HFLE 2024 finaal voorstel Dufeau x Aristo Bf 109

Met trots kondig ik de inzending aan voor de HFLE 2024. Deze is tot stand gekomen op het forum door een klein select groepje liefhebbers. Het voorstel voor de HFLE 2024 is de:

Dufeau x Aristo Bf 109.

Van dit horloge is inmiddels al een werkend prototype waarvan bijgaand de foto’s:


Het ontwerp
De Dufeau x Aristo is een bijzonder horloge, dat geïnspireerd is door het legendarische Bf 109 jachtvliegtuig. Het horloge is uniek en samengesteld voor de HFLE competitie. Gekozen is voor een kast van 42mm, dit gezien de dikte van 11mm van de kast. De bijzondere wijzerplaat, gemaakt van echt aluminium dat voor een het jachtvliegtuig bestemd was, is een stuk dikker dan normale wijzerplaten. Dit is, door de dikte van de wijzerplaat, dan ook de kleinste kast die geschikt is voor dit type wijzerplaten. Daarnaast is deze plaat zo dik dat het niet mogelijk is om de datumaanduiding van de Sellita SW200 te gebruiken. Het vliegtuig is door Dufeau op de achterzijde gebruikt en door Aristo op de wijzerplaat. Omdat de kastbodem doorzichtig is staat het vliegtuig op de wijzerplaat.

Dufeau
Dufeau is een merk dat zich bezig houdt met horloges voor piloten.
De voormalige luchtvaartpiloot Walter P. Zaugg heeft zijn enthousiasme naar een hoger niveau getild: in 1994 richtte hij samen met een meester-horlogemaker de Dufeau Watch Company op voor de exclusieve productie van luchtvaarthorloges. De merknaam “Dufeau” herinnert aan de Zwitserse pioniers van de luchtvaart en vliegtuigbouwers Henri & Armand Dufaux, die al in 1908 een vliegtuigbedrijf oprichtten in de horlogemetropool Genève.

Dufeau horloges zijn ontworpen voor maximale betrouwbaarheid onder extreme omstandigheden. Materiaal, productie en de uiteindelijke inspectie- en testprocedures zijn zo streng alsof elk horloge uiteindelijk aan een officiële luchtwaardigheidstest zou worden onderworpen. Dufeau heeft in de loop der jaren veel horloges uitgebracht, allemaal gelinkt aan de luchtvaart. Zo werkten zij samen met luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld zoals Swissair, KLM, Lufthansa enz.

Er waren ook samenwerkingen tussen vliegtuigfabrikanten zoals Boeing en Fokker. Na bijna een decennium te hebben bestaan, staakte Dufeau hun activiteiten in 2003. Sinds een paar jaar is het merk Dufeau in mijn bezit.

Aristo
Een Duits piloten merk met een zeer rijke geschiedenis.
Aristo is een Duitse fabrikant van horloges en metalen horlogebandjes, gevestigd in de sieraden- en horloge-stad Pforzheim. De bedrijfsgeschiedenis gaat terug tot het jaar 1907 en het merk Aristo wordt sinds de jaren 1920 gebruikt. Het bedrijf heeft militaire horloges voor de Duitse luchtmacht geproduceerd.

Aristo Watch werd in 1998 verkocht aan Hansjörg Vollmer, een lid van de oprichtersfamilie van de sinds 1927 zakelijk verbonden horlogebandenfabrikant Vollmer. Hij fuseerde beide bedrijven in 2005 tot het huidige Aristo Vollmer GmbH.

In 2004 presenteerde Aristo het eerste horloge ter wereld dat gemaakt is van met koolstofvezel versterkt kunststof (‘Carbon’). Een ander onderdeel van het bedrijf produceert traditionele en moderne horlogebandjes. De producten worden voornamelijk verkocht onder de naam Aristo, maar ook onder andere merknamen, veelal gelinkt aan de luchtvaart. Het merk Aristo is actief in meer dan 20 landen, waaronder Japan, VS, Canada en Zwitserland. Het bedrijf behoort tot de wereldleiders in de productie van klassieke pilotenhorloges, observatiehorloges en biedt ook mechanische chronografen aan.

Dufeau en Aristo
Gemeenschappelijk hebben deze twee merken dat ze beiden horloges gemaakt en hebben en nog steeds maken met de Bf 109 afgebeeld op het horloge. Waar Dufeau vroeger deze Bf 109 horloges maakte, is dit merkrecht nu in handen van Aristo.

