High Precision Quartz adviezen?

Op de een of andere manier ben ik een fascinatie aan het ontwikkelen voor precisie kwarts. Dus geen springdrive maar echte kwarts met temperatuurgecompenseerde - 1 seconde per jaar - precies op de seconde aantikkende secondewijzer - desnoods radiogecontroleerde - ultraprecieze technologie, maar wel met wijzers en niet digitaal. Waar je dus even weinig aan hebt als een onnauwkeurig mechanisch uurwerk want dat heb je nooit nodig natuurlijk.
De Longines VHP vind ik technisch wel mooi maar esthetisch minder, Casio maakt een paar mooie Oceanus modellen.
Meer suggesties?

4 likes

Grand Seiko!

5 likes

Certina Precidrive, 10 seconden per jaar. Goed betaalbaar ook. Verder natuurlijk Citizen Chronomaster en Grand Seiko.

Volgens mij heeft @Fate_Amenable_To_Change hier wel een paar mooie voorbeelden bij

Radio controlled is natuurlijk valsspelen. :sunglasses:

7 likes

Volgens mij maakt alleen Citizen een uurwerk dat binnen 1 seconde per jaar gelijk loopt, zonder radiosync o.i.d.
klik

1 like

Mijn Precidrive

1 like

fraai en op de seconde nauwkeuring en op de streepjes tikkend:

https://www.junghans.de/en/junghans-collection/watches/performance/detail.html

Is dat geen vals spelen?
Crappy uurwerk die zich een aantal keer p/dag corrigeert zou dan ook als High Precision worden gezien.
Vinnik hoor…

Edit: Had deze gemist, was dus al opgemerkt.:

Ben het hier dus wel mee eens

5 likes

“gewoon” verkrijgbaar hoor inmiddels
klik

2 likes

Ik ben het daar eigenlijk niet zo mee eens. Zoals quartz een accuratere techniek is dan een mechanisch uurwerk, vind ik ook radio control en GPS technologische ontwikkelingen die de accuraatheid van een horloge verbeteren.

Daarnaast zijn veel (goede kwaliteit) radio control uurwerken, ook zonder de updates zeer accuraat. Als je radio control niet trekt kun je ze dus ook gewoon in een donkere lade leggen :wink:

Qua opties m.b.t. high accuracy quartz zou ik in het hogere segment zeker kijken naar de Grand Seiko 9F en Citizen (chronomaster, enz.).

In het midden segment is de Longines VHP wel een sterke kandidaat, maar de looks houden iets minder over. Daarnaast heb je ook nog een aantal kleinere JDM Seiko’s (Dolce serie bijvoorbeeld) met 8J uurwerken, heel betaalbaar en zeer accuraat.

Iets daaronder qua prijs kun je wat betreft HAQ nog bij Boluva (high frequency) en Certina terecht, maar daar heb ik ppersoonlijk geen ervaring mee.

Wat betreft radio control, vind ik Citizen hele mooie dingen doen. De combi eco drive (solar) en radio control is naar mijn mening echt super voor een grap & go horloge. De prijscategorieën zijn divers.

Nog een reden waarom ik radio control een goede optie vind, is de kalender. Stel je hebt een GS die tot op 10 sec per jaar accuraat is, dan moet je toch nog om de twee maanden de datum aanpassen en twee keer per jaar omschakelen naar zomer/winter tijd. Radio control regelt dat allemaal voor je.

Esthetisch kennen de GS en high end Citizen HAQ’s geen gelijke. Het mooie van de Longines VHP is toch wel de perpertual kalender. De Junghans Max Bill Mega heeft net als de Longines een uurwerk dat ook zonder de updates zeer accuraat is. De Junghans tikt ook twee keer per seconde, om zogezegd nog accurater de tijd weer te geven. De grap is dan wel dat de Junghans in die twee keer tikken in beide gevallen de indices mist :slight_smile:

Tot slot past een tough solar multiband G Shock maar mijn mening in elke collectie.

2 likes

Er wordt inderdaad een nauwkeurigere tijd weergegeven maar niet omdat het uurwerk accuraat is maar omdat er in de achtergrond gebruik wordt gemaakt van een nog nauwkeuriger uurwerk.
Ik zie het als een rijschoolleerling in een lesauto, van buiten ziet het eruit dat dat er een prima chauffeur achter het stuur zit, maar dat is het gevolg van de instructies en ingrepen van de persoon ernaast.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind radio-control super nuttig en gave technologie. Lijkt me geweldig om bijvoorbeeld ergens het vliegtuig uit te stappen en te zien dat de wijzers op je horloge zich aanpassen aan de juiste tijd.
Ik zie het alleen niet als een high precision uurwerk.

5 likes

Zou het horloge dat al niet doen tijdens de vlucht? (en misschien meermalen, als je ver genoeg vliegt?)

Nog beter!! Maar ik ging er van uit dat het horloge tijdens de vlucht in de vliegtuigstand gezet moest worden :wink:

1 like

De Certina DS Action chronometer

Saffier glad, 41mm en een fijne stalen band met vlindersluiting :grin::+1:

7 likes

Maar de meeste van deze horloges kunnen dat toch niet eens? Ten minste: de mijne niet :slight_smile:

Voor zover ik weet hebben alleen apparaten die wat kunnen uitzenden een vliegtuigstand; alleen ontvangen (gps bijvoorbeeld) hebben dat niet.

Waarschijnlijk niet. Het is niet onmogelijk maar de kans dat je met een simpele ontvanger zoals in een horloge een goed genoeg signaal oppikt in de cabine is klein. Bovendien syncen die dingen vaak een keer per dag volgens mij?

1 like

Sync is meestal 1x per dag inderdaad. Vliegend naar een andere tijdzone heb ik niet het geduld om daarop te wachten, gewoon voor landing de stad goed instellen en klaar.

Superquartz van Breitling…….

2 likes