HF Vraagbaak: Alles over veren en verenwinders

Heerlijk topic, met veel interesse gelezen!

Misschien een domme vraag… maar bij het vervangen van een kapotte veer, probeer je blijkbaar dezelfde veer te bestellen. Is het mogelijk om de gangreserve te vergroten - bijv door een langere, maar dunnere veer te installeren in dezelfde veerton - of ontregelt dit de werking van het horloge?

2 likes

Dat zou kunnen, maar een dunnere veer is niet zo sterk en dan behaal je niet de nodige amplitude van de balans om een mooi constant resultaat te behalen.
Daarom worden horloges met een grotere gangreserve vaak uitgevoerd met dubbele veertonnen.

3 likes

Een dunnere veer zou minder kracht hebben en de gewenste amplitude niet halen.
Wel zou je een langere veer van dezelfde dikte kunnen plaatsen maar er is beperkt ruimte in de ton dus dat werkt ook niet echt.

3 likes

Maar ik vermoed dat de constante (?) evolutie van de gebruikte materialen er sowieso voor zorgt dat eenzelfde veer nu krachtiger is dan 50 jaar geleden?

1 like

Ik vind een goede amplitude belangrijker dan een klein beetje meer gangreserve.

5 likes

Ben ik helemaal met @vouwfietser eens, nieuwe veren zijn wel minder gevoelig voor breuk en hebben een constantere kracht dan de veren van vroeger.
En ik heb laatst alle oude en geblauwde veren weggegooid ik weiger het nog om ze te gebruiken.

4 likes

hier een mooie uitleg (ben zelf niet zon rekenkundig wonder) over het berekenen hoe lang de veer moet zijn; https://www.youtube.com/watch?v=q3M9g4R5Puc&feature=youtu.be

1 like

Dat klopt. Het is me al meerdere malen overkomen dat ik bij een jaren 30 horloge de oude blauwe veer verving door een moderne veer van dezelfde afmetingen en dat de nieuwe veer zelfs te sterk was waardoor het uurwerk ging “prellen”. De amplitude wordt dan zo groot dat de balans tegen de achterkant van het anker aan klapt. Je moet dan zelfs naar een dunnere veer om schade aan het uurwerk te voorkomen.
Je zou dan inderdaad tegelijk een iets langere kunnen nemen maar die zijn er niet altijd, je bent ook afhankelijk van het aanbod.

3 likes

“Hoe meer veren, hoe groter de rui”.

Bedankt voor de info!

1 like

Heel tof dat je dit met ons deel. Dankjewel!

1 like

Mooie info. Op YouTube heb je ook de watchmaker, altijd erg interessant. Hij is ook geen voorstander van de veer met de hand terug plaatsen.

Heb ik nog een vraagje, waarom gebruiken ze bij handopwinders eigenlijk geen slipveer? (wat ze wel bij automaten doen) nu kan je de veer kapot draaien.

Groeten.

1 like

Mooi set! Mijn ervaring: voor handwinder veren perfect, met automatisch veren een heel gepruts om de bridal er in te wurmen met slechts 2 handen :slightly_smiling_face: In dat geval werkt het standaard model beter voor mij…

1 like

Wat een informatie en uitleg! Een dikke plus voor het forum bedankt :v:t3:

1 like

Met automaatveren heb ik eigenlijk weinig moeite; dat sleepstuk glijdt er meestal probleemloos in, soms even iets geleiden met je vinger.
Met handwinderveren heb ik wel regelmatig ruzie; dan blijft het haakje van de veer achter de rand van de winder hangen en dan moet je hem weer een stuk terugdraaien. Met de hand geleiden lukt meestal ook niet omdat je er niet goed bij kunt dus ik doe dat vaak met een schroevendraaier of pincet. :thinking:

Of je moet dat haakje buiten de winder laten hangen, maar dat kan alleen als je genoeg diameterverschil hebt tussen de winder en de veerton.

1 like

:joy::joy: zal hem er thuis eens in gooien :innocent:

TOP stuk
!! … :+1:

1 like

Omdat je dan niet weet hoever de veer opgewonden is en je horloge dan halverwege de dag stil staat

1 like

Je bedoelt bij een automaat, dat je dan niet weet hoe ver deze is opgewonden.

Mooi geschreven @Aqualand

1 like