Hobbymatig sleutelen aan horloges

Het meest gehoorde advies is toch zorg dat je wel goede schroevendraaiers en als het kan goede pincetten koopt maar veel tooltjes kun je eerst proberen via Ali om te kijken of horloge knutselen wat voor je is.

Als je het leuk vindt om te doen en je gaat er meer mee aan de slag koop dan pas de duurdere merken dan dat je nu meteen een paar honderd Euro investeert en dan straks alles ongebruikt in een la blijft liggen.

Ik heb nu voor nog geen 100 Euro al een leuke startset bij elkaar gezocht.

In mijn Ali lijstje in mijn 1e reactie hierboven zie je 2 blauwe wijzer afnemers voor 2,18 Euro … om mee te proberen prima (hoop ik) als je maar wel je wijzerplaat beschermt en die heb ik natuurlijk ook mee besteld :wink:

1 like

@Lexx

Als je eenmaal je boodschappenlijstje klaar hebt ben ik (en wellicht anderen ?) benieuwd wat jouw startset wordt.

Soms zie je dan gereedschap voorbij komen waar je zelf dan nog niet aan gedacht had of een andere of goedkopere variant die net zo goed blijkt te zijn.

Zo kunnen we van elkaar leren hoe een goede / complete startset eruit kan zien zonder dat je meteen je spaarrekening leeg hoeft te trekken :sweat_smile:

2 likes

Ik tipte ook een Bergeon set :wink: Hierin zitten namelijk alle maten die je doorgaans nodig hebt, incl. een fijne houder.

Cousins berekent alles al vooraf, dus achteraf geen extra Douane of BTW kosten. Ik bestel altijd meer in 1x, met name onderdelen, glas, etc. Ze zijn echt onder de streep het goedkoopst. Ook na Brexit.

2 likes

Tenzij je een te grote bestelling doet dacht ik. Boven de 125€ ofzo gaat het wel via de douane route.

1 like

Heb jij ook iets van olie daarvoor kunnen kopen?

Olie, zo ver ben ik nog niet.

Ik ga in eerste instantie mijn eerder genoemde Calvin Klein weer goed in elkaar zetten (losse wijzerplaat) en de wijzers van mijn Wolbrook opnieuw uitlijnen.
Het sleutelen aan uurwerken incl. het uit elkaar halen, reinigen en weer in elkaar zetten en smeren is iets voor de langere termijn.

De plannen zijn er wel maar ben in zoverre ook afhankelijk van een werkkamer boven waar wij nog aan het renoveren zijn.
Voordat dat helemaal klaar is dan zitten we eind 2026.

De kleinere klusjes doe ik nu nog aan de eettafel :sweat_smile:

2 likes

Wat is het verschil tussen een goedkope pincet en een dure?

Ik heb een pincet uit een startersset waarmee ik heel fijn werk. Ligt lekker in de hand. Er vliegt weleens wat door de lucht, maar daar kan ik niet de pincet de schuld van geven. :laughing: Tot nu toe 1 keer de puntjes weer strak op elkaar moeten buigen. Moet dat laatste ook met dure pincetten, of is dat nu juist het verschil?

1 like

Goed idee, ik ben zo iemand!

1 like

Als je een goedkope pincet hebt zijn die in regel slecht afgewerkt en weinig keuze als het op werken met zeer klein spul komt, ik gebruik het merk Belzer voor onderdelen 1x1mm etc

2 likes

Die vormen lijken met sowieso handig. Dit oogt meer solide. Thanks!

1 like

Klopt helemaal, maar wel even eerlijk, ik gebruik ze beroepsmatig dus vandaar dat ik dit gebruik.

Je kunt ook naar lindstrom pincetten kijken deze gebruik ik ook hier

1 like

Oké. Ik heb een overzichtje gemaakt met tools waarmee ik voor nu aan de slag wil. Ik heb ervoor gekozen om voor de schroevendraaiers, olienaalden en de loupe te kiezen voor een A-merk. De rest komt van Ali. Pincetten heb ik al.

Ik heb op het forum een beetje rondgeneusd naar welke olie ik moet gebruiken. Is er voor nu niet een algemene budget olie die ik kan gebruiken?

Mochten jullie aanvullingen hebben op de lijst. Let me know.

Uurwerk

https://www.amazon.nl/Bergeon-55-710-Plastic-Horloge-Reparatieset/dp/B01ENNH606

https://www.amazon.nl/Horlogemakers-Reparatie-Instelling-Polshorloge-Gereedschap/dp/B07PTTG6FB

https://www.amazon.nl/KD89-Horotec-MSA01-095-horlogemakersschroevendraaiers-verchroomd/dp/B0C945P8D1

https://www.amazon.nl/Bergeon-5461-Brillenhouder-voor-horlogemakers/dp/B07KKQGVQ5

https://www.amazon.nl/BERGEON-2611-N-2-horlogemakersvergrootglas-schroefring-vergroting/dp/B086K32W2G

Neuh…

1 like

En bestel er zeer regelmatig :wink:

1 like

Prima om mee te starten.

Olie; heb ik eerder benoemd hierboven.
Ipv duur vet (Moebius D5) kun je ook Molykote kopen. Is stuk goedkoper

2 likes

Stuk ten aanzien van molykote kan ik niet vinden.

Is dit goed?

Kan ik dit voor alle onderdelen gebruiken?

@Fl0ris

Ik zie dat je dit jaar al snel richting de 500 Euro aan materiaal hebt besteld.
Ik neem aan dat daar ook (dure ?) horloge onderdelen bij zitten … ik zag al e.e.a. aan Omega onderdelen staan.
Of is het merendeel toch besteeed aan gereedschap en dergelijke hulpmiddelen ?

Maar dan nog een bedrag wat de fase allang voorbij is om te kijken of horloge knutselen wat voor je is :wink:
Desondanks is alle input nuttig want je zult vast meer hands-on ervaring hebben dan wij als “beginnende amateurs” :rofl:

Een vraag die ik zelf nog heb … wat kan pegwood wel wat bijvoorbeeld een sate-prikker niet kan ?
Ik heb nog een party cocktail prikkers in de keuken :grin:

1 like

Dan heb je geluk gehad. Voor de nieuwe regeling waren dit soort systemen niet gebruikelijk en toen liet de douane het ook vaak door gaan. Dan scheelt het je wel btw als je boven dat bedrag besteld, moet ik ook maar is proberen dan.

Hier wordt het nog besproken:

4 likes

Waarin merk je in het gebruik het verschil tussen verchroomde, rvs of aluminium schroevendraaiers?

n00b antwoord: ik had ook wat uit de keuken gejat, en dat is voor een hoop toepassingen prima, maar het wordt al snel te zacht als je ermee gaat schrapen. Dan laat het stof achter, terwijl het niet goed roest of aanslag van een tandwiel verwijdert. Dat stof is een mengsel van bamboe en resin. Dat wil je uiteraard niet in je uurwerk hebben.

Pegwood is steviger. Dus wel de voordelen, niet de nadelen. Voor een paar euro te koop, dus dat mag geen issue zijn.

2 likes