Geen kwestie van haast, maar als ik zo het draadje door lees zie ik een aantal zaken:
1: Veel aversie tegen de <€500-voorstellen, mede gevoed doordat vorig jaar in het ‘dure’ jaar toch voor een heel goedkoop horloge is gekozen. Waarom mag dan nu dit voorstel niet gedaan worden? Dat heeft toch wel wat vertrouwen geschaad.
2: Onder de 500 euro is het heel moeilijk een uniek horloge te maken zonder generieke kasten, mindere uurwerken, etc. Je sluit altijd een compromis om maar onder de 500 te blijven. Dé prijzen liggen nu eenmaal hoger dan vroeger. Voorheen kon je voor 500 euro een prachtige Pellikaan halen… Dat gaat anno 2018 gewoon echt niet meer. Ik zeg niet dat de voorstellen tot dusver dramatisch zijn (ik vind de Laco best tof!), maar het ontstijgt de boutique-/plakmerken nauwelijks.
Maar goed, nee, ik vind niet dat ik haast heb, maar ik denk wel dat het goed is om kritisch te kijken naar hoe het nu gaat. Als voorbeeld de HFLE2017: Er had een minimumprijs moeten zijn, want uiteraard wint een spotgoedkoop voorstel het van een duurder voorstel. Daarnaast zou je als eis kunnen stellen dat het een gerenommeerd merk moet zijn.
Ik geef graag wat meer uit aan een limited als dat betekent dat ik een kwalitatief beter horloge ervoor terug krijg dat ik ook daadwerkelijk zal dragen en niet wegflipper. Met de huidige regels is zo’n horloge onmogelijk en dùs zul je het anders moeten aanpakken. Als er een grote groep is die echt voor een Stowa limited willen gaan, dan is dat toch alleen maar mooi?
Tot slot: Haast? Sinds ik lid ben (2010) zit ik al te wachten op een niet-boutique/plak-/hommagemerk! Ik denk dat ik al 8 jaar erg geduldig ben geweest
Oh daar kun je mij ook best onder scharen. Ik heb na het verliezen van de Stowa vorig jaar nog gelobby’d voor 2018 als ‘duur jaar’. Maar HFLE is nu eenmaal een ‘stempel’ dat gegund wordt door de forumbazen, en die hebben hier reeds over gesproken.
Ik vind het dan persoonlijk leuker om na te denken over iets dat binnen de huidige regels past dan om die discussie opnieuw te openen - zeker met in het achterhoofd dat we volgend jaar tóch die Stowa kunnen realiseren. Maar goed, het staat iedereen natuurlijk vrij om te trachten de regels aan te passen.
Ik vind het oprecht jammer voor je dat er al 8 jaar niks voor je tussen zat, maar de HFLE bestaat niet om specifieke personen te ‘pleasen’ (zo had ik zelf bv. helemaal niks met de EMG en heb die dus ook niet besteld).
Absoluut is dat mooi, en het zou cool zijn als mensen buiten HF om een mooie LE Stowa maken. Ik hoop dat het lukt. Ik gaf alleen aan dat ik ‘m niet zou willen.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik wil bijvoorbeeld ook heel graag een HFLE mèt datum maar daarvoor moet je ook een meerderheid hebben, net als voor het budget. Een het HFLE-label heeft wel iets natuurlijk, ik heb zelf de 2007 HFLE, oftewel de Auguste Reymond. Toen ik dat horloge ooit kocht, had ik nog niet zo’n bezwaar tegen een horloge zonder datum, maar ik merkte dat ik het heel onpraktisch vond.
Een HFLE is een horloge waar na veel wikken en wegen en horloge uit komt met specifieke eigenschappen. Helaas bekoelt mijn enthousiasme te vaak in die fase. Ik wil dat het horloge aan (nagenoeg) al mijn persoonlijke eisen voldoet en dat is heel lastig. Ik ben gewoon lastig te pleasen Kan trouwens ook zijn dat ik gewoon geen smaak heb Maar gezien ik elk jaar de dan meest recente HFLE’s toch vrij snel weer weggeflipperd zie worden denk ik dat ik telkens op tijd ben afgehaakt
Ik heb dat ook. Bij mij werkt het echter ‘andersom’ uit: ik kan zaken die niet matchen met mijn persoonlijke behoeften juist vergeven omdat het een HFLE is (en de forum spirit belichaamt). De Stowa is een goede case in point: ik bezit reeds een IWC Mark XVIII Petit Prince dus heb niet echt een blauwe flieger ‘nodig’. Maar als het een HFLE zou zijn, zou dat om die reden voldoende zijn om me over de streep te trekken.
Nee, Tourby is in mijn optiek echt anders. Het wordt hier afgedaan als hommage, maar is stukken mooier afgewerkt dan de meeste zgn originelen (wat in veel gevallen slechts opgekochte en afgestofte historische namen zijn). Ik heb er eentje in mijn handen gehad, en was diep onder de indruk. Details zijn voor deze prijs ongelofelijk.
Stowa is prachtig, en ik doe gelijk mee als dit de HFLE zou worden, maar mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar Tourby.
Kan iemand mij misschien een lijstje geven met wat loopt op dit moment? Ik zag Steinhart en een hoop ideeën, maar met welke merken worden ATM mailtjes heen en weer verzonden? Ik had zelf gedacht aan Dan Henry, maar die wilt er niet aan beginnen omdat 99 stuks al te weinig voor hem is, dus ik ben weer verder op zoek!
Stoort mij persoonlijk niet erg. Ik heb net een mailtje teruggestuurd naar Victorinox… Ik ben benieuwd en stiekem ben ik super enthousiast om het te realiseren. Maar goed, dat is weer veel te ver denken