Die legeringen zijn inderdaad ontzettend sterk, treksterktes tot 3000 MPa zag ik, dat zijn regionen waar je met staal niet gaat komen
In mijn tijd sprak je van kg per vierkante mm…, bv St 42 = constructiestaal, 50-er jaren hè.
Haha, ja dat herken ik van m’n pa; tegenwoordig N/mm², oftewel MPa, typt makkelijker
Constructiestaal is s235 of s355, tegenwoordig geclassificeerd op vloeigrens in plaats van treksterkte
Dan zou s355 het vroegere St 60 zijn en N was toen in gedachten een oNs…
Nee volgens mij is s355 wat vroeger St52 was, en daarvoor FE 510
Dit YouTube filmpje geeft nog veel meer slechte informatie.
Op 16.40 minuten praat hij over 9010 om de veer mee te smeren en verderop als slipverenvet 8200, waardeloze tips!
De ton-as ook altijd eerst verwijderen voor het uitnemen van de veer, risico dat hij “ ontsnapt” bij het afrollen is veel te groot en zoeken kan meer tijd kosten dan die minuut extra.
Het handmatig terugzetten van een automaatveer zorgt meestal voor veel beschadigingen van de tonwand en de bovenrand. Een goede verenwinder is onmisbaar.
Draai je het hendeltje ook nog een paar slagen verder af, zodat je een “klik” hoort en de veer loslaat van het pinnetje wat hem vasthoud?
Als je dit doet en vervolgens met een dunne pincet de veer naar onder drukken als je het zwengeltje een paar millimeter ruit haalt. Daarna de pincet in de breedte om het zwengeltje zodra daar ruimte voor
Als dit niet werkt, kun je dan filmen wat er gebeurd? Ben nu wel nieuwsgierig.
Edit; zie dat het filmpje al in de maak is.
Ps; weet iemand trouwens een redelijk betaalbare verewinder set waarmee je de meeste maten wel mee kunt winden? Zoek er een die goed genoeg is, maar me geen half maandloon kost
Zou ze voor kalibers, waaraan je denkt te gaan werken, kopen.
Bijvoorbeeld voor ETA 2824 + 2892+ 7750. Met deze 3 kun je al aardig uit de voeten
https://youtu.be/09L9MDCZUlk oké hier is de poging tot een video, dit is een oude veer die geen doel meer heeft behalve te oefenen en dit door te krijgen vandaar gebrek aan fingercods.
Wat mij opviel met het terugkijken van het filmpje van @lassale is het kapje van de winder in de barrel valt waar de mijne er op ligt.
Dit maakt het extra lastig om de veer in de onderkant van de winder barrel te krijgen. Het gekloot wat dus zichtbaar is in mijn filmpje is puur om te voorkomen dat de veer er uit vliegt bij het verwijderen.
Hmm, je veer blijft wel erg stroef om het zwengeltje zitten. Maar ansich nog niet echt een probleem denk ik. Is het zwengeltje te dik voor de veer en de veer aan de smalle kant? Wat ik vreemder vind is dat je tijdens het winden de veer steeds terug moet duwen. Dit heb ik bij de opleiding nog nooit gehad.
Je zou met een scheer mesje kunnen proberen. Dekseltje minimaal luchten, mesje eronder en dan schuiven.
Maar normaal zou het toch echt wel met de pincet moeten lukken
Nou precies wat je zegt ik moet steeds de veer op z’n plek duwen want als ik dat doe zit hij zo hoog in de ton dat als ik de hendel maar enigzins omhoog haal de veer er uit vliegt.
De veer is idd fractioneel te krap voor de arbor maar heb geen andere maten nog
(voornamelijk oefen ik op seiko’s en de 7 was naar wat ik las meest voorkomende). Tevens is de veer niet meer perfect in vorm maar lijkt me niet dat dit bijdraagt aan het constant omhoog kruipen van de veer.
Eventueel proberen met een dun breekmesje, deze tot tegen de arbor drukken. Vind ik net wat handiger dan direct een spiraaltang te gebruiken. Eenmaal je wat ruimte heb kan je de spiraaltang gebruiken.
Zal dit zeker proberen!
Super topic dit. Dank je.
Welke oliën zouden dan gebruikt kunnen worden voor de veer? Zie hp1300 ook voorbij komen soms.
1300 voor de veer is prima, tonwand vet is afhankelijk van het materiaal van de trommel.
Beste resultaat met moderne veren en vernikkelde messing veerton vind ik Kluber 125.
Moebius heeft in de 821x serie 2 soorten. De een is voor aluminium en de andere voor messing trommels.
Daarnaast wordt er door een paar merken een slipverenvet met teflon toegepast
Dat is niet echt nodig. Maar het lijkt, aangezien de veer erg strak om de pin heen zit, of je misschien niet de juiste (maat) zwengel gebruikt. Ieder “tonnetje” in je verenwinderset, heeft een eigen zwengel (soms 2, één voor linksom en één voor rechtsom veren). Dus neem de juiste maat tonnetje op je tool, met de daarbij behorende zwengel.
Snap ik en als de financiën dat toelaten zullen er ook meer volgen! However wat vooral in jouw foto opvalt is hoe de veer netjes in de ton komt mede door de breedte van de veer.
Dit werkt verrassend goed!
Heb het zelf ergens op YouTube opgepikt