Indien het asje van de winder te dik lijkt of de hoogte van de veer te laag (waardoor deze omhoog kan kruipen) is het een optie om de deksel van een maat kleiner te gebruiken (dus bij bv 7 de deksel met as van 6).
Daarnaast is het aan te raden om ca de laatste cm niet naar binnen te draaien maar met de pincet/veer tang gedeeltelijk naar binnen te duwen. Als je dan het idee hebt dat je niet verder kunt duwen, weer verder opwinden. Succes gegarandeerd😎
Ik zal denk ik moeten investeren in meer maten maar waar houdt het dan uiteindelijk op hahaha!
Even mss en wat absurde vraag maar ik vond op de rommelmarkt een opknapper. Op de wijzerplaat staat Automatic.
Bij thuiskomst meteen maar eens opgedaan en iik stel vast dat er helemaal rotor van een automaat helemaal te bespeuren valt maar onder de balans staat wel caliber ETA 2782.
Na opzoeken bij de welgekende Dr kom ik erachter dat een 2782 wel degelijk een automaat zou moeten zijn.
Nu kan ik enkel concluderen dat de ene of andere knutselaar het ‘automaat’ gedeelte eraf heeft gehaald.
Nu als ik hem opwond begon hij te lopen. Het werkje zit onder de verkoekte olie en vuil. Dus alles maar eens gedemonteerd en klaargemaakt voor reinigen.
In de veerton zat een veer voor een automaat. De randen van de veerton heeft ook meerdere groeven.
Nu ik ben niet zinnes op zoek te gaan naar alle onderdelen om er weer een automaat van te maken aangezien het voor mij een oefenobject is. Maar wil wel uittesten of ik hem weer lopend krijg.
Bij het demonteren van de veerton brak het slipgedeelte aan het uiteinde van de veer.
Wat ik me nu wel afvroeg is of ik in de veerton een veer kan zetten voor een handwinder? Zoja wat zou dan het gevolg zijn? Of kan een veer voor een handwinder niet gebruikt worden in een veerton voor een automaat?
Je kunt een ‘gewone’ opwindveer gebruiken,. maar dan moet er wel een extra stukjje veer aan de buitenkant. Met dat extra stukje, zeg 1.5 cm, moet je de weerstand opwekken. Zodanig dat het lijkt op het uiteinde van een veer voor een automaat.
Zoals @Inca al zegt is het mogelijk, mits je de veer aanpast.
Echter vraag ik me af waarom je dit zou doen. Het is een pak meer werk dan een correcte veer plaatsen.
Mijn advies is om een donor met automaat module te zoeken. Vervolgens de oude veer opmeten en een nieuwe automaat veer te bestellen.
Weet wel dat je de trommel van een automaat moet smeren met slipvet. Hiervoor zijn richtlijnen om het goed te doen.
Tevens kun je een automaat veer er niet via de verpakking indrukken. Ofja, kan wel, maar dan is er een grote kans op trommel schade en druk je het vet weg, waardoor de smering niet goed is.
Zonder smering, is de nieuwe veer en trommel geen lang leven gegund ben ik bang.
Succes!
Bij deze, heeft er iemand een donor toevallig?
Er zijn 2 donor uurwerken onderweg. Hopelijk is het automatische gedeelte bruikbaar.
Nu volgens een lid van Uhrforum zou het automatische gedeelte van een ETA 2824 ook passen. kan iemand dit bevestigen?
Dat kan inderdaad, gebruik dan bij voorkeur het eind dat van de auromaat veer is gebroken.
Maar waarom zou je dat willen, een nieuwe automaat veer is best te te vinden en niet zo duur.
Waarom ik dat zou willen? Het antwoord daarop was gewoon als testcase om aan den lijve uit te vissen wat het nu precies doet. Maar dat antwoord heb ik ondertussen. Er is een donor met automatisch gedeelte onderweg dus ga ik dat toch maar gaan gebruiken.
kan weg
Deze snap ik niet helemaal zie niet zo goed waarom dit anders is dan vanuit een veren winder? Je kan de veer toch gewoon indrukken mits deze maar fractie kleiner is dan de trommel?
