Ok HF ik ben benieuwd naar de meningen hier…
De laatste tijd ben ik mij aan het inlezen over F.P. Journe en ik moet zeggen dat de Elegante 48 steeds meer mijn aandacht trekt. (Even wat plaatjes voor het idee:)
Het is echt een vreemd horloge uit de stal van F.P.J; titanium, sporthorloge, rubberband, een uniek ontwerp en…QUARTZ! Normaal gaat mijn klokje niet sneller tikken van een quartz uurwerk maar naar wat meer ingelezen te hebben over calibre 1210 begin ik het echt een gaaf uurwerk te vinden. Het uurwerk is 8 jaar onder ontwikkeling geweest en de meest aansprekende feature is de “start/stop” functionaliteit. De kleine rotor op de 4-uurs positie fungeert als een “bewegingsensor”. Als het horloge langer dan 35 min. stil blijft dan stoppen de wijzers met lopen. Zodra het horloge weer opgepakt wordt springen de wijzers automatisch naar de correcte tijd. Dit met als doel om energie te besparen. Door deze innovatie kan het horloge 8-10 jaar door blijven lopen (zelfs 18 jaar als je deze niet dagelijks draagt). Super cool!
De afwerking van het uurwerk is zoals je van F.P.J mag verwachten:
Een rose gouden “brug” met Côtes de Genève en anglage. Een ander mooi detail is het hartje op de plek waar je normaal een balanswiel zou verwachten.
Ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden. Van de ene kant vinkt het horloge veel af op mijn wensenlijstje en zou het een mooie aanvulling zijn op mijn bescheiden collectie:
- Horloge van een aansprekende independent(ish) horlogemaker
- Sportmodel op een rubber band
- Gave techniek
- Prachtige afwerking
- Lekker eigen smoel
Maar van de andere kant zijn er ook zaken die mij minder aanspreken.
- Quartz
- Afgekapte cijfer op de plaat
- Quartz
- Quartz
EDIT:
De prijs voor al dit moois(?) is €11.400,-
Een poll is natuurlijk verplichte kost in een dergelijk topic, hier gaan we dan Top Gear style:
Wat vinden jullie van de F.P. Journe élégante 48
- Seriously uncool
- Uncool
- Cool
- Subzero
0 stemmers
Check de F.P. J site voor meer info:
Klik: https://www.fpjourne.com/en/collection/elegante-collection/elegante-48-mm-titanium