Al lang bezig met horloges maar eigenlijk pas wat meer recent de diepte ingedoken. Nu was mijn koopinstinct altijd gebaseerd op “dat vind ik mooi” maar ik probeer hier wat meer structuur in aan te brengen. Eigenlijk probeer ik hierbij een soort onderverdeling te maken;
Kasttype; is het een duiker? Een dresser? Een chrono? Of een piloot? Wat wil toevoegen aan m’n collectie of vervangen?
Merk; Gaan we Japans of Zwitsers? Is het een micro-brand? Wat is de heritage (en hoe belangrijk vind ik dat?
Details kast: vorm en grote; rond, vierkant of pillow? Keuze van het materiaal, kleur van het materiaal? brushing van het metaal. Welke lugs zijn er gebruikt? Hoe past dit samen? Wat vind ik vd kroon?
Details wijzerplaat: Welke kleur? Welke typografie voor de cijfer (if any)? Welke complicaties zijn er gebruikt en hoe zijn deze geplaatst? Materiaal vd plaat en eventuele bedrukking?
Uurwerk; voornamelijk automaat, quartz of handwinder; ontbreek de kennis hier één laag dieper iets van te vinden.
Op basis van deze factoren probeer ik dan een afweging te maken samen met het voorhanden budget om tot een (voorgekomen) aankoop te komen (ik heb in mijn hoofd een veel grotere collectie dan in het echt ).
Uiteindelijke doel is een 5 piece collection:de ultieme duiker, skinduiker, dresser, chrono, tool en daily.
Hoe werkt dit voor jullie? Langs welke assen nemen jullie de beslissing om een horloge toe te voegen aan de collectie/ dan wel er afstand van te nemen?
Ben erg benieuwd! Kan ik denk ik een hoop van leren!
Ja, en dat snap ik helemaal maar ik heb een soort angst dat ik over 30 jaar 90 horloges heb die A. allemaal op elkaar lijken en B. allemaal microbrands zijn.
Maar wat je ook kan doen is niet teveel ‘goedkope’ horloges kopen om de honger te stillen. Gewoon doorsparen of een aantal verkopen als je iets mooiers koopt.
Het doel hoeft toch geen verzameling te zijn? Het zijn geen Pokemon kaarten of postzegels. Ik begrijp de noodzaak niet om boxjes af te ‘moeten’ vinken of het spel uit te willen spelen.
Zelf word ik onrustig van teveel keuze en geld dat niets ligt te doen. Voor mij dus één horloge wat ik graag, veel en overal draag en iets mag kosten en vervolgens aanvullen met horloges die je zonder rationele verklaring aanschaft als hobby omdat je ze leuk/mooi vindt.
Ik hoor je! Maar voor mij is het: diver, chrono, dress & gmt. Toolwatch is meer een categorie right? Skindiver had ik nooit van gehoord. Ook geinig.
En dan nog een goede spreiding in kleuren, materialen en soorten banden.
Met een zo klein mogelijk aantal de perfecte afwisseling binnen een collectie maken. Leuk om over na te denken. In de praktijk loopt het echter altijd anders
Ik zie dat je sinds april lid bent, maar nog geen voorstelrondje hebt gedaan, dus bij deze welkom op dit geweldige forum!
Ik kijk persoonlijk naar wat ik mooi vind. Daarna pas ga ik kijken naar alle achtergrond van het exemplaar en merk. Verder heb ik met mezelf afgesproken dat ik geen modemerken of plakmerken meer koop. Wat resulteert in 1 NA, tijdens mijn 1 jaar Lidmaatschap hier op het Forum.
Dit forum heeft enorm bijgedragen om niet toe te geven aan zomaar kopen, kopen, kopen. Maar uiteraard ligt dat ook een beetje aan jezelf.
Jij wilt graag een verandering in jouw collectie. Wat wint er? De honger of de wil (je collectie) te veranderen?
Ik wens je een hele leerzame, maar vooral leuke tijd hier!
Ik kijk alleen naar wat ik mooi vind. Dus dan vallen alle duikers en toolwatches af. Het is voor mij ook geem verzameling. Gewoon wat horloges die ik graag draag.
Maak het je zelf vooral niet te lastig met zo’n beslisboom. Koop wat je mooi vindt, veranderd je smaak, dan verkoop je het weer en koop je weer iets nieuws.
Maar ben je dan niet bang dat je door het bomen het bos niet meer gaat zien? Dat je 12 pillowcases hebt en dat je tot de realisatie komt dat je liever 1 Panerai Radomir had gehad bivoorbeeld?
Nou ja, ik loop in een museum ook liever langs een collectie die een verhaal verteld ipv een willekeurige selectie mooi dingen. Heb jij dat niet? Dat het leuker is als er een lijn en een verhaal in zit?
Voor nu heb ik de volgende benadering: mijn watchrol heeft 8 vakken en de collectie mag niet groter want 8 met enige regelmaat dragen is al lastig. Als er een nieuwe komt moet er ook weer 1 weg. Heb 3 in de collectie die om diverse redenen niet weggaan. De andere 5 kunnen op termijn plaatsmaken. Dat plaatsmaken is/zal zijn voor iets wat ik mooi vind en op dat moment beter past. Vaak is het een zgn upgrade waardoor mijn collectie groeit en beheersbaar blijft. Op dit moment een mix tussen klassieke modellen (oris bcpd, max bill seiko fff), microbrands (baltic, studio underdog) en wat diverse anderen. Ik probeer wel variatie in kleur en type te houden. Succes met je keuzes!
Het verhaal ontstaat juist als je collectie stapsgewijs tot stand komt? Rembrandt en van Gogh waren ook niet bezig met hun 5e en 6e schilderij toen ze de Nachtwacht en de Sterrennacht aan het schilderen waren.