Ik kom nog steeds regelmatig horloges tegen die ik niet direct voor m’n eigen collectie zou aanschaffen, maar waarbij ik echt versteld sta van de value for money en het feit dat ik het model niet vaker voorbij zie komen (gezien de prijs-kwaliteit). Onbekend maakt onbemind, denk ik dan.
Deze horloges vormen voor ons ‘insiders’ in de horlogewereld natuurlijk juist een kans om iets bijzonders te bemachtigen zonder daarvoor te veel te betalen!
Laten we hier deze buitengewone kansen voor ons horloge-liefhebbers delen ook leuk om eens niet de usual suspects voorbij te zien komen in een topic.
Ik begin met de Chopard LUC Mark III ref 168500.
Waarom? Een 39.5mm moderne dress watch met een chronometer rated versie van Chopard’s cal 3.96 microrotor automaat met 65 uur gangreserve. De microrotor zorgt ervoor dat het horloge slechts 8.5mm dun is. Te krijgen met een slate grey of zilverkleurige wijzerplaat voor <5k.
Ik heb dat met de Muhle Teutonia Moonphase. Serieuze afwerking, interessante horlogemaker en een SW-280 met een inhouse woodpecker regulator. Misschien dat hij net tussen 2 prijscategorieën zit, waardoor hij een beetje tussen wal en schip valt.
Er valt veel af te dingen op het ontwerp van kast en de positionering van die datum, dus kan ik goed begrijpen waarom dat voor minder dan 5K gaat. Ook is hij fors. Als ik villein zo willen zijn zou ik bjina zeggen dat het zonde is van zo’n tof uurwerk. Hoe dan ook is het volgens meer dan één maatstaf een erg mooi horloge, maar ik begrijp heel goed waarom het zo courant is als een natte dwijl.
Dat gaat door met de North Flag, al vind ik dat ontwerp grappig genoeg gebalanceerder dan de Chopard. Dat is absoluut een cult-classic, maar ook weer absoluut geen allemansvriend. Ik vermoed zomaar dat dat voor veel horloges in dit topic zal gaan gelden. Wat prima is, trouwens. Niet iedereen moet met een allemansvriend rond gaan lopen. Dat zou saai zijn.
@fredpanarai1, kom er maar in. Deze Teutonia is nog wat groter en heeft een uurwerkje wat redelijk klein is voor de kast, als ik zo eens naar de positionering van dingen kijk. Daarom heb ik mijn Teutonia II uiteindelijk ook verkocht.
Wat mij betreft is de beste Mühle Glashütte van dit moment de Blue Moon.
Wat doe zo’n Hentschel tweedehands? Want nieuw kost het dus meer dan die microrotor chronometer LUC, bij verder redelijk vergelijkbare specs. Zie je meteen waarom ik de LUC hier noem.
In die categorie past mijn eigen Ebel el Primero met wave band. Prijzen zijn gestegen, maar <4k voor een iconische bicolor El Primero die toentertijd meer kostte dan een Daytona…
De kosten van de Hentschel zullen ongetwijfeld in de productietijd zitten. Chopard heeft wat dat betreft meer capaciteit en omzet ten opzichte van de micro niche.
Ik heb hem laatst al elders gepost, maar deze 39mm 150m waterdichte rosé gouden co-axial chronometer annual calendar met volgouden vouwsluiting kan je al vinden voor de listprijs van een sub date
Ik vind mijn Teutonia prima in balans, alles klopt gewoon. prima afwerking , indices netjes geposioneerd op de wp, wijzers prima. Kan prima leven met de Dauphine wijzers. Mooi scherp. Een eerlijk gezged, vind ik de Blue Moon gewoon te druk. Datum hoeft van mij niet op die van mij. Misschien iets van smaakverschil, maar ook de maanfase vind ik op de verkeerde plek zitten bij de Blue Moon. Ben er dus nog steeds dik tevreden mee. Ga je spijt van krijgen Chris dat je hem verkocht hebt, trouwens toen ik bij je was, vond je deze heel mooi. Staat mij nog iets van bij, dat je die wel wilde hebben:-). Kortom Chris, er komt een tijd dat je de Teutonia weer terug gaat kopen
Geen seconde. Als je ooit bedenkt dat je van die Blue Moon af wil kon ik wel eens in de verleiding komen om je een vuig bod te doen, maar de Teutonia die ik had mis ik geen seconde. Veel, veel te groot en hoog.
Ik vind 'm nog steeds mooi, maar om Assassin’s Creed Shadows te parafraseren: Soms kan een man gewoon van een bloem genieten zonder 'm te willen plukken.
Er is weinig over dit model van Grand Seiko gezegd in de nasleep van W&W 2026, maar ik vind dit één van de sterkste releases van dit jaar van welk horlogemerk dan ook. En om @rorymoer te citeren:
Jaja, zo lust ik er nog wel een paar . Maar te groot en te dik, je kent mij Chris en ik ken jou. Dus begrijp je wel hoor. Maar heb ook een horloge 34mm en 3,9mm dik, dat is meer waar jij van houdt toch:-).
Zondag ga ik op zoek naar gouden Omega uit 1959, hoop dat ik mazzel heb
Om niet mijn eigen IWC perpetual te noemen en omdat ik snap dat een automaat bij een perpetual wel toegevoegde waarde heeft: De IWC Portofino perpetual ref 3541
Volgouden IWC perpetual calendar. 35 x 9.5mm dun. Uurwerk is een ETA2892 met Kurt Klaus-module. prijzen rond de 7.5-9k