HF Vraagbaak: Alles over veren en verenwinders

Nou, ik zit er even doorheen met horloges op te knappen en te herstellen, nu ben ik aan het opruimen qua gereedschap en horloge onderdelen, en probeer dat via Marktplaats Catawiki en veel vaste klanten maar te verkopen, Want ik blijf maar bijkopen zo staan er nu nog maar 4 draaibanken die ik zelf gebruik eerst wel 15 Maar gisteren heb ik er weer 4 bijgekocht en zo blijf ik wel bezig. Maar zo is het met alle gereedschappen ,en ook met de onderdelen Maar nu is het atelier weer helemaal op orde, en volgende week ga ik weer aan de horloges beginnen, hoop ik

2 likes

Net iets te ver, kost je wrs minder tijd om hem te motiveren toch te filmen;)

1 like

Dat is wel een Hollander he, als die nee zeggen blijft het nee,

1 like

Wellicht heb je hier iets aan.

1 like

Wel, wel, Ik heb jaren geleden exact hetzelfde ervaren met Belgische dames.
dixi

2 likes

Dan ben ik denk ik een uitzondering hi hi, dat hoop ik dan toch, ga dat ook maar niet vragen aan hem .

Perfecte info voor een beginnend veer hersteller. Bedankt!!!

Even een oud topic opvissen, ik zag dat bij mij een veer nog wel eens de neiging heeft als het ware omhoog te lopen tijdens het opwinden, dit geeft problemen met het loshalen van de tool en het inzetten in de veer ton.

Hebben jullie tips hier voor? Doe ik het misschien te snel of hebben jullie andere trucs voor de wat smallere veren zoals van seiko.

1 like

Wat bedoel je precies met omhoog lopen? Fotootje?

Exact zoals ik het zeg, als de veer opgewonden wordt dan zie je dat niet elke winding op de zelfde hoogte zit. Soms lukt het het deze met pincet wel weer gelijk te krijgen maar niet altijd en dan zit je met een gespannen veer die je niet in z’n ton krijgt noch uit de winder krijgt normaal zonder explosie aan kracht.

Een veer van bepaalde dikte kan alleen krachtiger zijn als er ander materiaal gebruikt wordt. Dit hangt samen met de elasticiteitsconstante ‘E’ van het gebruikte materiaal. Alle staalsoorten hebben ongeveer dezelfde elasticiteitsconstante, vrij vertaald een ‘eigenstijfheid’. Door speciale koude vervorming kan deze E wel iets groter worden, evenals door het legĂ©ren van het staal (voor grotere vervormings-coĂ«fficient ‘n’), maar je wint weinig.

1 like

De veer is ook minder breed dan de ton waar ik hem in opwind snap je dus er is ruimte voor de veer om als het ware omhoog te lopen de ton in.

Ik herken het probleem niet, maar heb tot nu toe bijna alleen oude geblauwde veren opgewonden.

Maar klinkt wel alsof dat de oorzaak is. Het palletje zit “ te ver weg” waardoor je teveel ruimte hebt. Er bestaan verenwinders speciaal voor bepaalde uurwerken.

@lassale of @vinwat hebben jullie een idee?

1 like

Ik heb dit niet eerder gehad. De veer opdraaien, het zwengeltje voorzichtig uitnemen en vervolgens de veer in de veerton drukken. Het kan dat het uitnemen van het zwengeltje je de veer iets meeneemt omhoog. Dan de veer tegenhouden met een pincet of iets smals als een zakmesje om de veer in de tool te houden, op het moment dat je het zwengeltje omhoog trekt.

Ik plaats de veer altijd met de hand. Inmiddels al redelijk veel veren zo geplaatst, dus dat gaat mij goed af. Ik vind het makkelijker dan met de verenwinder. Er zijn ook veren met aan het uiteinde een soort T-stuk (@Jenneke) , dat in een uitsparing van de veerton en deksel moet vallen. Met de hand is dit makkelijker te doen, aangezien je altijd met de buitenkant van de veer, daar waar dat T-stukje dan zit, begint.

Op het filmpje hieronder zie je hoe dit gaat. Wel vingercondoompjes of handschoenen gebruiken en niet met je blote handen zoals op het filmpje.

2 likes

Ja ik doe het exact als in het filmpje van Mark, alleen de veer gaat gewoon tegen de bovenkant van de winder aan zitten dus tegen de afdekking onder het hendeltje. Als je dan de hendel omhoog haalt, ik doe dat met pincet voorzichtig, dan kan je soms de veer niet terug duwen en wordt het een ramp.

Zal morgen filmpje maken om te laten zien.

1 like

Draai je ook de hendel terug, als de veer geheel in het tooltje zit, zodat de spanning er een beetje af is?

3 likes

Yes volledig de spanning er af. En als ik niet tijdens het winden de veer naar beneden de ton in duw dan kan het soms zo zijn dat ik hem dus nadat ik de spanning er af heb gehaald de veer niet in duwen omdat dus de windingen op elkaar staan als het ware.

1 like

Het klopt dat de stijfheid van de veer niet veel toegenomen is, maar doordat de legeringen tegenwoordig veel sterker zijn kun je de kracht wel verhogen door de veer meer voorspanning te geven. Het kost meer kracht om een moderne veer in de veerton te winden dan een oude veer, daardoor zit er toch meer energie in opgeslagen ondanks dat de stijfheid niet veel hoger is.

Moderne veren zijn trouwens niet meer gemaakt van staal. Het zijn speciale legeringen als Nivaflex en SPRON en die bestaan hoofdzakelijk uit Kobalt, Nikkel en Chroom; ijzer zit er niet of nauwelijks in. Overigens is de E-modulus niet veel hoger dan die van staal, dus daar zit de winst niet in.

1 like

Ik heb geen idee hoe dit op te lossen, maar misschien dat je filmpje meer inzit geeft.

1 like

Bedankt voor deze aanvulling. Die tegenwoordige extra treksterkte was ik helemaal vergeten!

1 like