:

Ik ga mijn taalvauten altijd een beetje verbloemen met het feit dat ik Frysk ben en dat Nederlands mijn tweede taal is… En daarnaast zat ik op een hele slechte basisschool :wink:

2 likes

Frisisme

Dit is wel de gekste :thinking: :
“ik heb mijn nocht”

Ach mien jong, ik haw dat dagelyks op dit prachtige forum

2 likes

òh, mar als gej dénkt dat gej den ennige ziet. Ik heb dat ok duk zat. Mar toen ik vief daag straf haaj von ik dat wel zund.