Hobbymatig sleutelen aan horloges

Dat chroom wat je bedoelt is chroom vanadium een speciale legering voor gereedschap, aluminium schroevendraaiers zullen misschien wel bestaan maar niet van toepassing voor de normale mens, en de totaal verchroomde schroevendraaiers komen van Ali express, alleen schroevendraaiers met de zwarte kop met verchroomd zijn de redelijkheid goede of je moet merken als gedore, hazet hebben dan is het zeker goed

Voor de horloge wereld is onderandere bergeon veel gebruikt

Draadje even verplaatst. Het gaat hier echt alleen maar over technieken en gereedschap, zodoende.

Ik zie merken als Bergeon en Horotec verchroomde schroevendraaiers verkopen. Is dat dan minder dan rvs?

Ik kan me niet voorstellen dat deze merken de schroevendraaiers verchromen…

Is iets anders als gereedschap staal vanadium
Rvs schroeven en bouten daar is het meer voor

https://www.amazon.nl/KD89-Horotec-MSA01-095-horlogemakersschroevendraaiers-verchroomd/dp/B0C945P8D1/ref=mp_s_a_1_5?dib=eyJ2IjoiMSJ9.kpVfIfCGa0F8WypgXh3oyuwLGqutk0o9-jui8F_GnDo-SsCPEq1lEbc5wWlmq_5kmOkpzh_g3Ir5Ef_h1mQbMdicNtOP7KszRbXN99J3tIeFkFpzJ20HWE5NHYAsc-2fkFrVMfwjd6h4c1iUOICnnNvKqFFe7Jb5Li6tc4jEwFGhkcUZ1P9jC4pbshuJF5FeGJ0LbGm_LsSatp3ol5ZlTA.870Huc0v0yWxtaGFm9qLKCOD3gdVok42nS8jgu1KPSY&dib_tag=se&qid=1755334453&refinements=p_4%3AKD89&s=home-improvement&sr=1-5

1 like

En laat je ook niet teveel afleiden door het materiaal van de schroevendraaiers … bij Horotec hebben ze o.a. RVS schroevendraaiers (dit slaat op de behuizing) waarbij de kop van de schroevendraaier de kleur heeft horende bij de maat van de punt. Zie de foto 1 hieronder.

Op foto 2 zijn de schroevendraaiers verchroomd (dit is dus ook mogelijk bij een A-merk) :laughing:

De 3e foto zijn ze van gekleurd geanodiseerd aluminium en dan is de kop zwart.
Deze versie had ik dus gekocht.

Waarom ze meerdere varianten hebben ?
Kostprijs ? Voorkeur van de gebruiker ?

Maar in alle gevallen hebben ze dezelfde stalen bladen waarmee je het schroefje los en vast draait.

Ook bij Bergeon heb je dezelfde 3 opties voor de behuizingen.

Zolang de tip maar van de goede kwaliteit staal is dan maakt het niet zo heel veel uit waar de behuizing van gemaakt is ?

Dan is het de behuizing dus dan maar niet het schroef gedeelte

1 like

Aluminium is dan lichter in de hand, rvs en verchroomde messing exemplaren zal niet veel schelen qua gewicht dus al met al idd een voorkeur denk ik ook

Of het moet ook gaan over draaiknop eventueel…

Maak het jezelf een stuk eenvoudiger door heel snel een goede kennis basis te verwerven met vaardigheden in de praktijk en een bruikbaar advies over de benodigde gereedschappen zodat je thuis deze opgedane kennis snel in de praktijk kunt brengen. Je krijgt les van een zeer ervaren horlogemaker die ook nog eens docent is op één van de grootste horlogemakers opleiding in het midden van Nederland.
Daarnaast is het bijzonder leuk om in groepsverband te praktiseren over de handvaardige hobbels die je ontegenzeggelijk gaat meemaken tijdens het serviceniveau van een uurwerk.
Kijk hier voor meer informatie.

2 likes

Agree, en doe dan mee met de workshop

2 likes

Ondertussen heb ik mijn via AliExpress bestelde gereedschap binnen.

Ik had in 2018 als eens wat geknutseld aan mijn Calvin Klein horloge (link naar dat topic staat ergens hierboven) en had toen daarvoor al e.e.a. aan tools gekocht:

Nu ik ook e.e.a. verder wil doorzetten heb ik ook nog deze Horotec schroevendraaiers besteld:

En afgelopen week ontvangen:

Zoals eerder genoemd wil ik voor nu van de Calvin Klein de wijzerplaat vastzetten en weer werken krijgen.
Op mijn Wolbrook Skindiver wil ik de wijzers goed uitlijnen incl. een andere secondewijzer monteren en een nieuwe o-ring in de deksel.
Mijn Scurfa duiker moet voorzien worden van een nieuwe batterij en dan natuurlijk ook een nieuwe o-ring monteren.

Het verder leren knutselen aan (donor / sloop) uurwerken zoals de TS wil ik t.z.t. ook oppakken.
Een Seagull ST3600 moet dan ook wel lukken, ik zal het dan moeten doen op basis van Youtube want een opleiding alhoewel erg verleidelijk is nu nog te vroeg.

Het duurt nog wel 2-3 jaar voordat ik een geschikte werkplek boven heb ingericht want nu moet het nog aan de eettafel :sweat_smile:
Dan pas komt ook het smeren / oliën aan bod.
Wellicht dat ondertussen een setje betere pincetten nog aangeschaft worden en sorteerbakjes maar dan ben ik best goed op weg.

Voor nu kan ik voorlopig even vooruit :laughing:

5 likes

Ook ik ben zo’n type die ls die eenmaal bezig is met kopen dat het dan moeilijk is om te stoppen :sweat_smile:

Op zoek naar sorteer doosjes kwam ik bij Conrad terecht en daar mijzelf toch laten verleiden :crazy_face:

Het is dan geen Dumont kwaliteit maar aangezien ik er ook mijn beroep niet van hoef te maken lijkt mij voor het niveau “prutsen” wat ik ga doen goed genoeg.

Een setje van Toolcraft voor nog geen 3 tientjes en voor de lol meteen 2 kunststof pincetten erbij voor de wijzers, batterijen en ander “gevoelig” spul.

3 likes

Ik heb de ST 3600 binnen van Ali. Nu zat er een zakje bij met deze onderdelen. Zouden dit reserveonderdelen zijn?

1 like

Volgens mij zijn de bovenste en onderste twee, om uurwerk in kast vast te zetten…misschien :thinking:

2 likes

Daar kan je zomaar eens gelijk in hebben

Uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Dan kom je er vanzelf achter :sunglasses:

Correct en juist.
Het ringetje is voor bovenop het uurrad tegen de wp aan? Iig geen reserve en dat is misschien ook de link met het losse rad.

3 likes

Advies gevraagd.

Ik ben begonnen om het uurwerk uit elkaar te halen. Het avontuur heb ik moeten staken bij de cannon pinion. Ik had het idee dat ik deze met een pincet kon verwijderen, maar er zit geen beweging in. Ben ik gedoemd om een presto tool aan te schaffen?

Daarnaast lijkt het alsof ik een schroevendraaier blade heb gesloopt (hoekje gechipt). Nu weet ik alleen niet welke maat het is. Er staat het getal 100 op en de schroevendraaier is van Horotec.

1 like