HF Vraagbaak: Alles over veren en verenwinders

Vandaag een oud setje binnen gekregen. Bevalt prima. Asjes zijn voor verschillende tonnen te gebruiken, gaten zijn dus iets groter dan nodig.

De grote chinese set is ook onderweg. Ik ga is kijken hoe ver ik hier mee kom en mogelijk verbouw dat die breder inzetbaar is. Zal dat tegen die tijd hier wel posten.

5 likes

Deze set heeft asjes voor 1 veerwindrichting, maar het doosje heeft de uitsparingen al voor ook de asjes voor de andere richting. Tot je die hebt (heb je een draaibankje?) zul je voor de andere veerwindrichting dus een tussenstapje (“overgooien”) moeten maken.

1 like

Jup, dit is rechts. Een linkse wil ik ooit nog wel met de hand erin gaan stoppen. Maar waarschijnlijk ga ik die chinese zo verbouwen dat ik ook de linkse er prima ingedraaid krijg. :slightly_smiling_face:

Helaas geen draaibankje, maar hoe zou je die nokjes maken dan?

De asjes draaien. Daar een gaatje in boren op de plek voor een nokje. Stukje rond staal met klempassing daarin persen en dan met een vijl tot een nokje vormen.

Niet erg ingewikkeld als je het gereedschap hebt, maar dat is met de meeste dingen zo…

1 like

Mijn set bevat ook een extra asje voor heel kleine (dames horloge) veertjes. Die is gemaakt van messing. Het nokje is gewoon een stukje rond. Niet tot nokje gevijld, dus zowel L als R te gebruiken. Als de binnenste winding krap om het asje zit, is een schuine kant aan het nokje wel handig bij het lossen ervan.

2 likes

Oh ik heb er ook wat kleine asjes in zitten maar nog niet getest. De nokjes zijn bij mij ook wel wat versleten maar tot nu gaat het best wel goed. Ik heb er al wat mee zitten spelen.

De chinese zijn binnen en de kwaliteit lijkt op het eerste oog ook goed. In ieder geval ruim boven verwachting. Ik vroeg me nu alleen af wat het verschillen zijn van de bergeon arbor tussen 5 en 6 die beide 3mm zijn en van 7 en 8 die beide 3.5 mm zijn.

Ik wil een enkeling gaan opboren dusdanig dat ik de veelvoorkomende maten heb. Dit is ooit eerder gedaan en blijkt een prima set te geven.

Impressie van die set. Ik heb er mar 48 euro voor betaald, dus ik vond het zeker de moeite om te proberen.

a

8 likes

Interessante set. Heb je misschien een detail foto van de “veer meenemer”. Bijna het meest cruciale onderdeeltje van de hele set.
Bij voorbaat dank.

Gewoon van staal. Lijkt best prima spul!

2 likes

Inderdaad gelukkig staal. Maar vind het nog wel een uitdaging omdat de meenemer uit de bestaande diameter is gefreesd en niet “buiten” de diameter of de veer tijdens het winden wel wordt meegenomen. Ben nieuwsgierig naar je ervaringen straks. Hou ons op de hoogte en dank dat je proefkonijn wilt zijn. Jouw succes zou de doorslag kunnen geven ook te bestellen.

1 like

Volgens mij zijn die van Bergeon dat tegenwoordig ook. Ik weet toevallig dat @VmaxNL deze is gaan bestellen. Misschien kan hij ons hier duidelijkheid over geven. Ik wil de arbors van bergeon gaan bestellen en deze winders opboren.

Ik heb inderdaad een nr 6 besteld. Voor mij voorlopig niet de allerbeste keuze, omdat deze net te klein is. Maar ik heb wel horloges, waar deze wel van pas zal komen. Dus ik zal naar een nr. 7 moeten gaan. En daarmee zijn de Chinese winders voor mij al geen keuze meer. De assen zijn te dun. Om daar nog een veer mee te gaan winden, is voor een Seiko horloge geen doen.

Maar bij Bergeon is inderdaad in het materiaal gefreesd (net als bij de Chinese variant), en steekt het haakje niet buit de arbor. Dat vind ik niet erg handig, al begrijp ik de keuze. Het helpt bij de arbor er weer uithalen.

