Hier ook Russisch

Ik vond het wel een grappig ding.
Het loopt ook nog!
De wijzerplaat zal wel een fotokopie zijn of zoiets,volgens de verkoper niet.
Ik zal hem binnenkort is uit elkaar halen.

die is best gaaf!!

Wel, ik denk dat het best wel eens een echte zou kunnen zijn want in mijn zoektocht naar info naar de Kirova Strela heb ik hem gezien. Lekker zo laten dus!

Arjay

Arjay gaat dat over mijn klok?

Dat hoop ik wel… want Stalin kunnen we alleen maar lekker zo laten (anders dan met Lenin) :wink:

jag,er bestaat een hele serie van deze prachtige vestzak horloges,
wel gek dat de wijzerplaat er nog als nieuw uitziet of ie gisteren gemaakt is,terwijl de kast en het uurwerk er
uitzien of die van voor de oorlog zijn :slight_smile:
Naast Stalin , zijn ze er ook met Lenin en Mussolini en ouwe Adolf en al die andere lekkere jongens uit de voormalige USSR
satelliet staten.
kun je een hele mooie verzameling van aanleggen :stuck_out_tongue:

groet André

Zijn dit vestzakhorloges?
Een mens is nooit te oud om te leren.
Ik ben geen politiek korrekt mannetje maar Adolf zal ik nooit mee lopen dat gaat mij te ver.
Ook mijn 1e gedachte was dat ziet er wel erg nieuw uit.
Ach is het een missertje dan eet ik deze week geen aardbeien.
Is mijn solvabiliteitsprobleem alweer opgelost.

Ja , volgens mij zijn die lugs er later aan gebakken.

Stalin en Adolf zijn wat mij betreft Ă©Ă©n pot nat,
waarschijnlijk heeft Stalin uiteindelijk nog de meeste slachtoffers gemaakt, die heeft veel langer de tijd gehad.

en ik wilde op een luchtige manier gewoon mijn mening geven over het omgebouwde vestzakhorloge,
heeft niks te maken met hoeveel 't horloge heeft gekost.

in ieder geval veel plezier er mee,

groet André

Jag,

hier is je Stalin horloge maar dan nog in originele staat, een vestzak horloge dus,
kost 2 tientjes ,maar dan heb je ook wat,

ook verkrijgbaar met andere boeven erop, zoals Mussolini en Lenin

Even als kleine correctie een retorische vraag, als het hier om een letterlijk zakhorloge zou gaan hoe zou de wijzerplaat en de opwindkroon dan zitten? En met Mussolini en Adolf hadden de Sovjets echt niets hoor zijn ook nooit afgebeeld. Ikzelf heb overigens ook niets met Stalin, wel met geschiedenis er zijn voor zover ik weet twee keer horloges aan Stalin gewijd, dit type en in de 90-er jaren een Poljot chrono. Dit type horloge met kast voor een zakhorlogecaliber werd in de veertiger en vijftiger gebruikt voor herdenkingsdoeleinden. Geschiedkundig is interessant dat in de SU/Rusland Stalin oa na zijn dood persona non grata werd, eerst verklaard door Chroetjev en later weer tijdens Gorbatjov en zijn Perestroika. Vooral het hekelen van Stalin door Chroetsjev was opmerkelijk omdat direct na zijn dood Stalin nog de held was van de grote overwinning op de duitsers en vervolgens in de communistische partij werd afgebrand inclusief alles en iedereen om hem heen. voor de productie van horloges is dat ook interessant i.v.m de naamswijzigingen van diverse fabrieken. 1MWF was gewijd aan een van de partijbonzen en vrienden van Stalin Kirov, en het verdwijnen van de naam Kirova heeft hiermee te maken. Opmerkelijk is dat toen de dossiers in de perestroikaperiode opengingen bleek dat de verantwoordelijkheid van de dood van Kirov bij Stalin lag die bang was voor de stijgende populariteit van Kirov. Na het op een zijspoor zetten van Gorbatjov door Jeltsin is er even een periode geweest dat Stalin moest kunnen, maar inmiddels is hij officieel weer persona non grata.

Arjay

Kan niet, anders zou de opwindkroon niet aan de zijkant zitten en de wijzerplaat een kwartslaag naar links gedraaid.

Arjay

Aha ook een gieschiedenisliefhebber.
Stalin ook wel Koba genoemd was een beest.
Ik heb veel boeken gelezen over hem en ook over Mao.
Puur interesse niet meer.
Boeken over Adolf, laat maar.
Daar heeft mijn familie genoeg van meegemaakt.

Mijn favoriete boeken over deze 2.
Zijn aardige pullen maar zeer nauwkeurig geschreven.

Even ter aanvulling. De SU en ook Rusland hebben iets met hun “grote overwining” op de Nazi’s. Vooral end jaren veertig en jaren vijftig zijn er inderdaad heel wat zakhorloges/polshorloges met zakhorloges gewijd aan dit thema. In het boek van Michael Ceyp worden wat details verschaft van zakhorloges in de SU oorspronkelijk kwamen alle zakhorloges uit1MWF onder caliber K1 dit caliber werd steeds verder ontwikkeld en geperfectioneerd tot het caliber 4K6 de Produktie ervan werd verplaatst naar Tscheljabinsk waaruit de Molnia fabriek ontstond. Het 4K6 caliber werd gemodificeerd van een 15 steens naar een 18 steens caliber onder het bekende nummer 3602. In de 1MWF tijd werden zowel zakhorloges geproduceerd als Polsuitvoeringen. Molnia heeft in feite alleen zakhorloges, gemaakt maar sinds een tijd wordt het Caliber 3602 ook weer in polshorloges toegepast. Het caliber is nu voorzien van een anti schockveer en word door diverse fabrikanten gebruikt en is inmiddels ook ontdekt door zwitserse en duitse fabrikanten.

