Het zou betrekkelijk makkelijk los moeten komen. Ik doe het soms inderdaad al met de pincet. Maar meestal met een presto puller. Er zit meestal wel een randje waar je een beetje grip op krijgt. Lastiger is het als hij te los zit. Dan draaien alleen de secondes, maar niet de wijzers
Je kunt je schroevendraaier gewoon slijpen. Dat moet met enige regelmaat… Maar er zijn ook losse inzet punten te koop
De 100 betekent in dit geval 1,00 mm.
Mocht je ooit met de losse verwisselbare punten aan de slag gaan hou er wel rekening mee dat je de juiste kleuren van de houder aanhoudt.
De 1,0 mm is als het goed is zwart gemarkeerd.
Volgens mij houden alle merken dezelfde kleur codering aan zodat je op basis daarvan al meteen de juiste schroevendraaier kan pakken zonder dat je dan eerst moet aflezen welke maat je nou in je handen hebt.
Hier heb je de hele reeks van 0,5 tot 3,0 mm in de juiste kleuren:
Ik heb het altijd met dit ding gedaan voordat ik een Presto voor de minutenpijp had. Niet ideaal, maar toch werkte het.
Schroevendraaiers zijn eenvoudig te herslijpen op een slijpsteen.
Welke presto gebruik je nu? Ik zie er veel zoals deze. Volgens mij werken die niet hiervoor zijn toch?
Ik heb 3 varianten van de originele Bergeon, de zwarte voor wijzers, de groene voor de minutenpijp en de blauwe voor opliggende 5-spaaks raderen.
Die china-kopie van de zwarte kan ook maar dan moet je die centrale drukgever eruit slopen (of je minutenpijp pas trekken als je seconderad eruit is).
Heb ik inderdaad gedaan met zo’n Chinese prul. Een van de weinige overblijfselen van mijn eerste “gereedschap” aankopen die nog regelmatig gebruikt wordt. Werkt wel prima.
De minutenpijp is dat de cannon pinion?
Met deze kan het ook gewoon om de minuutpijp te verwijderen:
Cutting tweezers “D”
The “D” cutting tweezers in enhanced standard quality are of nickel plated steel and are used
for trimming fine wire.
Length: 110 mm
Het idee om een pincet dat expliciet gemaakt is om dingen door te knippen, te gebruiken om iets los te trekken waar ik écht geen deuk in wil krijgen, is mij toch maar griezelig.
Liever dan oftewel betalen voor de Presto, oftewel zelf een “Presto” maken.
…en terecht, maar mits geduld en vaste hand zal het ook wel lukken met die dingen. Ik heb gewoon soms een licht tekort aan beiden.
Ik heb ook wel een kloon slingeren, maar de bekjes zijn me te grof.
Wordt zo aangeleerd. Je kan natuurlijk elke tool kopen die er op de markt komt, vind ikzelf ook leuker. (tooladiction)
Deze wordt ook gebruikt om indien nodig de wijzerspanning aan te passen op de minuutpijp. Maar ook daarvoor bestaan Bergeon tools.
Ja. Wristwatchrevival ?
Ik snap je vraag niet
Ja dat is de Nederlandse benaming inderdaad.
Wristwatchrevival, daar leer je ( YouTube)veel van. Maar alles wel in Engelse termen…
Minuutpijp is inderdaad de cannon pinion.
De Yoke is de Hebel…
Maar het maakt niet uit hoe je het noemt hoor…
Marshall Sutcliffe is de Bob Ross van de horloges
Klopt ik kijk veel YT filmpjes. Helaas wel engels
Heb je er al eens aan gedacht om een opleiding te volgen? Veel leuker dan alleen YT filmpjes te bekijken. Je zit namelijk samen met anderen die houden van horloges en hun techniek.
En je leert het zoals het hoort, onmiddellijk van de eerste keer goed en je kan er terecht met al je vragen.
Het is maar een tip.