HF Vraagbaak: Alles over veren en verenwinders

Zoals beloofd nog even de maten van de verenwinder. Assen zijn achtereenvolgens: 1.8, 2.2, 2.5, 3.0, 3.5 en nogmaals 3.5 mm. Winderdiameters 5.0, 5.7, 6.5, 7.6, 8.8 en 10.3 mm. Ik gebruik zoals gezegd de grootste 2 winders het meest, maar dan vaak wel met een maatje kleinere as, dus 2.5 en 3.0 mm.

1 like

Dank je wel!

1 like

Heb je een idee met welke Bergeon verenwinder ik de twee grootste maten kan vergelijken? die van 2.0, 2.5 en 3.0 mm?
Winderdiameter moet lukken …

1 like

Hele goede vraag, kan nergens vinden wat die asdiameters zijn, ook niet op de site van Bergeon zelf. Bij Cousins zie je dat nummer 6 en 7 de bestsellers zijn, wat wel redelijk overeenkomt met mijn grootste twee winderdiameters, maar geen idee van de asdiameters :thinking:

Ik kan de diameters wel opzoeken van de 3 tot en met 7 als dat moet.

Ik loop vooral te klooien met het vinden van de juiste veer voor een seiko 2220 uurwerk, kan alle maten ingeven en de juiste veer vinden maar die is gewoon te groot bij de tonabre is er een mogelijkheid om er achter te komen hoe groot die is want GR geeft het niet weer.

1 like

Diameter van het oog van de veer bij de tonarbre moet je regelmatig aanpassen. Laatst voor een Tissot 21.7 bezig geweest, daar was de diameter veel te klein en moest ik hem groter maken, maar hij moet ook wel eens kleiner inderdaad. Oppassen dat je niet te veel in de buurt van het gat voor het haakje buigt, het is me een keer overkomen dat de veer daar brak.

2 likes

Nouja dat is dus het probleem het verschil is dusdanig groot dat zelfs met hitte ik er dus niet kom met die veren? Zet hem op soldeerbout die ik exact op temperatuur kan krijgen zodat die gaat gloeien waar ik hem wil buigen maar daarna wil die veer gewoon niet kleiner qua diameter worden. Hij moet bijna 2x zo klein worden dus snap niet zo goed waarom ze dat niet gewoon aangeven in de afmetingen.

1 like

Ik maak die veren niet heet, buig ze gewoon koud. Maar kleiner maken is wel lastiger dan groter :grimacing:

1 like

Ik buig ze ook koud met een rondbektangetje.

2 likes

Dat gebruik ik ook maar het lukt toch niet om deze op juiste grote te krijgen dus elke andere tip is welkom!

Dit gaat overigens specifiek om de veren voor een seiko 2220 wat een klein bijna dames uurwerk is maar complete veertonnen niet meer te krijgen zijn.

1 like

En hoe doe je dat dan. Zou het wel es bij wijze van experiment willen proberen met een automaatje waarvan de ver gebroken is achter het sleepstuk!

1 like

Je doet eerst het sleepstuk in de veerton.
Zorg dat het zo zit dat er een uiteinde naar binnen steekt.
Daar kan je dan een handwind veer achter haken die dan als automaat veer functioneert.

Ook is het mogelijk om de originele gebroken automaat veer te hergebruiken.
Verhit dan het uiteinde, dan kan je deze ombuigen waardoor een haakje ontstaat.
Deze kan je dan achter het sleepstuk haken.

2 likes

Het sleepstuk dat dan afgebroken is van de veer?

1 like

Ja

1 like

Zoiets dus?

3 likes

Ik zit met hetzelfde dilemma serge, welke heb jij uiteindelijk aangeschaft. Handwinders lukt me prima met de hand doch veren van automaten durven wel eens breken. Als die cousin setje best ok zijn dan verdien je ze binnen de kortste tijd terug want elke veer kost ook geld en verzendingskosten!
Welke heb je bv nodig voor een ETA 2783/82?

1 like

Hij gedraagt zich nog steeds als een handwinder hoor. Wat zit er verkeerd?

Ik heb geen idee… ik doe het met de hand…

Diameters varieren ook steeds dn dan links of rechtsom…

1 like

Hier kom je alles te weten over de verschillende verenwinders

1 like

Heeft er iemand ervaring met kendrick & Davis adjustable mainspring winder 123A? Zijn die wat goed? Zouden aanpasbaar zijn van 8-11 mm veerton!