Hobby op pauze

Succes met de huizenjacht! Dat is tegenwoordig een stuk moeilijker inderdaad dan twintig jaar geleden.

Maar zo te zien hoeft je pols niet leeg te blijven ondertussen :wink:

Welnee, dat lijkt maar zo.

Nou, ik heb tot mijn dertigste in een klein Twents dorp gewoond en daarna zijn we naar Utrecht verhuisd, vanwege mijn nieuwe baan (bijna 25 jaar geleden inmiddels). Ik zou nog wel weer terug willen af en toe, maar ik weet zeker dat ik mijn vrouw niet mee krijg.

Heerlijk rustig zo’n dorp, maar je kunt er niks en alles is ver weg. Geen openbaar vervoer, alleen een kleine supermarkt en een bakker en slager, en voor alles moet je naar een grotere plaats (Losser, Oldenzaal, …).

Ik zou best wel weer terug willen naar Twente maar dan liever inderdaad in Oldenzaal of Borne. Ander punt, in een klein dorp wordt ontzettend veel geroddeld. Hoe kleiner hoe meer, blijkbaar.

Als ik kijk naar waar wij voor kochten en wat een vergelijkbare woning nu kost?

Klopt, maar de rente is mega laag nu.

Wij hebben onze hypotheek een aantal jaren geleden over laten zetten vanwege de rente. Niet dat het verschil megagroot is met een spaarhypotheek.

Het zijn wat gesloten gemeenschappen denk ik. Ik woon zelf nu 15 jaar in een klein dorp in Twente, en dat bevalt uitstekend, maar je wordt niet snel (of misschien we, nooit) een van hen. Maar het is heerlijk rustig, je kan overal snel zijn en de deuren hoeven niet op slot. Een voordeur gebruikt niemand hier overigens.

En is er genoeg werk te vinden, zeker in de vele startups en andere technologiebedrijven die er zijn.

1 like

Wij dit jaar. Nog ruim vier jaar te gaan en dan lost 'ie zich zelf af. Yeahhhhh!

1 like

Ik was er geboren en getogen, maar als je eenmaal in de stad hebt gewoond merk je hoe “close” het is. Dat heeft voordelen en nadelen. En inderdaad, als “import” kom je er moeilijk tussen denk ik.

1 like

Dit👍🏼

1 like

Misschien dat dat per dorp wisselt, maar het gaat hier heel langzaam. Gaat met de kinderen ook zo. Ze zitten beide hier in het dorp op school, maar de jongste integreert al veel meer dan de oudste.
Toch zou ik niet heel graag de garage, tuin en ruimte en rust om het huis willen missen.

En lonen zijn ook gestegen

Deur niet op slot… onverharde wegen… echt ik lees hier dingen waarvan m’n ogen op steeltjes gaan
:sweat_smile:

1 like

Wij deden nooit de deur op slot inderdaad. Maar nu je vanuit de meeste plaatsen zo de A1 op bent zou ik daar ook wat voorzichtiger mee zijn. Het is geen 1980 meer.

2 likes

Ik heb 26 jaar geleden Amsterdam verruild voor een Twents dorp wat ik heb leren kennen van korte vakanties. Ontvluchtte Amsterdam ieder weekend in het voorjaar en de zomer voor een natuurkampeerterrein aan het gooimeer.
Ik heb geen dag spijt gehad van deze overgang en mis Amsterdam niet. Als ik drukte wil of naar een bepaalde winkel moet zijn grotere steden in de buurt. De mentaliteit en gedrag van de bewoners in de regio is anders en dat waardeer ik. Meteen buiten ons dorp rijdt je tussen de weilanden of in het bos. In de zomerperiode en schoolvakanties zijn er vakantiegangers die ik er inmiddels zó tussenuit pik. Ik ben goed geintegreerd en bekend met het " noaberschap " waarbij je elkaar helpt waar nodig. Ik kom regelmatig in het drukke westen van ons land waarna ik altijd weer extra ontspan als ik de Ijssel overga bij Deventer.
Ga hier alleen nog weg in mijn kist en wil hier ook mij laatste reis beginnen.

2 likes

Er is natuurlijk een verschil tussen waar je in de stad woont. Wij hebben een huis met voldoende ruimte, met een fatsoenlijke tuin, en zelfs een mini boomgaardje :wink: (moestuin met een aantal fruitbomen erbij). Ruimte en rust genoeg dus. Midden in de stad zou ik ook niet willen wonen.

Mooi om te lezen. Zelf ben ik geboren en getogen in Twente en woon er nog steeds waardoor ik me niet altijd realiseer wat je beschrijft. Het is inderdaad wel zo.

2 likes

Hahaha mooi al die lofzangen over waar mensen wonen. We hoeven elkaar niet te overtuigen, als je er jezelf maar van overtuigd dat je ‘je plekje’ gevonden hebt :+1: voor de één is dat Amsterdam, voor de andere Brabant of Twente. Uiteindelijk wonen we allemaal in een van de kleinste landen op de wereldkaart :rofl:

3 likes

Even wat tegengeluid van team Randstad hier: lekker doen TS! Als je het kunt betalen krijg je er veel voor terug. Weinig reistijd en veel aanbod. Groot voordeel: je kunt altijd weer weg. Je huis is zo verkocht, vaak met een dikke overwaarde (jaja resultaten uit het verleden blablabla) en je kunt dus altijd nog in de provincie gaan wonen. Andersom wordt steeds moeilijker. Dat is slechts wat de geschiedenis tot nu toe leert.

3 likes

Je kunt een Tukker wel uit Twente halen, maar Twente niet uit de Tukker :wink: Ik voel me ook altijd meteen weer thuis als ik er weer ben.

Dat is waar. Ons huis is uiteraard wel goed beveiligd, al moesten we daar al het hang en sluitwerk voor vervangen toen we het huis kochten :grimacing:. Maar het komt niet vaak voor dat er dat soort dingen gebeuren.