Hoe belangrijk is een (centrale) seconde-wijzer voor jou?

Ik vind persoonlijk een centrale secondewijzer een must.
Eerlijk gezegd had ik over dit onderwerp verwacht meer terug kunnen vinden,…

Bij de chrono’s is deze wijzer meestal toegewezen aan de stopwatch. Bij de einzeiger zul je’m niet vinden, maar bij de ‘andere horloges vind ik het persoonlijk haast een voorwaarde.
Dressers zonder secondewijzer of met een ‘small second’ zal ik niet snel toevoegen aan mijn collectie.

Ben ik de enige die hier belang aan hecht??

5 likes

De tijd dat ik onder schooltijd oefende met zo lang mogelijk mijn adem inhouden en daarbij de secondewijzer absoluut nodig had, ligt al enige tijd achter me. Maar ik houd wel van een centrale secondewijzer. Een must, dat is een beetje te moeterig …

2 likes

Vind het wel fijn om te kunnen zien dat een horloge loopt, dus een horloge zonder secondewijzer zal ik ook niet gauw kopen, maar het mag van mij best een ‘small second’ zijn. :sunglasses:

3 likes

Niet super belangrijk, maar heeft wel de voorkeur t.o.v. een decentraal exemplaar. Geen is geen optie.

1 like

Onbelangrijk.

Waar ik wel belang aan hecht; volledige titels.

1 like

Ik vind een horloge zonder secondenwijzer juist wel rustig. Gebruik die wijzer eigenlijk zelfs alleen maar bij NA’s om ze eens te timen…:thinking:

Ik vind een “small second” juist een pré :slight_smile:

Bij een duikert vind ik het essentieel maar verder ligt het aan de rest van het horloge.

Mijn beste,

Of het nu een Centrale secondenwijzer of een Small secondenwijzer is,
dat maakt voor mij niet zo heel veel uit.
(met een kleine voorkeur voor de Centrale secondenwijzer)
Punt is echter wel dat er in mijn optiek een secondenwijzer behoort te zijn.
Ik vind het immers een prachtig gezicht om naar de bewegingen van een secondenwijzer te kijken.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

10 likes

Ik denk dat zeker 2/3e van m’n verzameling geen secondewijzer heeft (centraal of sub).

Een “echte” dresser, zoals mijn Cellini, heeft géén secondewijzer.
Maar ik ben het met Coenraad eens dat het een genot is om naar een mooi bewegende secondewijzer te kijken.

2 likes

Hier ook voorkeur voor een centrale secondewijzer mits het een chronograaf betreft. En hoe ouder, hoe groter de secondewijzer mag zijn. Heb een hekel aan mijn leesbril!

2 Favourieten. De Eberhard heb ik ook.

2 likes

Dat genot om naar een secondenwijzer te kijken verwachtte ik toen ik een keer een GS springdrive om had maar het viel me helaas toch tegen. Vind continue verstrijken van de tijd eigenlijk best iets treurigs hebben.:disappointed_relieved:

Tijd voor het weekeinde geloof ik…:stuck_out_tongue_winking_eye:

11 likes

Zónder is ook mooi vind ik; lekker basic!
Tis toch een luxe gevoel horloges te bezitten mét en zónder secondewijzer :slight_smile: !!

1 like

Geen probleem voor mij.

5 likes

Een secondewijzer ‘an sich’ vind ik wel belangrijk, maar of dit een ‘centrale wijzer’ is of een ‘small second wijzer’, dat maakt mij eigenlijk niet uit. Zo’n Piaget zou niets voor mij zijn.

Ik zou het liefst de seconde wijzer van mijn speake marin laten weghalen.
Als hij voor een beurt moet verdwijnt dat wijzertje.
Kunst van weglaten…

1 like

Voor mij niet echt belangrijk - bij mijn collectie is het fifty-fifty.
Wel vind ik het belangrijk dat bij chrono’s de secondenwijzer van de stopwatch centraal zit. Bij met name bij goedkope chrono’s wil het daar nog wel eens aan mankeren, is me opgevallen.

Een secondewijzer is voor mij (als musicus) een voorwaarde, ik gebruik het als metronoom en ga daarbij dan uit van MM60.

2 likes