HFLE 2017; Finaal Voorstel HFLE Panda

Hier dan mijn definitieve voorstel

Begin van dit jaar kwam ik erachter dat vintage chrono’s met witte wijzerplaat en zwarte subdials, zogenaamde “panda’s”, èn zeldzaam èn duur geworden zijn. Het leek het mij leuk een eigentijdse variatie erop te maken. Een moderne Panda chrono voor een schappelijke prijs met een vintage look and feel. Al met al toch maanden mee bezig geweest met veel input van een groot aantal leden in de twee topics waarin dit horloge voorkwam. Superbedankt iedereen voor de ideeën en support!

De basis vormt de in 316-L staal uitgevoerde kast van de Seagull 1963 re-issue, een klassieke chronograaf met een Seagull TY-2901/ST-1901 uurwerk. Het heeft een doorsnede van 38mm, echte vintage chrono’s als de Heuer Carrera uit de sixties and seventies hadden een doorsnede van 35mm. Dit horloge is dus nèt wat groter en dus wat makkelijker draagbaar maar met een duidelijke vintage look and feel. Bijkomend voordeel is dat 38mm de maximale maat is om de subdials in de juiste verhouding op de wijzerplaat te hebben. Waterdichtheid is 30m.

Ik heb een wijzerplaat laten ontwerpen en daarbij gekozen voor een strakke wijzerplaat zonder een zondvloed aan opdrukken maar met opgelegde indices en lager liggende subdials met aflopende randjes en (niet goed op ontwerp zichtbaar) ringetjes in het midden, kortom een relatief dure wijzerplaat vol met mooie details.

Als glas heb ik gekozen voor bol acryl, het ziet er warm uit, voelt warm aan, is volledig “period”, kan krassen maar is met wat polywatch, brasso of zelfs tanspasta prima zelf te polijsten. Saffier vond ik qua uitstraling geen optie en mineraalglas is kwalitatief inferieur want krast snel en is niet simpel polijstbaar.

Het uurwerk is de Seagull TY-2901/ST-1901 kolomwiel handopwinder chronograaf, gebaseerd op de Zwitserse Venus 175 waarvan Seagull ooit de rechten en tooling kocht. Het is een prachtige uurwerk met “côtes de Genève” en blauwe schroeven. Het uurwerk is zichtbaar door een doorkijkachterkant van mineraalglas (geen krasgevaar hier), het voordeel van 38mm is hier dat er geen gebruik hoeft te worden gemaakt van grote spacers en de verhouding uurwerken de kast en de verhouding van glas en staal van de caseback erg mooi is. Tekst op de caseback laat zien welk horloge het is :wink: Kan nog worden aangepast als we met alle kopers daartoe besluiten.

Het horloge wordt geleverd op een goede kwaliteit 18mm lederen band zoals afgebeeld, de NATO is als voorbeeld. Zoals het er nu naar uit ziet kan er in plaats van de beige “vintage ”band zoals afgebeeld naar keuze ook voor een zwarte racing band worden gekozen.

Inmiddels heb ik twee prototypes besteld die 25 augustus klaar zijn en naar Nederland komen.

De fabrikant uit China had uiteindelijk geen zin om B2C te gaan leveren, dus ik ben een samenwerking aangegaan met ons forumlid @MGS. Maurice bood al in een eerder stadium aan om mensen met een idee te helpen en heeft mij na het antwoord van de fabrikant fijn geholpen
Maurice zijn bedrijf Aramar bestaat al jaren en heeft ruime ervaring met het importeren, verkopen en verlenen van garantie op horloges uit China. Die garantie is overigens 1 jaar. Service kan verleend worden door de horlogemaker waar Aramar mee samenwerkt, het horloge hoeft bij garantieperikelen Nederland niet uit. Op het horloge zal geen merk zichtbaar zijn.

Prijs is Eur. 225,-

Ontwerp (let niet op de typo het moet TY 2901 zijn)

Voorbeeld domed acryl bij Seagull 1963 re-issue

Voorbeeld doorkijkachterkant bij Seagull 1963 re-issue

27 likes

Zie ik dat nu goed? Zijn de vlaggetjes weg van de wijzerplaat? :grin:
Dan kan hier ook de vlag uit hoor :thumbsup: :joy:
Seagull handwinder Check :thumbsup:
Goede maat Check :thumbsup:
Acryl glas Check :thumbsup:

Over de samenwerking met Aramar, dat blijft volgens mij een lastig topic hier. Maar in ieder geval goed dat er openheid over wordt gegeven.

Alleen het ontwerp vind ik nog steeds lastig te beoordelen op basis van de afbeeldingen :thinking:

Maar in ieder geval een mooi voorstel lijkt me. :ok_hand:

3 likes

Mooi geworden, prima maat en plexi, top!

Nergens een link naar horlogeforum?

De keuze wordt al lastiger. Ben niet zo van de chrono’s, maar ook deze is erg leuk.

Op de caseback!

Ziet er goed uit, voor eveneens een zeeeer schappelijke prijs!

Op de valreep! Hartelijk gelukgewenst met jullie voorstel. Het bekijken meer dan waard. De grootte van de kast is voor mij een hele goede keuze. Ook vind ik het horloge rustig ogen. Daar houd ik van.
Ik wens dit ontwerp heel veel succes!

1 like

Voor het geld kan je er gerust van allebei een nemen! :grinning:

5 likes

Dat dan weer wel inderdaad!

1 like

Zou dat betekenen dat als jullie horloge niet de HF 2017 wordt, jullie een limited (kunnen) gaan leveren?

1 like

En ohja hier ook #5 graag.
Groetjes Justin Case :upside_down:

6 likes

Hoe gaat dat er dan uitzien en hoe is de zijkant afgewerkt? Zijn daar ook ontwerpen van te zien? De foto’s van een ander model horloge overtuigen mij niet en wekken eerder vragen op dan antwoorden. De bijgeleverde nato, aan wat voor kwaliteit moet ik dan denken?

1 like

Er wordt geen nato bijgeleverd, ik heb vooralsnog geen foto’s dus je zult het even met dit moeten doen. Zijkanten gepolijst, bivenkant verticaal geborsteld.

Hmm. Je maakt het me moeilijk. Ik ben zeer te spreken over de afmeting, en over het bolle acryl. Ook de ‘merkloze’ plaat vind ik bij nader inzien eigenlijk wel een pré. Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat er zo op de valreep nog een serieuze concurrent op zou staan, maar bij deze. Voordeel is wel dat ik ‘either way’ een leuk horloge aan de collectie kan toevoegen!

3 likes

Mooi ontwerp, mooi rustig

1 like

Onderschatte je me na al die maanden “noeschte arbeid” zo @dialstatic :wink:

okay, duidelijk. Dank je wel

Nee hoor, maar het was al na tienen dus eerlijk gezegd dacht ik: er zal iets voorgevallen zijn. Blij dat dat niet zo is!

Net als met je studie hè, alles last minute inleveren :wink:

5 likes