Hobby of verslaving?

Vrees dat ik het met 6 uur en 17 minuten niet veel beter doe dan jij :man_shrugging:t4:

1 like

Zolang het geen negatief effect heeft op je dagelijks leven is het geen verslaving
 :sweat_smile: en zo ja moet je even kijken hoe je het terug kan veranderen naar iets positiefs. Ik neem aan dat iedereen hier voor de goede redenen gestart is
 we moeten niet vergeten waarom we dit zijn gaan doen in de eerste plaats :grin:

Heeft meer te maken met een telefoonverslaving te maken dan met horloges denk ik. Is het niet Elon Musk die zei dat we al voor een deel Ă©Ă©n zijn geworden met machines; je smartphone. Je kan het niet laten om dat ding te grijpen. Laat anders je smartphone is een keer thuis en neem een simpele gsm mee, alleen voor bellen en sms.

2 likes

Dat klopt inderdaad, in een van die podcasts met Joe Rogan.
Toen ik 15 of 16 was (jaar of 7 a 8 geleden, zo oud ben ik nog niet) heb ik een jaar met zo’n baksteen van een Nokia gedaan, m’n smartphone was kapot geraakt en ik vond de rust eigenlijk wel fijn. Perfect om mee rond te lopen, maar tegenwoordig gaat 99% van mijn online communicatie per WhatsApp. Met zo’n koelkast kom ik tegenwoordig niet meer weg helaas. Of ik moet smartphone-uren in gaan plannen. Niet ideaal.

1 like

Bij mij was het horloges kopen repareren verkopen, van s morgens 9 uur tot s avonds laat 6 of 7 dagen per week en dat 4 jaar lang, Van de ene dag op de andere was ik het kots beu. Nu heb ik al maanden geen horloge meer aangeraakt, en kijk ook niet meer naar mn collectie. Daarnaast hadden ze mij gevraagd om les te komen geven op de horlogemakers school te Antwerpen, zelfs dat afgewezen. Nu zijn het horlogemakers draaibanken geworden die ik graag zie, Maar ik hoop dat ik toch weer zin ga krijgen in horloges te herstellen en te kopen

5 likes

Neuralink, bedoel je misschien.

Heet dat zo? Zou heel goed kunnen, ik ben eigenlijk niet zo bekend met podcasts.

Bijna een productieve werkdag op je telefoon, dat is flink.
Ik heb onlangs de telefoonloze zondag ingevoerd, een echte aanrader.
Gemiddeld richting de 3 uur per dag incl. Uurtje flitsmeister gemiddeld.

Dat is een project van Musk, Neuralink. Chip in je hoofd. https://neuralink.com/

1 like

Ik kom nog maar net kijken. Maar merk dat het al snel toeneemt. :sweat_smile:

Heel leip, hier droomde ik als jongetje al van. De mogelijkheden zijn Ă©cht eindeloos!
Niet dat ik zo’n ding wil, maar dat het kan is in ieder geval heel ruig!

1 like

Als het werkt wel. :slightly_smiling_face:

1 like

Zoveel tijd gaat mij sowieso niet lukken. Een te druk werk en sociaal leven voor. Besteed liever mijn tijd aan mijn zoon van 1.5 jaar.

2 likes

Heren en dames de remedie is een hobby nemen dat leidt af.
Ga iets met horloges en uurwerken doen.
Zijn ook fora voor waar je erover kunt praten.

2 likes

Nee dan moet je geen hobbylijm nemen. Probeer deze :relieved:

1 like

Dit jaar geen aankopen.
Gaat al bijna 240 uur goed.
Het zoeken naar pareltjes gaat wel door want de weg is belangrijker dan de bestemming.

3 likes

Als ik naar de afgelopen 15 jaar kijk is het wel veranderd hoe ik met horloges bezig ben. Van af en toe een uurtje op het forum (op de computer) naar dagelijks een paar uur en daarnaast ook nog Instagram en YouTube.

Ik denk dat dat deels te maken heeft met schermtijd in het algemeen. In 2006 kon ik ook op het forum met mijn Nokia N73, maar de mobiele browsers van toen i.c.m met de forumsoftware die HF destijds gebruikte maakte dat dat niet echt een optimale ervaring was :grin:. HF is met de huidige software i.c.m. het gemak van mobiel gebruik voor mij steeds meer een social media platform geworden, compleet met likes en badges die betrokkenheid stimuleren.

Daar komt bij dat horloges nu veel meer ‘main stream’ zijn geworden dan een paar jaar geleden. Het publiek is ook echt veranderd van het type ‘Rikketikbezoeker’ naar het type ‘Amsterdam Vintage Watches-volger’ :smile:. Daarmee is er ook veel meer aandacht en content gekomen op verschillende niveaus op veel meer platformen.

Als laatste speelt de lockdown natuurlijk ook een rol, de horloge hobby is een ideale hobby om ‘socially distant’ te beoefenen :blush:.

4 likes

Ik zit ook al snel aan de 5 a 6 uur schermtijd per dag en een groot gedeelte daarvan is HF en ander onnodig tijdverdrijf. De meeste uurtjes daarvan maak ik in werktijd dus ik heb niet echt het idee dat het m’n privĂ©leven negatief beĂŻnvloedt.
Op vakantie laat ik m’n telefoon bijna altijd in het appartement of ergens waar ik er niet continue aan herinnerd word en dan merk ik wel dat dat meer rust geeft. Alhoewel dat ook door de vakantieflow icm alcohol kan komen :thinking:
Ohja, ik ga zelfs zover dat ik op vakantie geen horloges meeneem. Niet uit angst voor diefstal oid maar meer omdat ik op vakantie niet aan tijd doe :palm_tree::sunrise:

:joy:

Oh wauw! Dus jij doet niet mee aan de jaarlijkse zoektocht naar de perfecte vakantie-beater? Toch wel een van mijn vaste jaarlijkse horlogedingen. Ik kan denk ik aan het horloge wat ik op de vakantiefoto’s om heb zien welk jaar het is :smile:

4 likes

Soms wel. Om hem vervolgens thuis te laten :blush:

2 likes