Arjay

't zal wel weer op een oeverloze diskussie uitlopen, maar ik zou denken dat deze wijzerplaten door de Ebay verkoper (?) op een inkjetprinter gemaakt worden; voor een polshorloge-ombouw als deze draaien ze in 't ontwerp gewoon het motief tov een zakhorloge; op Ebay zie je ze met allerlei motieven en geplakt op allerlei merken, types en bouwjaren zak- en polshorloges van Russische makelij; gewoon even zoeken op trefwoord “Soviet” in de horlogerubriek.

Tegenwoordig let Ebay wat strenger op de afbeeldingen die erop gezet worden, maar iedereen die al wat langer de Russische horloges volgt kent de uiterst kreatieve Ebay verkoopster “Karizma” nog wel, deze had zulke hologes met hakenkruizen, doodshoofden en ja, zelfs Adolf; tegenwoordig zie je meestal Stalin, die twee ruimtehondjes, Gagarin, die Noordpoolexpeditie of Che Guevara enz. enz.; de basishorloges waarop ze zitten varieren van uit de 50-er jaren tot de 70-er jaren.

Als je, zoals Jag, geinteresseerd bent in de geschiedenis van het motief heb je een leuke curiositeit voor heel weinig geld.

Het horloge van Jag was oorspronkelijk een Molnija zakhorloge, type “Kristall”, de kleinste diameter die in het assortiment zat, dit is makkelijk te herkennen aan de “verhoging” onder de kroon, hier heeft het beugeltje in gezeten, de oortjes zijn er later aan gesoldeerd.
Wanneer dit horloge is omgebouwd is natuurlijk niet te zeggen; voor de Kristall was een plaatstalen beugel beschikbaar, waarmee je hem als polshorloge kon dragen, de originele Molnija polshorloges uit de 50-er jaren hebben “normale” klassieke kasten.

Groet,

1 like

ik zal wel een enorme zeikerd gevonden worden, maar deze info van Ceyp klopt niet helemaal:
De eerste uurwerken, waarvoor de 1MWF opgebouwd is, waren aangepaste Amerikaanse “size 16” zakhorlogeuurwerken van Dueber Hampden, van deze fabriek is de produktielijn indertijd opgekocht.
De uurwerken kortweg “Type 1” genoemd zijn vanaf 1930 in diverse fabrieken gebouwd, en worden wellicht nu nog gemaakt door Zlatoust, de uurwerken werden (worden??) gebruikt voor duikershorloges van dit merk.

De Molnia YK6 was een kopie van het Zwitserse Cortebert 620 kaliber, wordt gebouwd vanaf begin 50-er jaren, en heeft totaal niks gemeen met het “type 1”; het klopt wel dat dit uurwerk in de loop van de tijd geevolueerd is van een 15 steens uurwerkje tot de 3602 en 3603 uurwerkjes die we nu nog terugvinden in diverse horloges; het kaliber van de YK6 en 3602 is nooit in de 1MWF gemaakt.

“ik zal wel een enorme zeikerd gevonden worden”

Ik heb er geen last van. Je geeft nuttige informatie en daar is dit forum naar mijns inziens voor. Ga gewoon lekker door want ik vindt het reuze interessant al dit soort verhaaltjes. (tu)

Groet, Mark

Ik vind je geen zeikerd hoor, jouw info over calibers is gewoon aanvullend op de info in het boek va Ceyp waar geen details worden verschaft over de aard van middelen die aan 1MWF is verkocht, ik pretendeer overigens niet de wijsheid in pacht te hebben, en als er met wederzijds respect aanvullende kennis word verschaft dan is dat alleen maar meegenomen. Je zal mij namelijk niet horen zeggen dat je niet zou moeten op passen voor het kopen van opgeleukte dingen of regelrechte nep want daar kan wel degelijk sprake van zijn alleen is het goed
dat met nuance te doen, want zo houden we elkaar scherp.

Arjay

Ik heb inmiddels een afbeelding gezien van de kast die gebruikt is in die tijd, en onderschrijf jouw verhaal Paul, het kroonverhaal is daarbij van doorslaggevende betekenis om dat de kroon vatting bij de polsuivoeringen die ik tegen kwam rond waren in plaats van rechthoekig is dus in dit geval inderdaad de vatting voor de kettingring.

Arjay

Arjay Schreef:

Kan niet, anders zou de opwindkroon niet aan de
zijkant zitten en de wijzerplaat een kwartslaag
naar links gedraaid.

Arjay

Ik ben blij dat Paul je toch op andere gedachten heeft kunnen brengen Arjay,
blijkbaar zeggen die later aangebakken bandaanzetten, die kroon met die vreemde verhoging (voor de beugel van een zakhorlogeketting) en die opnieuw geprinte wijzerplaat je weinig.

pas als je de info hebt opgezocht , kom je er achter dat 't toch wel moet kloppen dat 't een later omgebouwd horloge betreft, zal mijn commentaar verder maar weer achterwege laten voor de komende tijd,

André

Andre,

Toch even ter correctie iedereen kan zich vergissen ik ook, en als dat zo is dan moet je dat kunnen erkennen, dat betekent wat mij betreft wel dat we het daarbij moeten laten een opmerking maken over het feit dat die vreemde verhoging enz. enz mij weing zeggen niet op zijn plaats zijn, want dat zijn juist de redenen om mee te gaan in de redenatie die Paul aangeeft. Iemand die toegeeft een vergissing te hebben gemaakt zal van mij nooit een trap na krijgen. Het is jammer dat je dat bij mij wel doet, maar OK het zij zo.

Arjay