HFLE 2019: Discussie en voorstellen

Ok bedankt ga ik nog even geduld hebben.

Wat betreft de ā€œdemocratieā€: er bestaat ook de dictatuur van de meerderheid! Dat wil zeggen: een getalsmatige meerderheid legt ten allen tijde haar wil op aan de minderheid en wel zodanig, dat de minderheid nooit aan haar trekken komt. Ik voel veel meer voor een afgewogen plaats in de oneven jaren ten gunste van het aspect kwaliteit, hoe die ook beschreven wordt. Kwaliteit in de oneven jaren, met dus afvallers die niet reiken aan de gevraagde kwaliteit (originaliteit, afwerking, uurwerk, ontwerp etc.) en in de even jaren een plafond van EUR 500,-- met keuze voor ā€œelck wat wilsā€.

3 likes

Als het weer een ā€œcheapoā€ horloge wordt hoop ik dat wel in de overweging wordt meegewogen dat een leuke render (laten) maken heel wat anders is dan (100) horloges op tijd en conform verwachting te leveren. Daar hebben we genoeg voorbeelden van gezien. En als daar dan toch voor wordt gekozen dan moeten de kopers achteraf niet zeuren. Die vragen er om en waren gewaarschuwd :joy:

4 likes

Kan je concreet zijn?

Hoelang volg je de HFLEā€™s al om een strijkstok bespeurt te hebben? Nog beter, wees concreet.

Buitengewoon tendentieus. Je hele post eigenlijk IMHO.

9 likes

Precies :wink:

Ook ik ben jouw houding wel zat. Je ruit de boel onnodig op.

9 likes

Gewoon dichtvlaggen die pipo. Heb ik ook net gedaan.

2 likes

Stop nou eens met deze grapjes. Dit deed je vorig jaar ook meerdere keren. Je wordt toevertrouwd met enorm veel invloed en zelfs met mensen hun stemgeld en toch blijf je keer op keer deze grapjes maken. Misschien toch op zijn minst proberen objectief en betrouwbaar te lijken? Ik zie Jur bijvoorbeeld niet van dit soort flauwekul omtrent de HFLE posten. Ook doe je het zo vaak dat ik haast begin te twijfelen of je het nou meent of niet.
EĆ©n keer zoā€™n grapje is leuk, maar dit is de zoveelste keer.

5 likes

Ik ga, wellicht tegen beter weten in, eens gewoon antwoord geven.
Je stelling zou ik graag onderbouwd zien met een paar voorbeelden, want ik vermoed dat je in al je enthousiasme een paar dingen over het hoofd ziet.

Er zijn bij een HFLE grof genomen twee scenarioā€™s:

  1. Een willekeurige fabrikant wordt door een werkgroep benaderd met de vraag of deze een horloge uit de bestaande lijn in kleine oplage kan produceren met een aantal unieke kenmerken. De fabrikant gaat hierin mee en geeft hier al dan niet ook nog eens een korting op. Die keuze ligt bij de fabrikant, want deze heeft immers een bedrijf en een schoorsteen die moet roken. Die is zijn bedrijf niet gestart om anderen belangeloos aan een mooi horloge te helpen.

  2. Een of meerdere leden werpen zich op met een idee en proberen dat te realiseren. Die bouwen een horloge met unieke kenmerken en doen dat vanuit hun hobby en enthousiasme. Dan wordt doorgaans gewoon een mooi (of niet) horloge gebouwd en aan het HF gepresenteerd met een bijbehorend bedrag.

In de meeste gevallen is optie 1 hoe een HFLE tot stand komt.
Optie 2 is tot nu toe alleen bij de Pilot1 volgens mij alleen nog maar voorgekomen. (Nb: ik heb ff niet scherp of de Ace van Hans ook een HFLE is geweest?)

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat je bijvoorbeeld een ETA 2893 inkoop al gauw minstens 300 eurootjes kwijt bent. Daar komen dan nog een kast, wijzers, wijzerplaat, spacers, (saffier) glas, kroon en assemblage bij. En btw.

Het Subdelta voorstel heeft verdorie een zelfgemaakte(/ontworpen) unieke kast! Reken die boel gewoon even serieus door en zet dat af tegen de inspanning die er geleverd wordt om een handjevol horloges te maken. Onmogelijk om daar een winst tussen te krijgen die recht doet aan de inspanning. Dat maakt het zakelijk per definitie onaantrekkelijk. Maar des te leuker en unieker.

Ik typ dit verhaal op mijn telefoon, dus voor mijzelf wat lastig te overzien en daardoor wellicht wat warrig, maar ik hoop dat het je een beetje inzicht geeft.
Als je verder nog vragen hebt: stel ze alsjeblieft. Maar probeer daarbij alsjeblieft wel een beetje van het positieve uit te gaan. Want de intenties van de HFLE zijn al een jaar of vijftien (ik heb ze niet allemaal meegemaakt, maar ik ga er even vanuit dat de sfeer en bedoelingen vergelijkbaar waren) goed.

12 likes

Nou, neem contact op met zoā€™n merk en kom met een prachtig uitgewerkt voorstel voor de deadline. Ik ben benieuwd wat iemand die alles beter weet kan bedenken :+1:t6:

6 likes

Dat je nog reageertā€¦ zonde van je kostbare tijd !!!

2 likes

Nee die niet.

1 like

Hear hear

1 like

Ach ik snap het. Ik ben echter wat korter door de bocht bij dit ā€œlidā€.
Ik denk dat hij het nog leuk vindt ook dat we happenā€¦

Begrijpelijkā€¦maar oh zo zonde van je energie :grin:

1 like

Twijfelachtig.

De resultaten wijzen dat uit.

Tjah waar het hart van vol is loopt de mond van over.

Nee serieus als je hier aanstoot aan neemt mijn excuses. Evenwel lijkt me dat als je de context leest het mij overduidelijk is dat dit grapjes zijn.

Ik zou voorstellen, schijt wat minder collectief over alles wat we proberen te doen en ik zal minder grapjes maken.

Ik beloof je dat als dingen serieuze reacties vereisen dat ik ook zo zal reageren.

X. Cody

10 likes

Akkoord.

Dat lijkt me sowieso een goed idee.

1 like

Beste Cody, je reactie is heel constructief en dat verdient waardering. Toch een opmerking; er is geen enkele logische verbinding tussen jouw misplaatste grapjes en collectief schijten (wat dat dan ook moge zijn (??). Het een heeft niets met het ander te maken en dus zou ik dat ook niet aan elkaar koppelen.

3 likes

Hear, hear! :+1:

1 like

Het lijkt mij toch de oplossing om in het ene jaar een prijsrange van 0 - 500 te hanteren en in het andere jaar een prijsrange van 500 - 750. De zorgen dat initiatiefnemers dan hun goedkopere voorstel duurder kunnen maken en daardoor boven de 500 euro grens kunnen uitkomen, zijn niet nodig. Elk voorstel wordt toch getoetst op de prijs-kwaliteit verhouding en als de EMG was aangeboden voor 500 euro, zou niemand hier toch in geinteresseerd zijn geweest! Dat is de natuurlijke selectie die daar zijn werk gaat doen.

4 likes