2 likes

Veel te dun inderdaad. Maar je kant ze opboren en de arbors los bestellen. Nummer 6 en 8 geven respectievelijk 3 en 3.5mm met beide de grootste maat ‘afdekschijfje’ zo ver ik vernomen heb. Dit is wat ik in ieder geval ga doen.

Ik heb ook gelezen dat de winders van bergeon, die jij besteld hebt, ook in de chinese houder kunnen die ik zelf verdacht goed vind overkomen. Ik vraag me af wat de verschillen zouden zijn met de Bergeon variant.

1 like

Dank jullie wel, belangrijke informatie. Heb wel eens met een Bergeon van een ander een ETA veer proberen te winden maar moest uiteindelijk de veer, met een tangetje, naar binnen verbuigen om te kunnen aanhaken. Vond dat zo’n armoedige handeling om een nieuwe veer te moeten verbuigen?
Maar goed te weten dat de uitvoeringen tussen beide uitvoeringen geen verschil zit.

Nummer 6 al gefixt. De winder voor 8200 heeft een buitendiameter van 9.9mm en nu na opboren een gat van 3mm en is deze bijna gelijk aan Bergeon nr6. Ik boor ook nog de 8500-2 op tot 3mm om ‘nr5’ te creëren. Ik boor 3135 op tot 3.5 icm arbor 8 van bergeon om een 7 na te maken. 7750 kan je eventueel ook tot 3.5 opboren om nummer 8 te maken. Het verschil tussen bergeon arbor 7 en 8 is alleen de deksel, dus als je 8 pakt hebt je een grotere deksel waarmee je 7 en 8 kan namaken. Ik heb een veertje getest en die steekt net uit de winder, zie ook de maat van de veer van 1.7mm. Is best een hoge veer denk ik? Ik vervang ze nauwelijks dus ik meet ze heel weinig op. Het werkt gewoon top!

Uiteindelijk heb je alleen arbor 6 en 8 nodig om dus al deze maten te maken. De kleinere maten vermaak ik dmv een arbor uit de chinese set. 2.5mm zit gewoon hierin en de keren dat je die gebruikt is het denk ik overbodig om AAA kwaliteit te kopen. Deze chinese zijn ook gewoon van staal en zullen vast wel enige tijd mee gaan. :slightly_smiling_face:

Ik denk een dikke prima alternatief voor de hobbyist die veel aan vintage werkt. Men kan ook de kleine winder set van zon 20-25 euro kopen in china aangezien de nodige winders daar ook in zitten. Ik heb de grote set gekocht voor net geen 50 euro maar dan heb je ook de grote hendel. Net wat je zelf wil.

5 likes

Ik heb ze af, zie de link hieronder voor instructies. Ik heb dus nu eigenlijk nummer 3 t/m 8 weten te maken van de chinese winders. Meer ga ik niet echt nodig hebben verwacht ik. Nummer 5 wijkt een beetje af (0.7mm in diameter). Let op, ik heb nu de andere 8500 gebruikt, namelijk 8500-1 omdat die wat hogere veren kan hebben.

https://www.instagram.com/p/DDIf5liu-HA/?igsh=MXU5bnN2ZWg1cG9vcQ==

2 likes

Sinds vandaag de trotse eigenaar van een set van Favorite.
Meteen maar een veer ingedraaid. Werkt prima!

7 likes

Mooi set! :ok_hand:

2 likes

Dank je!
Ik heb best een tijdje gezocht naar een kwalitatief goede en tegelijkertijd enigszins betaalbare set. Ik denk dat ik mazzel heb gehad hier.

Er ontbreekt één asje, maar die is voor een hele kleine veer en die zal ik waarschijnlijk niet vaak nodig hebben.
De veelvoorkomende maat 7 heb ik geprobeerd en die is helemaal in orde.

Het heeft een iets andere constructie tov Bergeon waarbij iedere as zijn eigen zwengel heeft.
Ik vind het bij deze set makkelijker om het laatste stukje veer in de trommel te krijgen vergeleken met Bergeon.

2 likes

Daar heb je zeker mazzel mee, de meeste sets zijn flink aan de prijs,heb ‘m ook ergens op YouTube voorbij zien komen dat ik zag dat ze niet zaten te pielen met het laatste stukje veer