Hoe automatisch is een automatisch horloge?

Ik heb mijn partner een redelijk duur (vond ik) horloge cadeau gedaan, waarvan in de winkel werd verteld dat het een automatisch horloge is en dat het om die reden zelden hoeft te worden opgewonden als het regelmatig wordt gedragen en zij dus beweegt. Ze draagt het alleen 's nachts niet, maar toch staat het regelmatig stil.

Het horloge is enkele keren terug geweest naar de winkel om na te laten kijken/reparatie. De laatste boodschap van de winkelier is dat ze het gewoon iedere dag moet opwinden en dat het dan 36 uur blijft lopen. Maar dat is niet waar je een automatisch horloge voor koopt, toch (ik weet dat er ook een batterij in een horloge kan)?

Ik heb hier op het forum posts gezien van mensen die hun automatisch horloge voor de lol opwinden (omdat het kennelijk leuk is om te doen). Wat mag je redelijkerwijs verwachten van een automatisch horloge? Hoe lang moet het meekunnen zonder op te winden? Hoeveel beweging is vereist?

Ik heb hier op het forum posts gezien van mensen die hun automatisch horloge voor de lol opwinden (omdat het kennelijk leuk is om te doen). Mijn partner behoort niet tot dat type mensen; ze draagt een horloge omdat het mooi is en omdat ze tijdens vergaderingen onopvallend in de gaten kan houden hoe laat het is.

Ik hoor graag van de experts hier op het forum, voordat we ruzie gaan maken met de winkelier.

Als je het horloge alleen ‘s nachts niet draagt, dan hoort het gewoon te blijven lopen. Advies van de winkelier is echt om van je af te zijn. Overdag hoort het voldoende gangreserve op te bouwen.

Om wat voor horloge gaat het?

3 likes

Een nieuw automatisch horloge moet zeker gewoon kunnen lopen zonder opwinden. Maar ik ben wel benieuwd wat je partner doet overdag? Zit hij*zij veel stil? Werkt achter een bureau etc?

2 likes

Hallo @Watch-a-noob ,

Ik denk dat het verstandig is om wat aan verwachtingsmanagement te doen. Een automaat, een horloge met een rotor die een veer opwind, heeft een gangreserve.
Dat gangreserve is afhankelijk van het type uurwerk dat in het horloge zit. Er zijn verschillende gangreserves mogelijk en, als het horloge volledig is op gewonden, kan een gangreserve tussen de 40 en 70 uur zijn.

In de praktijk houdt dat in dat je je horloge een dag kan weg leggen en dat het de volgende dag nog loopt. Dus daar kan je rekening mee houden.

Je kan inderdaad ook kiezen voor andere technieken, batterij, zonnecel en kinetic (opladen van een interne batterij door beweging).

Intussen kan je lekker naar je horloge kijken en de tijd weg zien tikken :slight_smile:

Een horloge van Frederic Constant classic automatic

Misschien aanvullend, als je niet voldoende bewegingen maakt om het horloge ‘op-te-winden’ dan zal je ook nooit de volledige gang-reserve aanspreken.

40-70 uur is een indicatie en dat zal per merk en uurwerk ook verschillen.

1 like

Door corona zitten we allemaal meer stil dan anders, maar ze heeft inderdaad een zittend beroep. Tegelijkertijd hebben we ook een kleine zoon die aandacht vraagt, kookt te ze eten, wandelt ze, doet ze boodschappen etc.

1 like

Hoe beweegt ze en hoeveel?
Als ze een bureaujob heeft is de beweging mogelijk niet voldoende om het horloge genoeg op te winden.
Als ze de hele dag met haar armen loopt te zwaaien omdat ze fitnesscoach is zou het genoeg moeten zijn.

2 likes

Ik zou voorstellen het uurwerk handmatig helemaal op te winden en weg te leggen totdat die stilstaat, als de specs 36 uur zeggen en je haalt dat dan heeft het geen zin met de winkelier ruzie te gaan maken.

4 likes

Deze?

Wind m eens helemaal handmatig op en dan gewoon een dag dragen.

Als je niet beweegt dan windt de veer niet op. Maar je met gewoon af en toe een wandeling en huishoudelijk werk tussen het zittend thuiswerken door moet je goed zijn. Ik heb ook een zittend beroep en mijn horloges staan 's ochtends echt niet stil als ik ze 's avonds op het nachtkastje leg. Ook bij het horloge van je vrouw moet dat niet zo zijn. Ik heb de FC site gecheckt en de gangreserve van de damesmodellen variëren tussen 40 en 38 uur. Bij eerste gebruik van een automatisch horloge wind ik het wel op, daarna hoeft dat in principe niet meer bij dagelijks gebruik.

1 like

Onzin, sorry.

De gangreserve moet bij normaal dagelijks gebruik gemakkelijk zorgen dat het horloge blijft lopen. Ook bij een zittend beroep. Niemand zit de hele dag stil.
Ik heb behoorlijk wat dagen dat ik veel achter een bureau zit. Ik heb nog nooit, bij geen enkel automatisch horloge, te weinig gangreserve gehad de volgende dag. Het hoort niet, het is niet voor niks een automaat, en de winkelier moet het oplossen.

12 likes

Misschien leek het alsof ik zei dat handmatig opwinden elke dag moet, ik wilde meer aangeven of een thuistest van de gangreserve wel volgens specs is. Als dat klopt en de rotor doet zijn werk niet tijdens dagelijks gebruik dan is er wel een probleem waar je mee naar de winkelier kan gaan.

1 like

Voilà!

Zeker wel, hij moet zonder handopwinding bij normaal dragen
automatisch volledig opgeladen kunnen worden.

1 like

Mijn spring drive windt normaliter erg snel op. Maar gisteren was hij van bijna leeg maar ongeveer 2/3e vol, na een dag kantoorwerk. Ik kan me voorstellen dat er horloges zijn met een minder efficient opwindsysteem die na een dag kantoorwerk onvoldoende opbouwen. Ik ken een forumlid dat daarom alleen handopwinders wil omdat automaten bij hem stilvielen.

Maar zo te lezen heeft de partner haar handen ook vol aan een kind en wandelen, en bij mij windt hij bij een wandeling altijd snel op. Dus als hij zelfs dan stilvalt, dan zou hij wel eens niet in orde kunnen zijn.

Meeste automaten moeten het toch wel makkelijk een hele dat tot anderhalve dag volhouden als je het horloge een dag gedragen hebt.

Mijn vriendin zit voor het werk ook achter de pc de hele dag. Niks aan de hand kan makkelijk een dag wegleggen, daarna loopt die gewoon nog.(orient)

Dank voor alle bijdragen tot nu toe. Kan iemand nog uitleggen wat de gangreserve precies is? Hoe ontstaat die (door opwinden) en kan je die bijvullen (door bewegen)?

Gangreserve is de opgeslagen energie in de horlogeveer, die door beweging van de hand of opwinden met de kroon wordt opgebouwd. Vergelijkbaar met een opwind speelgoedautootje