HF Vraagbaak: Alles over veren en verenwinders

Wow. Ik heb hier al een tijdje niet gekeken maar ben er trots op dat dit Topic na meer dan 4 jaar nog loopt. Hartelijke groet allemaal en veel succes met jullie projecten!

2 likes

Het klopt dat het soms niet meevalt het haakje van een handwinder in de winder te krijgen.
Dat is niet per se noodzakelijk, soms is het makkelijker het haakje bij de opening iets te laten uitsteken.
Als je dan eerst het haakje in de veerton doet en de rest in de winder ook, dan druk je zo alles op de juiste plek.

2 likes

Heb je dan niet een te kleine winder? Het zou in mijn ogen net moeten passen (winder icm veerton). Als de winder helemaal in de ton past is die volgens mij gewoon te klein. Zelf doe ik altijd het laatste stukje onder minimale spanning met een tangetje wat aanvoeren zodat het begin gemaakt is. Daarna met een messing pincet er volledig in drukken waarna ik de spanning van de winder haal.

3 likes

Het laatste stukje haakje neemt bijna geen ruimte in past meestal net.
Het zit dan grotendeels in de opening van de winder, je hoeft het niet naar binnen te wurmen makkelijker en mindere kans op schade.

1 like

Eindelijk fijne verenwinders!

Het is natuurlijk persoonlijk waar jij de voorkeur aangeeft, ik moest altijd vechten met winders en veren.
Maar na slechte ervaringen met Chinese winders.
Daarna vintage winders met slingers nu een heerlijk super compact setje dat echt goed werkt: Watch-craft

Oké handwinders doe ik net zo makkelijk zonder winder maar voor een automaat is dit zeker een uitkomst.

10 likes

Na lang speuren dus? Deze uitvoering nog nooit gezien. Ziet er inderdaad wel uit alsof ze handig in gebruik zijn. Gefeliciteerd.

Nog niet zo lang geleden had ik een zakhorloge in reparatie, deze liep, na een servicebeurt, niet lang genoeg door, bleek dat er een te lange veer was geplaats door iemand tijdens een vorige reparatie. Toen besloten om de Bestfit boeken erbij te halen om de berekening te kunnen maken. Uiteindelijk de juiste lengte van veer bepaald, nieuwe eindhaak eraan gemaakt en hij liep weer met een goede gangreserve.

Hoe heb je dat nieuwe eindhaakje gemaakt.
Welk gereedschap en heb je een foto?

Dag “vouwfietser”
Helaas geen foto’s van. Beschrijving is als volgd: na het uithalen van de veer uit de veerton zag ik dat de eindhaak was afgebroken. Met een pincet heb ik het verdikte deel met de puntlas eraf gebroken. Daarna nog een stukje (nieuwe “haak”) van ongeveer 3mm ook eraf gebroken. Toen met een brandertje het uiteinde van de veer verhit totdat deze kersrood was. Met een oude pincet het uiteinde omgebogen en telkens weer bijwarmen dat het einde van de veer op temperatuur bleef.
Nadat er aan het uiteinde een “lusje” ontstond, heb ik een los stukje veer (nieuwe “haak”) er tussen geklemd. Het losse stukje (nieuwe “haak”) blijft geklemt zitten waarna je de veer weer; in mijn geval handmatig; weer in de veerton draaid. Daarna olie geven en, indien nodig; de hoogtelucht weer afstellen.
image

2 likes