Hoe automatisch is een automatisch horloge?

De gangreserve is de opgebouwde spanning van de aandrijfveer van het horloge, die zorgt dat het uurwerk loopt. In een automatisch horloge zit een soort rotor, zeg maar een platte schijf, die (meestal) in het midden van het uurwerk met een as vast zit en die draait bij beweging. Door die draaiing wordt de aandrijfveer van het horloge ‘automatisch’ opgewonden. Dus meer bewegen, is meer opwinden.

Ik heb het wel eens met m’n Rolli gehad. Twee/drie dagen thuis, max even een boodschap doen, vaak af om desk dive krassen te voorkomen. Dan haalt’ie z’n 70 uur echt niet en begint flink tijd te verliezen tegen het einde.

Ondanks dat mijn Panerai handopwind een power reserve van 92 uur heeft, is dat de reden dat ik elke dag opwind ipv elke 3 tot 4 dagen om het uurwerk preciezer te laten lopen.

Yep, laat ik ook niet meer gebeuren. Wind elke twee dagen op, als ik er niet veel mee beweeg. Dan is er geen probleem.

Ik vrees dat dat voor de gelijkloop niet uitmaakt. Tenzij je echt aan het allerlaatste eindje van de veerspanning zit. De normale veerspanning, ook op 25% of zo, is voldoende en wordt omgezet in dezelfde snelheid als 100%.

Ik zie dat dat model horloge een zichtbodem heeft.
Draait die rotor wel soepel rond?

Hier is deze persoon het niet mee eens:

Normaliter zeg ik altijd n = 1, alleen Archer schijnt een Omega Qualified watchmaker te zijn.

Is het betrouwbaar? of anders gezegd hoe betrouwbaar is @tompj :wink:

@tompj had het over een automaat en niet over een handwinder. Appels en peren.

En ik moet beter lezen. Zag de opmerking over de Panerai niet. Excuus

1 like

Als je dat doet omdat je het leuk vind, dan enkel de opmerking dat het uurwerk niet als handopwinder gebouwd is en daardoor onnodig slijt.

Als je het doet omdat je geconstateerd dat hij dan nauwkeuriger loopt, heb je een probleem. Mee terug naar de AD.

wat mij betreft heb ik geen probleem:

Wat jij quote daar, dat kan ik grotendeels volgen. De man heeft het over invloed van de chronograaf en posities van het horloge. Waar ik hem kwijt ben is juist in die zin waarin hij stelt dat het ‘dus’ goed is om een horloge elke dag op dezelfde tijd op te winden. Ik snap het verband niet met wat hij daarvoor en daarna zegt.

Ik heb bij geen van mijn horloges een verschil in gelijkloop op dag 1, twee of drie. Nooit geconstateerd ook. Dat mag ook, want horloges zijn ervoor gemaakt de gelijkloop constant te houden. Mijn timegrapher doet hetzelfde per horloge, ongeacht of ik het horloge die dag heb opgewonden of gedragen. Voor mijn Grand Seiko met gangreserve aanduiding (springdrive) geldt dat ook. Geen meetbare afwijking totdat hij echt stilvalt.

1 like

Dit is een andere thread met uitleg die ik heb gevonden:
https://omegaforums.net/threads/how-often-should-i-can-i-wind-the-moon-pro.94344/

Daarnaast heb ik ergens nog een post gelezen van hem met dezelfde instructie als het gaat om een horloge met 3-dag powerreserve, plus dat ik met een horloge wat 2 dagen stil ligt (in dezelfde positie) meer verloop op de 2de dag dan de 1ste dag bij niet dagelijks opwinden vergeleken met dagelijks opwinden, dus in mijn geval heb ik wel die metingen.

Artikel gaat over handopwinder :thinking:

Ook in de eerste pagina van die draad (ik neem aan dat ik daar iets moet vinden) staat niets van een verklaring. Alleen iemand die beweert dat een Speedmaster bedoeld zou zijn om elke dag op te winden. Ik heb er twee. Ze lopen niet perfect, maar wel constant. Ook de tweede dag.

Er is overigens niets mis mee hem elke dag op te winden. Maar als hij op dag twee minder goed loopt, dan is er denk ik toch iets niet helemaal lekker.

En zo hoort het ook bij een goed uurwerk.

1 like

daar had ik het in mijn originele post ook over:

1 like

Ok, duidelijk, maar wat is dan het nut van zo’n lange gangreserve? Koop je een Lange31 om het vervolgens iedere dag op te moeten winden, omdat hij anders niet nauwkeurig is? Kan niet het antwoord zijn :wink:

Ik koop het allereerst omdat ik het horloge mooi vind (het liefst zonder een gangreserve indicator aan de voorkant > wat mijn Panerai ook niet heeft), al het andere is een bijkomstigheid.