Hoe automatisch is een automatisch horloge?

Als al het andere een bijkomstigheid is, dan is de afwijking dat logischerswijze toch ook? Waarom die krampachtige poging om het horloge “beter” te laten lopen? :wink:

1 like

Ik heb te vaak de bus gemist in mijn jeugd. :wink:

2 likes

Zelfs met een “rustige baan” zou het dragen de rest van de dag en avond voldoende beweging moeten opleveren voor pakweg 40 uur gangreserve. Dus terug naar de verkoper en het probleem laten oplossen. F.Constant is een goed horlogemerk dus dit klopt zo echt niet.

Ik merk met mijn horloges een verschil tussen een dag achter de monitor of een dag onderweg.

Maar stopt je horloge dan volledig l of is de gangreserve alleen wat kleiner?

Nou, geen. Het is een soort piswedstrijd, maar alles boven de 40 uur is in principe overbodig.

Bij mij is dat 27 jaar geleden. Toen kocht ik een auto.

Zit er een zichtbodem in het horloge? Zo ja, kun je zien of de rotor van de automaat makkelijk of juist stroef rond gaat als je het horloge kantelt?

Als je geen zichbodem hebt, kun je horen of de rotor “aanloopt” of “sleept” wanneer je het horloge kantelt? Denk aan een licht schrapend geluid.

Als het horloge met de hand opgewonden gewoon de 38-42 uur vol maakt die het normaal zou moeten lopen, dan ben ik het eens met eerdere posts die suggereren dat het aan de rotor zou kunnen liggen, dat stil vallen bij je partner.

Mocht je vermoeden dat het beweingspatroon van je partner te statisch is, waarom draag jij het horloge dan niet een paar dagen om te zien of het verschil maakt? Als het bij haar stilvalt, maar niet bij jou, dan ligt het aan de beweging van je partner, en niet aan het horloge.

Als het bij jou ook stil valt, voel ik nattigheid.

Voor de duidelijkheid:

Wanneer dat ding draait windt het uurwerk op.

In deze FC Classic zit een Sellita SW 200-1 uurwerk, gemodificeerd door FC (rotor). Dit uurwerk zou bi-directioneel op moeten winden, wat betekent dat het niet uitmaakt welke kant de rotor op valt, hij draait altijd de veer aan:

2 likes

Voor mij 23 jaar maar een blijvend jeugdtrauma.

1 like

Ik ben het niet met je eens, wat @YY77 voorstelt lijkt me juist de perfecte manier om te bepalen wat de daadwerkelijke gangreserve is. Als het volledig opgewonden horloge minstens zo lang blijft lopen als volgens de opgave zou moeten dan hoeft die winkelier helemaal niets op te lossen.
Wel lijkt het me goed, zeker als je niet veel beweegt overdag, om het horloge voor de eerste dragen even helemaal op te winden en dan eens zien of het gang behouden heeft na de eerste nacht.

1 like

Dan hoort het horloge voldoende opgeladen zijn. ik zou terug gaan naar de juwelier.

2 likes

Het scheelt enkele uren
Mijn jongste zoon merkt het bij zijn automaat ook.
We bewegen kennelijk allebei onze muis erg rustig🤭

Het gaat hier om een automatisch horloge. Daarvan mag je verwachten dat het gangreserve opbouwt als je het draagt. Het horloge opwinden en dan gangreserve checken is één ding. Als dat in orde is, moet het horloge nog steeds automatisch gangreserve opbouwen bij normaal dragen. Gebeurt dat niet, dan mag je de winkelier en fabrikant daarop aanspreken en die moeten dat oplossen. Je koopt niet voor niets een automaat toch?

Hoe weet je of je een automaat helemaal hebt opgewonden? je kan immers altijd doordraaien… bij sommige uurwerken voel je op een gegeven moment dat de as ‘slipt’, maar bij anderen voel je dat niet. Ik heb wel eens ergens gelezen: 40x draaien, maar weet niet of dat klopt…

Een Sellita/ETA moet echt een te stroef lopende rotor hebben, of een drager die vrijwel niet beweegt, om niet gewoon de veer op te winden. Ik zie het hele proces voor me omdat ik die uurwerken vaak service, en er kan haast niets mis gaan voorbij het voldoende draaien van de rotor. Zeker niet bij een nieuw horloge.

Ik vermoed wel dat er toch iets mee aan de hand is. De meeste juweliers hebben geen horlogemaker in dienst, en sturen de horloges op.

Vaak wordt vervolgens ergens, soms tot meerdere malen aan toe, stomweg overheen gekeken. Ik zou zelf proberen rechtstreeks contact op te nemen met FC in Geneve, als die mogelijkheid er is - check even hun website. De eigenaren zijn Nederlands, en enkele van hun horlogemakers ook. Scheelt weer in de communicatie! :slight_smile:

2 likes

Klopt, maar dat was niet waar YY77 het over had.

Dit dus :+1:

1 like

Topicstarter wel. En daar had ik het met YY77 over.

Daarna gingen we door over zijn handwinder. En dat ging over of de gelijkloop minder werd na een dag niet opwinden.

Ben niet anders gewend dan automaten waarbij ik de *clutch" hoor als ik 'm met de hand opwind; ETA en EP.

Is volkomen normaal hoor, ik lees hierboven dingen die gewoon technisch niet kunnen kloppen. Een horloge loopt nooit perfect tot-ie stopt. Na pakweg 30 uur - even heel algemeen en kort door de bocht - gaat het wat versnellen, en een paar uur voor het einde van de gangreserve vertraagt het weer, ook vrij sterk uiteindelijk.

Mijn Speedmaster Pro loopt nu min 1 seconde per dag bij elke dag opwinden. Als ik echter telkens na plm. 36 uur opwind, dus afwisselend in de ochtend of avond, loopt-ie plus 2. :man_shrugging: :slight_smile:

Da’s een koppeling. Je bedoelt het gecontroleerd (er bestaan meerdere viscositeiten speciaalvet hiervoor, die de maximaal haalbare amplitude beinvloeden) doorslippen van het einde van de opwindveer tegen de veertonwand.

2 likes

Noted.

1 like

Maar toch: Mijn GS is het gemakkelijkst, omdat die een gangreserve indicator heeft. Als ik hem na twee dagen weer draag, staat de indicator op de laatste dag (gangreserve is 72 uur). Afwijking nog steeds 0. Gemeten natuurlijk niet op de timegrapher, maar adhv de atoomklok. Afwijking zal dus wel niet exact 0 zijn, maar is in ieder geval niet waarneembaar.