Ik ben denk ik niet echt iemand die heel veel door verkoopt dus als ik eenmaal van alles iets heb is het prima Niet perse een opvolger nodig als je echt horloges kiest die je graag wil hebben
Oh en ik zou nog wel graag een Bulova Spaceview willen, weet niet precies wat voor categorie dat is, misschien een categorie opzich.
Schrijf anders een heel business plan… sjonge jonge, waarom moet het zo moeilijk
Welkom op HF, Pjotr! En interessante vraag. Ik ben van mening dat niets moet. Een collectie hoeft dus aan geen enkele eis te voldoen, vind ik.
Dus koop wat jou aanspreekt. Probeer zo van alles uit en zo onwikkel je je smaak. Dan houd je alleen wat je ook graag en regelmatig draagt. De rest verkoop je weer en ‘upgrade’ je naar wat je dus graag en regelmatig draagt. Moeten dit dan steeds duurdere horloges worden? Nee hoor. Vind ik onzin. Een goed, mooi en prettig dragend horloge hoeft, in tegenstelling tot wat sommige mensen denken, helemaal niet duur te zijn. Een ‘thema’ in een collectie vind ik ook onzinnig. Als jij een horloge geweldig vind en het is een chrono of juist een duiker, dan (spaar je ervoor en) koop je het. Draag je het eigenlijk nooit, omdat het om een of andere reden toch tegenvalt, dan verkoop je het weer. Zo hou je uiteindelijk een aantal horloges over die je allemaal geweldig vind en ook draagt.
Tja, of je doet het helemaal anders, natuurlijk. Niets moet.
Het moet zo moeilijk omdat dat, voor mij iig, onderdeel van de hobby is. Ik heb twee polsen waarvan ik meestal maar 1 gebruik voor een horloge. Dan vind ik het wel leuk om te bepalen waarom juist dat horloge.
Welkom op HF Pjotr
Onlangs een soortgelijk topic geopend. Houdt mij dus ook bezig. Ben benieuwd naar de antwoorden hier
Wat vandaag juist lijkt is morgen misschien niet zo.
Soms maak je keuzes gebaseerd op een hele waslijst aan criteria, maar de volgende dag is de klik er ineens niet meer. Want uiteindelijk is het niet de logica of som van feiten die wint maar het gevoel.
Ik koop dus op gevoel, en uiteraard of mijn portemonnee dat toelaat. Dat is het.
- Vind ik het leuk?
- Kan ik het betalen?
Ja, Ja = koop dan!
Maar ik flipper ook veel dus luister vooral niet naar mij
Welkom,
en excel sheets en logica meteen dumpen, je vind het mooi en er is een match tussen kwaliteit en prijs, dan zul je er “enige” tijd van genieten tot de volgende verliefdheid zich aandient . Of niet als hij niet lekker draagt of het gevoel is weg is na 3 weken.
Gebeurt !
Niet teveel op marketing categorieen focussen, niks mis met 3 vlieghorloges o.i.d want daarbinnen is variatie genoeg ; gewoon - navigator - chronograaf - bom timer - ruimtevaart - maan - mars en moonswatch.
Maar die laatste mag je niet kopen
Over 30 jaar 90 horloge’s? Ach als iemand zich er prettig bij voelt, prima toch.
En wil je het beperken, dan ook regelmatig wat van de hand doen. Een horloge waar je op bent uitgekeken of de klik er gewoon niet (meer) is.
Zo houd ik het al jaren onder de 15 stuks.
En al die logica met categorieën? Aan mij niet besteed. Het is liefhebberij, geen wetenschap.
Poeh ik wil wel wat zeggen op dat hele openingsverhaal, maar euh…nee.
Nah ja, alleen welkom dan maar. En succes verder met al die lijsten.
Oh, en ga zuipen. Dat helpt vast. Empty your mind en zo
Nou ja, ga je gang! Anders zou ik het niet neerpennen!
Neuh, ik geloof het wel (kan je toch niet helpen) Succes nog verder
De eerste aankopen die ik deed, waren min of meer no brainers. Horloges die ik intrinsiek mooi vond en me dusdanig aanspraken, dat ik weet nooit spijt te gaan krijgen van de aankoop. Dan heb ik het over een Junghans Max Bill die ik jaren geleden - toen ik de middelen er niet voor (over) had - op een wenslijstje heb gezet. Of een Meistersinger. Met andere horloges had ik meteen een klik, alsof je verliefd wordt op een stukje metaal met een uurwerk erin. Dat.
De wijzerplaat is bij voorkeur zo clean mogelijk, geen datumveld (met als uitzondering: als de achtergrondkleur van het datumveld dezelfde is als de wijzerplaat. Dan gaan mijn mondhoeken omhoog) en vreemd genoeg zo min mogelijk complicaties. Ik heb mateloze bewondering voor creatief-technische kunstenaars die weet ik niet wat voor prachtige fijnmechanische oplossingen bedenken en dat in ca 40mm doorsnede stoppen. Maar het is niet wat ik zelf wil dragen (op dit moment; en alles is relatief, want ik heb ook een chrono, maar wel met een cleane look). Variatie in kleur vind ik prettig. Ik ben gek op blauw, maar heb daarom bewust ook wit/zilver, zwart, groen, en taupe opgenomen. En heus nog een paar wensen op dat vlak.
