Ik vind persoonlijk een centrale secondewijzer een must.
Eerlijk gezegd had ik over dit onderwerp verwacht meer terug kunnen vinden,…
Bij de chrono’s is deze wijzer meestal toegewezen aan de stopwatch. Bij de einzeiger zul je’m niet vinden, maar bij de ‘andere horloges vind ik het persoonlijk haast een voorwaarde.
Dressers zonder secondewijzer of met een ‘small second’ zal ik niet snel toevoegen aan mijn collectie.
De tijd dat ik onder schooltijd oefende met zo lang mogelijk mijn adem inhouden en daarbij de secondewijzer absoluut nodig had, ligt al enige tijd achter me. Maar ik houd wel van een centrale secondewijzer. Een must, dat is een beetje te moeterig …
Vind het wel fijn om te kunnen zien dat een horloge loopt, dus een horloge zonder secondewijzer zal ik ook niet gauw kopen, maar het mag van mij best een ‘small second’ zijn.
Of het nu een Centrale secondenwijzer of een Small secondenwijzer is,
dat maakt voor mij niet zo heel veel uit.
(met een kleine voorkeur voor de Centrale secondenwijzer)
Punt is echter wel dat er in mijn optiek een secondenwijzer behoort te zijn.
Ik vind het immers een prachtig gezicht om naar de bewegingen van een secondenwijzer te kijken.
Een “echte” dresser, zoals mijn Cellini, heeft géén secondewijzer.
Maar ik ben het met Coenraad eens dat het een genot is om naar een mooi bewegende secondewijzer te kijken.
Hier ook voorkeur voor een centrale secondewijzer mits het een chronograaf betreft. En hoe ouder, hoe groter de secondewijzer mag zijn. Heb een hekel aan mijn leesbril!
Dat genot om naar een secondenwijzer te kijken verwachtte ik toen ik een keer een GS springdrive om had maar het viel me helaas toch tegen. Vind continue verstrijken van de tijd eigenlijk best iets treurigs hebben.
Een secondewijzer ‘an sich’ vind ik wel belangrijk, maar of dit een ‘centrale wijzer’ is of een ‘small second wijzer’, dat maakt mij eigenlijk niet uit. Zo’n Piaget zou niets voor mij zijn.
Voor mij niet echt belangrijk - bij mijn collectie is het fifty-fifty.
Wel vind ik het belangrijk dat bij chrono’s de secondenwijzer van de stopwatch centraal zit. Bij met name bij goedkope chrono’s wil het daar nog wel eens aan mankeren, is me opgevallen.