Met een verenwinder is het een stuk gemakkelijker. In de verpakking is de veer vaak te breed opgerold en de veer te soepel. Ook is het een stuk lastiger plaatsen zonder het ver te raken.
Handmatig door telkens beetje voor beetje te doen, zoals bij handopwinders mogelijk, is al helemaal lastig bij een automaat veer.
Daarnaast is de veerttommel conditie bij een automaat, gezien “slip”, belangrijker. Die wil je dus echt goed houden.
Neem het trouwens niet van mij aan, maar van een professional, eerder in dit topic.
Duidelijk.
Nog even een vraag in dit topic @lassale en @wbcoupe of @vouwfietser of @Jenneke, zouden me kunnen helpen…maar LVA ook…
Jullie weten dat ik veel in de weer ben met vintage uurwerken. Ik zou wel een verenwinder willen aankopen, maar welke maat van Bergeon zou ik kunnen aanschaffen, je kan nl losse winders kopen ipv een hele set met maten waarmee ik niet veel doe.
Alleen welke maat of welk caliber kan ik het meest inzetten om te gebruiken (links of rechts)?
Jullie inbreng waardeer ik zeker!
Ik heb geen idee of dat een bepaalde maat veel voorkomt.
Bergeon gereedschap is natuurlijk uitstekend, maar flink aan de prijs.
Zo kost een set verenwinders rond de 1000 Engelse Ponden bij Cousins UK, losse winders rond de 50 Pond.
Ze hebben ook een alternatieve set, van hun eigen merk, voor 300 pond. Losse winders van het eigen merk zijn rond de 16 a 17 Pond per stuk. Misschien is dat een idee?
Zelf maak ik geen gebruik van een winder. Nieuwe veren plaats je makkelijk vanuit het ringetje, waarin ze worden aangeleverd en een bestaande veer plaats ik met de hand. Dat gaat me inmiddels heel makkelijk af.
Hoi Harry,
Veren plaats ik ook wel met de hand, maar veren van een automaat kunnen wel knap lastig zijn. Nieuwe zijn inderdaad makkelijk, maar nog goede veren wil ik ook wel ns met een winder proberen…
Hoe heet het huismerk van BergeoN @lassale ?
Harry bedoeld waarschijnlijk het eigen merk van cousinsuk.
Ik heb een vintage setje van 6 die tot nu toe altijd passen op mijn jaren 20-50 horloges. Staan alleen geen maten op. Die heeft me ooit iets van 50 a 70 euro gekost.
Ik heb nou nooit geluk dat ik de nieuwe veer uit de verpakking erin kan drukken.
Ik vind dat ook nooit zo’n feest. Je krijgt ze er vaak niet goed in omdat je iets met de juiste diameter moet hebben om de veer uit dat ringetje te drukken. Dat heb ik zelden liggen dus dan eindig je regelmatig met een veer die scheef in de ton zit. En vervolgens is je enige optie de hele veer weer uit de ton halen en opnieuw beginnen. Dus als ik een nieuwe veer heb druk ik hem over het algemeen eerst vanuit het ringetje in de veerwinder, en van daaruit weer in de ton.
Van mijn winder gebruik ik de grootste twee het meest, alleen staan er ook geen afmetingen op
Hoi Wilco,
Kan je me de maat geven van de as? Ik heb er een aantal liggen, maar daarvan is de as te dun, zodat het haakje niet de veer kan grijpen om op te winden.
Als ik dan ook diameter weet, kan ik die vergelijkende met tabellen van Bergeon of cousins
Groet!
Serge
Zal ze vanavond even opmeten.
Overigens gebruik ik wel regelmatig een dunnere as, dus dan pak ik de as van nummer 3 of 4 en die gebruik ik samen met de huls van nummer 5 of 6, omdat ik anders het oog van de veer te ver moet oprekken om de as erin te krijgen.