Nu de eerste (10+) stappen zijn gezet, merk ik dat het tempo aangenaam afneemt. Ik neem meer tijd voor zoeken, kijken, vergelijken, tijdje laten rijpen/rusten en terugkeren naar de opties. Er valt vanzelf iets af. En gek genoeg komen er ALTIJD nieuwe opties bij. Ik zal niet meer zo snel iets ongezien kopen. Het spul wat aanspreekt wordt stilletjes een stukje duurder (geen stelregel!) en verdient die voorbereiding (ook dat is geen stelregel: als er een unieke kans langs komt en ik heb iets in het potje zitten, dan ga ik ervoor - zoals bij mijn Louis Erard Regulateur). Maar ik heb daarbij geen lijstje met punten om af te vinken en te bepalen of het een “GO” is.
Kortom: noem het ‘zachte kaders en richtlijnen’ gecombineerd met veel plezier in het ontdekken van merken, modellen en alles wat daarbij komt kijken.
Ik ga bij voorkeur via het kelderraam of het dakluik. Die staan meestal op een kier.
Vergeet dan box & papers niet, scheelt wel wat bij doorschuiven
De ultieme duiker is een skinduiker. Dan heb je nog maar vier categoriën over. De praktijk heeft mij uitgewezen dat lompere duikers niet fijner zitten dan skindivertjes, en aangezien ik op z’n hoogst wat in de Middellandse Zee snorkel is 200m WR al overkill.
Op termijn de belangrijkste categorie in m’n verzameling. Ik heb volgens sommigen geen echte dress watch, omdat ik per se een tikkende seconde wil zien en ook een datum niet erg vind. Maar tussen de King seiko, de Presage emaille, de Grand Seiko handwinder, de Santos als ik 'm op leer gooi, de Chronomaster met grasdial en de Nomos Ahoi zit inmiddels zoveel polstijd verdeeld dat ik m’n kistje toolwatches bijna de deur uit kan kieperen.
Ik heb het hier over allemaal horloges zonder lume, en met een diameter van 38mm of minder. Mijn SBGP011 met z’n 40mm en stalen band is een sporthorloge, en m’n Max Bill Mega met z’n lume eigenlijk ook. Ik heb alleen niks met edelmetaal, wat al mijn horloges van de categorie dress watch uitsluit, volgens sommigen.
Kuch kuch…
Kijk anders eens naar
Maar even serieus, Spring Drive uitgezonderd vallen vrijwel alle horloges in de categoriën die je noemt. Zo is een bumper-automaat ook een automaat, zeg maar, en een 262kHz quartz ook een quartz.
Enige wat ik me nog kan bedenken is een cesium klok voor op de pols, of een stemvork-horloge van weleer.
Dat ging vroeger veel langzamer (ik kocht een Seiko 5, een SARB033, een Stargate, een Hamilton Navy Pioneer en een Squale 1521 in vrij korte tijd en deed daar jaren mee, tot het begon te jeuken. Toen heb ik allemaal twijfelachtige maar wel erg leuke bewegingen gemaakt langs Junghans, meer Seiko’s, een paar Grand Seiko’s die het toch niet deden, een aantal chronografen, twee bloedirritante pogingen tot vintage en zo nog wat gedonderjaag meer.
Daarna ben ik heel erg hard gaan nadenken over wat ik nu graag draag. Ik heb nu 21 horloges, er is nog één nummer 22 op komst, en dan is de koek op. Vanaf dat vertrekpunt zal er voor elk horloge wat ik voortaan nog aan wil schaffen, een absolute lieveling het veld moeten ruimen, omdat ik alles wat ik nu heb cool vind.
Voor mij is gebleken dat een soort van ouderwets uiterlijk, of tenminste geen moderne of skelet horloges die te gestileerd zijn, het altijd goed doet. Als de maat dan ook nog eens minder is dan 40mm en hij is minder dan 12mm dik, dan hebben we meestal een winnaar.
De Spring Drive die ik toonde kon ik niet goed dragen omdat hij zwaar was. Daarom komt er eind van het jaar een Shunbun in titanium. Op papier wat groot, maar titanium. Ik moet en zal een mooie heritage Spring Drive hebben, naast m’n andere GS quartz respectievelijk handopwinder.
Ik heb dat horloge inmiddels al vier jaar in gedachten. Iets met meerdere nachten ijs en zo.
Blijft een magisch horloge. Denk niet dat die ooit zal gaan vervelen.
Ik kijk alvast uit naar de NA!
De bekende spijker op zijn kop. Zo voel ik dat ook. Bij mijn introductie gaf ik ooit aan dat het ultieme horloge niet bestaat. Als je al denkt te hebben dan komt er geheid een ander.
Dat is inderdaad een zeer belangrijke regel. Soms ook een lastige, omdat er soms gewoon iets leuks voorbij komt.
Ik benader ze vrij vlot, meestal kom ik ze in het wild tegen, ik sluip er dan naar toe en dan…
- Zie ik een leuke en heb ik het budget, kopen.