Hieronder de originele Dufeau Bf109 uit eind jaren 90:

Specificaties
 Wijzerplaat gemaakt van aluminium bestemd voor het afgebeelde jachtvliegtuig. Elke wijzerplaat is door zijn imperfecties uniek. Het stuk aluminium waar de wijzerplaat uit is gesneden wordt meegeleverd.
 Cijfers met Swiss Superluminova. Deze platen zijn zo dik dat ze met schroefjes op het uurwerk moeten worden vastgemaakt.
 Wijzers zijn Flieger stijl met Swiss Superluminova.
 Uurwerk: het robuuste Zwisterse automatische Sellita SW200 uurwerk.
 Glas: Saffierglas, aan de binnenzijde ontspiegeld.
 Gravering: In de kastbodem komt te staan: HFLE 2024 Limited Edition - xxx/150 – Sapphirglas – 5ATM – Edelstahl -
 Banden: zwarte lederen ‘vintage’ band en een rode ‘remove before flight’ elastische band.
 Het horloge wordt geleverd met een luxe lederen doos, garantiekaart, en een certificaat.

Prijs
Vanuit de HFLE werkgroep was het verzoek om een horloge aan te bieden van maximaal rond de 500 euro. Samen met Aristo hebben we een zeer vriendelijke prijs van 495 euro kunnen afspreken. Normaliter zou een horloge met dergelijke specificaties tegen de 600 euro kosten.
Het horloge is zoals gezegd al klaar. Ik ken de eigenaar van Aristo, de heer Vollmer, al ruim 20 jaar. Zodra de HFLE 2024 oproep verscheen zijn we samen gaan zitten om dit ontwerp en idee uit te werken. Dat heeft geresulteerd in een horloge dat zeer prettig draagt; kleiner dan 42mm kan ik uit eigen ervaring zeggen. Het is speciaal voor het HF ontworpen en onder alle lichtcondities zeer goed afleesbaar.

De verpakking:

Het uurwerk, zichtbaar door de glazen kastbodem:

Lumeshot:

Bedankt voor uw aandacht en het lezen van ons voorstel.

Met vriendelijke groet,

Het Dufeau x Aristo team.

205 likes

:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

2 likes

Bedankt voor je inzet! Mooi dat er leden zijn die zich zo willen inzetten.

2 likes

Wat een mooi horloge! Als hij 38mm was, zou ik misschien gaan stemmen. Nu maar afwachten welke het wordt. En of er nog meer aanbiedingen komen.

3 likes

Mooi verhaal, doorspekt van geschiedenis.
Mooie prijs ook voor de specs, uurwerk en Duits :+1:.
En geweldig dat jullie je hebben ingezet voor de HFLE, top.
Iets te grote diameter wat mij betreft, maar je zegt dat hij kleiner draagt. Kun je een wristshot toevoegen met de polsmaat?
Er valt nu iets te kiezen.

4 likes

Knap! En speciaal zo, die plaat. :ok_hand:

1 like

Heel gaaf! De specs zijn top, zeker voor die prijs.
Bijzondere wijzerplaat ook!
Oh enne, top diameter :+1:t2:

1 like

Mooi en…… Verrassend!!
:ok_hand:t3::ok_hand:t3:

1 like

Nice! Gaaf met die plaat!

1 like

Nog een mooi voorstel voor de HFLE2024 :+1:
Uitstekende specs, interessante geschiedenis en een uniek ontwerp. Diepe buiging voor al het werk en voorbereiding!

3 likes

Mooi ontwerp hoor!
Beetje industrial look met die schroefjes door de wijzerplaat en de structuur van het aluminium. Hou ik wel van. :ok_hand:t3:

Hoe zwaar is ie?

2 likes

Goed initiatief ,dank voor jullie inzet met een prachtig resultaat !

1 like

Complimenten voor een prachtig ontwerp :ok_hand:

Even snel een foto gemaakt. Mijn polsmaat is vrij fors, 21 cm.

12 likes

Wanneer is die leverbaar❤️?

1 like

Als we de Hfle mogen leveren dan kunnen we snel produceren. Alles is al klaar om in productie te gaan, daar het prototype al afgerond is. Ik schat een maand levertijd ongeveer na bestelling.

5 likes

Ongeveer 95 gram.

2 likes

Ik ben wel benieuwd naar het exacte verhaal achter dit.

2 likes

Dhr Vollmer heeft de hand kunnen leggen op aluminium plaatdelen die ooit bestemd waren voor de productie van deze jachtvliegtuigen. Hij heeft toen bedacht dat het gaaf zou zijn om hiermee wijzerplaten te maken. Dat bleek nog technisch een hele uitdaging te zijn. Dit vanwege de dikte van het aluminium plaatwerk. Maar het resultaat is echt heel erg fraai geworden.

12 likes

Super gaaf! Ik volg. :+1:t2: