Wtf… ik heb gemiddeld op 1u en 6min telefoon scherm tijd per dag.
waarvan 99% hierzo, dat dan weer wel.
Wtf… ik heb gemiddeld op 1u en 6min telefoon scherm tijd per dag.
waarvan 99% hierzo, dat dan weer wel.
Gevolg v thuiswerken?
Wanneer spreek je van een verslaving. Het zou interessant zijn te vragen hoe dit was voor de lockdown. Zat je toen net zoveel erop, minder?
Dan is het belangrijk jezelf af te vragen:
Hoeveel uur zou je eraan willen besteden? Is dat meer of minder dan je nu doet?
Heb je wel eens tijd besteed aan horloges terwijl je eigenlijk belangrijkere prioriteiten had?
Heb je wel eens ruzie gekregen in de relationele sfeer omdat je bezig was met horloges en eigenlijk daar had moeten zijn voor je partner, kind of iemand anders?
Op financieel gebied zou je je ook nog kunnen afvragen:
Schaam je je voor wat je uitgeeft aan horloges, hoeveel horloges je hebt of geef je eigenlijk meer uit dan je zou moeten aan horloges?
Uiteindelijk is het lastig een verslaving objectief vast te stellen, maar ik denk als je de lijn van mijn vragen volgt en eigen vragen erbij bedenkt dan kom je wel tot een antwoord. Ik zou zeggen je bent verslaafd als je of zelf vindt dat je een probleem hebt of wanneer je toch in de problemen komt met je omgeving. Er zijn namelijk toch ook veel verslaafde die het probleem zelf niet erkennen maar toch wel een probleem hebben.
Och, ik heb soms zoveel te doen en dan denk ik, weet je wat? ik ga eerst lekker fietsen.
‘Belangrijkere prioriteiten’ is natuurlijk breed te interpreteren. Maar ik denk dat dat ‘lekker’ fietsen voor jou ook wel onder belangrijke prioriteiten hoort. Dat is voor jou waarschijnlijk een uitlaatklep of iets waardoor je je beter/goed voelt. Dat zou ik als belangrijk aanduiden want sporten is goed voor de gezondheid en je maakt endorfine aan waardoor je blij wordt en zo.
Onderschat dat fietsen niet als ‘het is maar hobby.’ Natuurlijk is het niet goed als je meer op de fiets bent dan wat anders. Maar ja de topic starter zit misschien zo’n 5 uur per dag te kijken naar horloge gerelateerde dingen. Zit jij 5 uur lang op de fiets elke dag?
Je moet een beetje kijken binnen de context en wat je er zelf bij voelt. Wanneer jij zoveel fietst dat je zelden thuis bent en elke dag ruzie hebt met je partner daarover, of je kinderen hebt en je beloofd ze samen een ijsje te gaan eten maar je breekt die belofte omdat je weer op de fiets zit, dan heb je denk ik een probleem.
Maar ik zou niet willen zeggen dat in het geval van fietsen het maar een hobby is en een lage prioriteit heeft. Stel dat ik heel veel werk heb maar vogelspotten is mijn hobby en ik sta vroeg op en ga lekker 4 of 5 uur het bos in van 8 tot 13:00 om fris thuis te komen en ik voel me happy. Dan zal ik dat werk ook beter oppakken.
Er zijn ook wel studies die uitwijzen dat qua werk een 9 tot 5 helemaal niet effectief is. Wat dat betreft zouden we allemaal wat meer tijd moeten hebben om wat te kunnen sporten etc. dat doet ons echt goed.
Nee, is een verslaving.
In een fietsseizoen met 18.000 km kom ik een eind, ja.
Kalle gaat je in ieder geval zeker niet helpen van je passie af te komen
“Passie” ipv verslaving…
Beter.
Alle gekheid op een stokje…
Hoewel je kan blijven discussieren over definities denk ik dat ieder onder ons wel aanvoelt dat hobby, passie, verslaving, obsessie… allemaal met elkaar verwant zijn.
Als je dit aan een professional zou vragen of je al dan niet verslaafd bent, zou hij/zij er steeds de DSM bij halen. In dit handboek worden “mentale stoornissen” waaronder verslaving beschreven en wordt bepaald hoe je ze kan vaststellen. Binnen verslaving wordt er nog een onderscheid gemaakt tussen verschillende gradaties.
Als je kijkt naar onderstaande vragen/criteria kijkt mbt. tot de tijd dat je bezig bent met je hobby, op hoeveel antwoord je dan positief?
Ik ben heel nieuwsgierig, daarom dat ik het even in een poll giet…
0 stemmers
Met het resultaat doe je natuurlijk wat je zelf wil. Ik wou hier gewoon even meegeven.
ik hoop ik dit correct gedaan heb… de poll zou anoniem moeten zijn
Wat hij zei is dat smartphones als het ware een verlengstuk zijn geworden van onszelf. De eerste stap in de integratie van mens en machine. Neuralink is een implant in je hersenen dat signalen stuurt. Zou je kunnen zien als stap twee. Maar genoeg off-topic van mijn kant.
Tja wel meer dan ik dacht eigenlijk
Ik vind de hobby erg leuk, maar merk soms wel dat het bezit van de zaak vaak snel einde van het vermaak is. De verveling speelt daar in ook een grote rol. Ook door de huidige tijd en maatregelen denk ik hoor. Het op HF lezen en snuffelen is gelukkig niet alleen meer om die nieuwe of grail te bemachtigen of te posten. Het is ook gewoon leuk om reviews te lezen van die NA’s die elkaar in rap tempo soms opvolgen.
Hoeft dat om er persé bij te horen?
Zeker niet! Ik vind het zelf leuk maar het is absoluut optioneel.
Goede keuze dat spelletje heeft me flink wat (duizenden) uren vermaakt.
Dat is een goede… Net ook gelijk gedaan
Al merk ik steeds vaker dat ik daarop uitgekeken raak. Twee redenen; ik vind het nu al moeilijk genoeg kiezen tussen mijn horloges, en het blijft uiteindelijk “maar” een horloge … ze doen allemaal hetzelfde
Ik heb nu al verschillende keren een (ooit) grail niet gekocht om die redenen.
De Reis is belangrijker dan De weg èn De bestemming